Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Jag har ett problem som jag inte vet om det finns produkt-lösningar för eller ej.

Mina krav Àr:

IngÄngar: dom vanligast sÄ som optisk och alla olika analoga varianter.

KÀllor: fÀrdigbehandlat ljud ifrÄn gitarr-multieffekter, eller dator (ljudkort) mm.

Signalomvandling: skall inte omvandlas eller förstÀrkas.

UtgÄngar: hörlursjack, analog eller digital.

Minimikravet Àr att en signal skall kunna kopplas igenom.

Skulle kunna tÀnka mig att det Àr nÄgon typ av ljudswitch jag söker.

Finns det produkter för detta???

Det skulle förenkla livet vid min dator/hemmastudio, sÄ att man kan vÀlja optimal vÀg beroende pÄ tillfÀlle.

Redigerat av Knappen
Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Vad menar du med det?

Digitalt hörlursjack?

Postat
Hej

Jag har ett problem som jag inte vet om det finns produkt-lösningar för eller ej.

Mina krav Àr:

IngÄngar: dom vanligast sÄ som optisk och alla olika analoga varianter.

KÀllor: fÀrdigbehandlat ljud ifrÄn gitarr-multieffekter, eller dator (ljudkort) mm.

Minimikravet Àr att en signal skall kunna kopplas igenom.

Skulle kunna tÀnka mig att det Àr nÄgon typ av ljudswitch jag söker.

Finns det produkter för detta???

Det skulle förenkla livet vid min dator/hemmastudio, sÄ att man kan vÀlja optimal vÀg beroende pÄ tillfÀlle.

Det du vill ha Àr alltsÄ en ett antal ingÄngar som gÄr till en hörlursutgÄng. Den ska ha ingÄngar för de vanliga digitala formaten sÄsom adat, madi spdif som sen omvandlas till analogt för att senare gÄ ut i lurarna? Men inte nog med det, du vill Àven ha ingÄngar i form av de vanligaste analoga standarden(xlr, tele, rca etc). Har jag fattat rÀtt?

Postat (redigerat)
Det du vill ha Àr alltsÄ en ett antal ingÄngar som gÄr till en hörlursutgÄng. Den ska ha ingÄngar för de vanliga digitala formaten sÄsom adat, madi spdif som sen omvandlas till analogt för att senare gÄ ut i lurarna? Men inte nog med det, du vill Àven ha ingÄngar i form av de vanligaste analoga standarden(xlr, tele, rca etc). Har jag fattat rÀtt?

Nja, nu missförstod ni mig

Jag försöker specificera:

Digitala ingÄngar, (minimikrav spdif), men övriga varianter kan vara bonus. Som antingen kan gÄ igenom en Digital->Analog omvandlare och mynna ut i antingen en analog hörlursutgÄng ELLER analog stereo utgÄng för att tex gÄ vidare till aktiva monitorer, ELLER gÄ direkt till en digital utgÄng utan att omvandlas.

Analoga ingÄngar, dom vanligaste, som kan gÄ till nÄgon av dom analoga utgÄngar inklusive hörlursutgÄngen.

Det Àr alltsÄ INTE en hörlursförstÀrkare som jag söker utan en generell audio switch.

Man skulle kunna bortse ifrÄn hörlurskravet och istÀllet sÀtta en extra hörlursförstÀrkare efter en vanlig stereo utgÄng.

MÄlet Àr att kunna ha en arbetsplats som bÄde kan fungera till dataspelande, slömusiklyssnande, mm, med 5:1 datorhögtalar system som förvrÀnger ljudet och lÀgger till bla en massa bas.

Samt att parallellt ha en uppsÀttning studio hörlurar och studio monitorer för bla gitarr spelande.

Och med minimalt sladdtrassel kunna hantera alla dessa olika ljudinterface. En av kÀllorna kommer vara en dator som kommer att anvÀndas dels med Guitar Rig och Cubase, och dels med diverse datorspel och Spotify.

Redigerat av Knappen
Postat
BRA 🙂

Den verkar ju uppfylla 90% av mina krav, synd bara att det inte fanns digitala utgÄngar ocksÄ. Men det kan man kan lösa med en separat burk framför...

ett annat förslag Àr att göra all routing i ett ljudkort tex motus

det finns dÀr en digital mixer dÀr du kan göra nÀstan vad du vill

och dÀr finns ocksÄ digitala in/ut

och sÄ slipper man flera enheter

men det beror ju helt pÄ hur man vill jobba...

http://www.motu.com/products/motuaudio/896mk3

Postat

Jag har forskat lite i problemet.

Tanken var just att kunna anvÀnda en och samma dator till dels tv-spelande samt tex Spotify mm, dÀr ett basigt 5.1 ljud Àr önskvÀrt.

Och dels anvÀnda den till Studio-dator dÀr naturligt ofÀrgat ljud Àr viktigt och helst i stereo eller mono med fullt register.

Jag hittade lösningen: En mjukvara som via en ikon i statusraden pÄ Windows (XP eller Vista) vÀxlar mellan dom ljudkort som Àr installerade pÄ datorn, det kan vara moderkortets inbyggda, (e)PCI, USB eller Firewire. Och Àven flera av samma art.

HÀr Àr lÀnkar till mjukvaran:

http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/0...s-vista-and-xp/

http://www.quicksoundswitch.toflo.de/

http://www.vistaaudiochanger.com/About.aspx

Dessa mjukvaror anvÀnder operativsystemets API för ljudkort-switchen.

Med dessa kan jag ha en dator med tex ett Creative multimedia kort i en ePCI plats och ett Studiokort pÄ antingen en annan ePCI,USB eller Firewire.

Och fÄr dÀr med en mycket optimal arbetsdator.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.