Jump to content
Annons

Ljudswitch eller vad det kallas ?


Knappen

Recommended Posts

Hej

Jag har ett problem som jag inte vet om det finns produkt-lösningar för eller ej.

Mina krav är:

Ingångar: dom vanligast så som optisk och alla olika analoga varianter.

Källor: färdigbehandlat ljud ifrån gitarr-multieffekter, eller dator (ljudkort) mm.

Signalomvandling: skall inte omvandlas eller förstärkas.

Utgångar: hörlursjack, analog eller digital.

Minimikravet är att en signal skall kunna kopplas igenom.

Skulle kunna tänka mig att det är någon typ av ljudswitch jag söker.

Finns det produkter för detta???

Det skulle förenkla livet vid min dator/hemmastudio, så att man kan välja optimal väg beroende på tillfälle.

Redigerat av Knappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Signalomvandling: skall inte omvandlas eller förstärkas.

Vad menar du med det?

Utgångar: hörlursjack, analog eller digital.

Digitalt hörlursjack?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har ett problem som jag inte vet om det finns produkt-lösningar för eller ej.

Mina krav är:

Ingångar: dom vanligast så som optisk och alla olika analoga varianter.

Källor: färdigbehandlat ljud ifrån gitarr-multieffekter, eller dator (ljudkort) mm.

Signalomvandling: skall inte omvandlas eller förstärkas.

Utgångar: hörlursjack, analog eller digital.

Minimikravet är att en signal skall kunna kopplas igenom.

Skulle kunna tänka mig att det är någon typ av ljudswitch jag söker.

Finns det produkter för detta???

Det skulle förenkla livet vid min dator/hemmastudio, så att man kan välja optimal väg beroende på tillfälle.

Det du vill ha är alltså en ett antal ingångar som går till en hörlursutgång. Den ska ha ingångar för de vanliga digitala formaten såsom adat, madi spdif som sen omvandlas till analogt för att senare gå ut i lurarna? Men inte nog med det, du vill även ha ingångar i form av de vanligaste analoga standarden(xlr, tele, rca etc). Har jag fattat rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du vill ha är alltså en ett antal ingångar som går till en hörlursutgång. Den ska ha ingångar för de vanliga digitala formaten såsom adat, madi spdif som sen omvandlas till analogt för att senare gå ut i lurarna? Men inte nog med det, du vill även ha ingångar i form av de vanligaste analoga standarden(xlr, tele, rca etc). Har jag fattat rätt?

Nja, nu missförstod ni mig

Jag försöker specificera:

Digitala ingångar, (minimikrav spdif), men övriga varianter kan vara bonus. Som antingen kan gå igenom en Digital->Analog omvandlare och mynna ut i antingen en analog hörlursutgång ELLER analog stereo utgång för att tex gå vidare till aktiva monitorer, ELLER gå direkt till en digital utgång utan att omvandlas.

Analoga ingångar, dom vanligaste, som kan gå till någon av dom analoga utgångar inklusive hörlursutgången.

Det är alltså INTE en hörlursförstärkare som jag söker utan en generell audio switch.

Man skulle kunna bortse ifrån hörlurskravet och istället sätta en extra hörlursförstärkare efter en vanlig stereo utgång.

Målet är att kunna ha en arbetsplats som både kan fungera till dataspelande, slömusiklyssnande, mm, med 5:1 datorhögtalar system som förvränger ljudet och lägger till bla en massa bas.

Samt att parallellt ha en uppsättning studio hörlurar och studio monitorer för bla gitarr spelande.

Och med minimalt sladdtrassel kunna hantera alla dessa olika ljudinterface. En av källorna kommer vara en dator som kommer att användas dels med Guitar Rig och Cubase, och dels med diverse datorspel och Spotify.

Redigerat av Knappen
Link to comment
Dela på andra sajter

BRA 🙂

Den verkar ju uppfylla 90% av mina krav, synd bara att det inte fanns digitala utgångar också. Men det kan man kan lösa med en separat burk framför...

ett annat förslag är att göra all routing i ett ljudkort tex motus

det finns där en digital mixer där du kan göra nästan vad du vill

och där finns också digitala in/ut

och så slipper man flera enheter

men det beror ju helt på hur man vill jobba...

http://www.motu.com/products/motuaudio/896mk3

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har forskat lite i problemet.

Tanken var just att kunna använda en och samma dator till dels tv-spelande samt tex Spotify mm, där ett basigt 5.1 ljud är önskvärt.

Och dels använda den till Studio-dator där naturligt ofärgat ljud är viktigt och helst i stereo eller mono med fullt register.

Jag hittade lösningen: En mjukvara som via en ikon i statusraden på Windows (XP eller Vista) växlar mellan dom ljudkort som är installerade på datorn, det kan vara moderkortets inbyggda, (e)PCI, USB eller Firewire. Och även flera av samma art.

Här är länkar till mjukvaran:

http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/0...s-vista-and-xp/

http://www.quicksoundswitch.toflo.de/

http://www.vistaaudiochanger.com/About.aspx

Dessa mjukvaror använder operativsystemets API för ljudkort-switchen.

Med dessa kan jag ha en dator med tex ett Creative multimedia kort i en ePCI plats och ett Studiokort på antingen en annan ePCI,USB eller Firewire.

Och får där med en mycket optimal arbetsdator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...