Jump to content
Annons

Regel för tryck i kicken?


Barden

Recommended Posts

Finns det några "regler" för hur en compressor bör vara inställd för att få åtminståne minsta tänkbara tryck på just kicken?

Hörde någon sa att för att få tryck bör man minst använda sig av 25ms på attacken.

Nån som har en aning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror helt och hållet på vilken storlek på bastrumman det är,hur skinnen är spända och om den är dämpad eller ej.

Gå efter detta,försök att skapa trycket FÖRE alla effekter med hjälp av dämpning,stämning osv.

Sen lägger du en EQ först och främst,sen en kompressor.

Om du bara sysslar med samplingar så kan du prova att använda 2 bastrummor som du mixar ihop.Det är inte ovanligt att jag använder 6-7st om det behövs.

Mixa dom i "skikt",dvs den som har bäst bastryck får sköta 40Hz-80Hz,den med bäst attack får jobba mellan ca 700Hz-2500Hz etc etc.

OBS.Detta är ingen regel,bara en grej som funkar för mig.

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt och hållet på vilken storlek på bastrumman det är,hur skinnen är spända och om den är dämpad eller ej.

Gå efter detta,försök att skapa trycket FÖRE alla effekter med hjälp av dämpning,stämning osv.

Sen lägger du en EQ först och främst,sen en kompressor.

Om du bara sysslar med samplingar så kan du prova att använda 2 bastrummor som du mixar ihop.Det är inte ovanligt att jag använder 6-7st om det behövs.

Mixa dom i "skikt",dvs den som har bäst bastryck får sköta 40Hz-80Hz,den med bäst attack får jobba mellan ca 700Hz-2500Hz etc etc.

OBS.Detta är ingen regel,bara en grej som funkar för mig.

:rolleyes:

ok ,tack 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Mixa dom i "skikt",dvs den som har bäst bastryck får sköta 40Hz-80Hz,den med bäst attack får jobba mellan ca 700Hz-2500Hz etc etc.

Finns det en möjlighet att få det där lite mer utförligt förklarat?

Jag har verkligen svårt att greppa det där med frekvenser och hur man skär med en eq, jag har sökt på forumet men det har inte blivit mycket klarare.

när du säger att en av kickarna ska sköta 40hz-80hz, hur menar du då? hur exakt använder man eq´n så att kicken sköter det området?

skulle behöva en grundkurs i hur man använder en EQ:)

Link to comment
Dela på andra sajter

För EQ-guider kolla här och här.

Det med kompressionen. Det var nog jag som sade att attacken inte får vara för kort. Det är jätteviktigt för att få tryck i kickarna. Med en för kort attackinställning förlorar kicken all dynamik i början, dvs när transienterna kommer igenom. Transienterna i en kick är det som upplevs som ett hårt "klick" i början av kicken, och med en för kort attack så kommer transienterna att komprimeras, vilket resulterar i en kick med mindre punch i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...