Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan jag har precis börjat göra låtar med andra sångare än mig själv och tycker det är halvstruligt eftersom mitt ljudkort bara har en ingång för hörlurar.

Jag tycker att det borde finnas någon typ av förgrenare som man sätter där så man kan koppla in två där istället.

Finns det något sådant eller måste man helt enkelt köpa ett nytt ljudkort med flera ingångar?

Om dom finns, vad ligger priserna på och vad heter dom?

//MVH Jonas

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tror inte ditt ljudkort har en enda ingång för hörlurar.

BTW... vackert nick du har!

Däremot har nog ditt ljudkort en utgång för hörlurar eftersom signalen går ut till hörlurarna från ljudkortet.

Den signalen är inte stark nog att driva flera hörlurar. Dessutom halverar du impedansen vid 2 par likadana hörlurar vilket inte alls är bra för drivkretsen i ljudkortet.

Men som Fertan tipsade dig om så måste du skaffa en hörlursförstärkare.

Redigerat av Analogfreak
Postat

Det finns ju förgreningsmojänger för hörlurar, på t.ex. ClasOhlson, bara en enkel kabelsnutt med en hane i ena änden och 2 honor i andra...

Är det alltså dumt att använda en sån? -Har dålig koll på det där med impedans... 🙂

Postat (redigerat)
Det finns ju förgreningsmojänger för hörlurar, på t.ex. ClasOhlson, bara en enkel kabelsnutt med en hane i ena änden och 2 honor i andra...

Är det alltså dumt att använda en sån? -Har dålig koll på det där med impedans... 🙂

Ja det är inte alls bra. Säg att du har lurar med en märkimpedans på 60 Ohm. Om du parallellkopplar 2 par lurar till samma uttag så hamnar den totala imoedansen över uttaget på 30 Ohm och det är inte hörlursjacket anpassat för.

Redigerat av Analogfreak
Postat (redigerat)

Ok. Bra att veta sånt här...

Så om jag kopplar 2 lurar tillsammans, som har 80 ohm (Beyer DT250) och 32 ohm (Sennh HD202), blir det lika illa som ditt exempel?? Hur ska man tänka?

Och har det nån betydelse vad man kopplar in dem i, ljudkort jfrt med mixer?

Redigerat av android
Postat
Ok. Bra att veta sånt här...

Så om jag kopplar 2 lurar tillsammans, som har 80 ohm (Beyer DT250) och 32 ohm (Sennh HD202), blir det lika illa som ditt exempel?? Hur ska man tänka?

Och har det nån betydelse vad man kopplar in dem i, ljudkort jfrt med mixer?

Jo det blir lika illa i en mixer. Generellt sett ska du aldrig koppla flera belastningar till en och samma utgång.

Köp Behringers hörlursförstärkare... den funkar bra. 🙂

Postat

Dessutom är det så, att om de har olika impedans, så kommer ljudet att bli olika starkt i dem.

Lurar brukar ha relativt hög impedans, så oftast är det inte några problem att koppla in två på samma urtag, men man får tänka på att belastningen på slutsteget blir högre - och det är inte säkert att alla sådana slutsteg kan hantera under en viss impedans, eftersom lägre impedans innebär att högre ström måste dras igenom slutsteget - så man bör kolla upp i manualen (eller genom en fråga till tillverkaren om det inte står i manualen) vilken impedans som är minimum för slutsteget på hörlursutgången.

Säkrast är som sagt, att ha en hörlursförstärkare med separata utgångar till alla lurar man vill koppla in.

Postat

Ok, tack för förklaringarna!

Men hur låg impedans blir det då alltså i mitt exempel ovan (80 & 32 ohm)? Hur ska man räkna?

Äh, google är din vän!

Ztot=1/Z1+1/Z2 => Ztot=22.9 ohm

😕

Postat
Ok, tack för förklaringarna!

Men hur låg impedans blir det då alltså i mitt exempel ovan (80 & 32 ohm)? Hur ska man räkna?

Äh, google är din vän!

Ztot=1/Z1+1/Z2 => Ztot=22.9 ohm

🙂

Stämmer bra - och ljudet blir högre i den som har lägre impedans.

Postat (redigerat)

Du kan ju annars seriekoppla 2 lurar och parallellkoppla dom 2 paren med 2 par seriekopplade. Om samtliga är på tex 55 Ohm vardera så kommer den totala impedansen att vara 55 Ohm. 😉

Men det kommer bli tungt att driva alla 4.

Redigerat av Analogfreak
  • 2 veckor senare...
Postat

Kan man "bränna" hörlursuttaget genom att belasta det för mycket?

Två par hörlurar av samma fort borde ju iaf funka i nödfall...

Postat

Nej - man brukar inte kunna bränna hörlursförstärkaren, eftersom slutstegen tål ganska låg impedans innan de kokar ihop. Vissa klarar t o m 0 ohm (alltså kortslutning) utan att paja, men det är inget man kan räkna med... 🙂

Det finns nog inte många lurar som har lägre impedans än 30 ohm eller något sådant numera (i tidernas begynnelse, på 70-talet någon gång hade jag ett par lurar på 8 ohm, men sådana djur finns nog inte längre... 🙂 ), så med sådana är det ingen risk att köra två parallellkopplade.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.