prototyp Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 Hej, jag ska köpa en monitor kontroll och behöver två till balancerade högtalar kablar! http://www.thomann.de/se/cordial_cfm_3_mv_...kexlr_kabel.htm Är det en sån jag ska köpa? Alltså är det rätt sorts kabel? Det jag är mest fundersam över är om det ska vara Jack plug (mono) eller om det ska vara Jack plug (stereo)! Snälla hjälp mig!! Det är alltså till ett par aktiva monitorer dom ska vara till. Mvh Douglas
JJMusik Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 du bör köra stereoplugg för att få balanserad signal vilket man gärna vill ha till monitorer, förutsatt att du har balanserade utgångar från ditt interface eller mixerbord
Claes Holmerup Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 Det känns som om det är bäst att gå in och rätta till begreppen... Det är inte balanserad högtalarkabel (sådana djur finns inte) du ska ha till aktiva monitorer, utan balanserad signalkabel. Balanserat är alltid 3-poliga kontakter - alltså XLR eller TRS ("stereotele") och kabel med 2 ledare + skärm.
prototyp Postat 6 oktober 2009 Trådstartare Postat 6 oktober 2009 Okej då vet jag ☺️ Tack! Men det var alltså rätt ? kabeln jag länkade alltså
Analogfreak (oregistrerad) Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 Den kabeln har en XLR-hane i ena änden. Om XLR-kontakten ska sitta i monitorn så ska du ha en hane, men om XLR-kontakten ska sitta i din monitorkontroll så ska det vara en hona.
Martin Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 Förlorar man dynamik på att använda obalanserad kabel eller bara brus?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 (redigerat) Förlorar man dynamik på att använda obalanserad kabel eller bara brus? Nej du förlorar ingen dynamik genom att använda en obalanserad kabel. Däremot så är en obalanserad kabel (framförallt långa kablar) känslig för det magnetfält som uppstår i närhet av elektrisk utrustning eller kablar. Effekten blir att det uppstår ett brum. Har du då istället en balanserad kabel så leds störningarna ner i jord istället. Men det förutsätter naturligtvis att din utrustning är balanserad och har en jordkoppling för skärmen. Redigerat 6 oktober 2009 av Analogfreak
Martin Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 (redigerat) Nej du förlorar ingen dynamik genom att använda en obalanserad kabel.Däremot så är en obalanserad kabel (framförallt långa kablar) känslig för det magnetfält som uppstår i närhet av elektrisk utrustning eller kablar. Effekten blir att det uppstår ett brum. Har du då istället en balanserad kabel så leds störningarna ner i jord istället. Jorden...förutsatt att man har jordade grenuttag? Redigerat 6 oktober 2009 av Martin
Analogfreak (oregistrerad) Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 Jorden...förutsatt att man har jordade grenuttag? Nej det har ingenting med eluttagen att göra. Det här handlar om att istället för en ledare plus skärm (obal) som signalen skickas genom så har man utöver den positiva signalen även en inverterad signal plus skärm.
Claes Holmerup Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 (redigerat) Nej du förlorar ingen dynamik genom att använda en obalanserad kabel.Däremot så är en obalanserad kabel (framförallt långa kablar) känslig för det magnetfält som uppstår i närhet av elektrisk utrustning eller kablar. Effekten blir att det uppstår ett brum. Har du då istället en balanserad kabel så leds störningarna ner i jord istället. Men det förutsätter naturligtvis att din utrustning är balanserad och har en jordkoppling för skärmen. Inte riktigt rätt förklarat. Anledningen att det blir mindre störningar, är att den balanserade kabeln innehåller två ledare som är twistade runt varandra, där signalen är inverterad i den ena. Det gör att eventuella störningar kommer in i båda ledarna samtidigt och ger samma störning i båda. När man sedan inverterar den inverterade signalen och lägger samman båda, så har störningarna fått motsatt fas och släcker därför ut varandra. Skärmen är ett ytterligare skydd mot störningar och så behövs den dessutom för att man ska ha en signaljordsreferens. Utan signaljord blir det ju inget ljud alls... Redigerat 6 oktober 2009 av Claes
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.