Jump to content
Annons

sample+upphovsrätt

Recommended Posts

Muncken87 (oregistrerad)
Postat

Hej

Jag har laddat ner några gratis samplepacks från nätet, och hittade en sample med nåra pianoackord som spelades.

Använde det nu till en låt jag jobbar med, men kom o tänka på jag har ingen aning vem som gjort ackorden från början, så har nån något tips på vad jag ska göra för att veta vart originalet kommer ifrån, så man inte får nån stämning eller liknande.

Länk till ljudet:

Piano.mp3

Annons
Postat

För det första: Ta reda på villkoren för hur du kan använda gratis-samplepaketet (t.ex, personal vs commercial). Kolla sidan där du laddade ner paketet.

För det andra: Så vida din låt inte säljer motsvarande 2 x platina världen över, så kan du sova lugnt om nätterna. Det är ändå ingen som skulle orka stämma dig bara för sakens skull [= om det ändå inte genererar fetkosing].

Postat

Frågan är om man hade besvärat sig med att ladda ner en sådan skitslinga, och använda den i egna verk, om man hade kunnat spela (piano/slingan) själv.

Muncken87 (oregistrerad)
Postat

Tack för era svar, du kan tycker det e en skitslinga, o det är vad du tycker,

Mvh Alexander

Muncken87 (oregistrerad)
Postat

Fanns ingen text eller något som sa om det var free to use eller om det var taget från något annat precis så det verkade mer som en chansning så det var därför jag fråga

Postat
du kan tycker det e en skitslinga, o det är vad du tycker,

Well, nu var mitt inlägg en liten respons på Mr. Ewertsson kommentar. Och jag menade i och för sig "skitslinga" som i enkel (för en som kan spela piano)... inte som i dålig. Bara så det var klart.

M'kay?

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
Fanns ingen text eller något som sa om det var free to use eller om det var taget från något annat precis så det verkade mer som en chansning så det var därför jag fråga

Rätt ofta går det att få ett rakt svar om man mailar de ansvariga för sidan o frågar

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.