Jump to content
Annons

EQ, Kompressor o reverb pluggar med inbyggda presets


Hanse

Recommended Posts

Hej!

Har börjat mixa mitt bands demo o skulle behöva lite hjälp. Tänkte kolla om det är någon som vet några bra EQ, kompressor och reverb pluggar som har inbyggda presets för tex sång, distad gitarr o bas. Tack för hjälpen!

MVH

Hasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Har börjat mixa mitt bands demo o skulle behöva lite hjälp. Tänkte kolla om det är någon som vet några bra EQ, kompressor och reverb pluggar som har inbyggda presets för tex sång, distad gitarr o bas. Tack för hjälpen!

MVH

Hasse

Generellt ska du inte bry dig om presets. Hitta pluggar som du tycker är lätta att arbeta med istället och Lär dig principerna bakom funktionen och hitta ett användarsätt som passar dig. Sen har vissa pluggar en samling ok presets att UTGÅ ifrån om man vill men det finns aldrig presets som är "bra" då varje situation är unik. När man hittar ett preset som passar ens virvel, ja då står det oftast gitarr eller något annat som presetnamn och det säger rätt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på hur mycket pengar du vill lägga på schyssta pluggar, dock brukar presets som sagts tidigare i tråden inte alltid fungera klockrent utan bör mer ses som en utgångspunkt att starta ifrån. Börja med att ratta pluggarna som finns med i ditt inspelningsprogram och se om du känner att du behöver bättre. Själv kan jag varmt rekomendera Focusrite Liquidmix, ligger på ca 3000kr samt waves Renaissance-pluggarna. Renaissance-pluggarna finns med i Musicans Bundle 2 och går loss på ca 1600kr plus Pace iLok för att förvara licensen om du inte redan har en sådan. Waves Powerpack är också ett bra alternativ, dessa plugga är mycket transparenta och effektiva att jobba med, dock lite dyrare med ett pris på ca 3000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har börjat mixa mitt bands demo o skulle behöva lite hjälp. Tänkte kolla om det är någon som vet några bra EQ, kompressor och reverb pluggar som har inbyggda presets för tex sång, distad gitarr o bas. Tack för hjälpen!

MVH

Hasse

Den här snubben (??!) använder något som heter Sony Wave hammer plug-in.

Vet inte vad det är men han återkommer ofta till hur bra pre-seten är etc (säljker kanske pluggen, vad vet jag).

EDIT: Såg nu att Wave hammer är en del av Sony Sound Forge och jag vet inte om man kan köpa det separat eller vilket format det är (har för mig Sony kör Direct X??)

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att använda presets funkar inte.

Men behöver du lite hjälp med att förstå hur man kan använda EQ och kompressor.

Ladda hem Kjaerhus Classic pluggar där har dom presets som beskriver vad dom är tänkta att användas till:

http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php

En annan liten käck gatis grunka är Luxonix LFX 1310

http://www.luxonix.com/home/en/products.html?id=lfx1310

En multifx enhet med lite användabara presets.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
??

Du förstår nog vad jag menar. 😏

Grundinställningar för kompressor till sång och lite EQ.

Man kan inte köpa ett preset rakt av utan anpassa det efter det spår du lägger det på.

Tex så är threshold en parameter som måste rattas oavsett preset. Den bestämmer när kompressorn skall börja jobba och man har ju ofta olika starkt inspelat på spåren.

Och trådskaparen frågade efter också efter reverb. Och då gav jag ett tips på en multieffekt eftersom

Luxonix har en massa bra effektkedjor som får det att låta lite lyxigt på gura och sång.

Lite chorus, delay och reverb... enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...