Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej alla, detta Àr förhoppningsvis den sista trÄden jag gör hÀr angÄende mitt datorköp. Jag ska ha en ny laptop till min hemmastudio bland annat. Jag kör mÀngder med mjukvaruinstrument och stora samplingsbibliotek sÄ lite mer kraft Àn jag har idag (AMD 3600+, 1gb RAM) kÀnns behövligt.

Jag har tittat runt en hel del men snurrar bort mig pÄ alla konstiga siffror man anvÀnder idag nÀr det handlar om processorer, jag fÄr ingen klarhet i skillnaden mellan core 2duo intel 2 duo, dualcore osv....

Den dator jag Àr mest inne pÄ just nu

Förhoppningen Àr att köpa datorn nu i helgen sÄ snÀlla hjÀlp mig!

Jag kör Cubase SX3 och anvÀnder som sagt mest mjukvaruinstrument i mitt skapande.

FrÄgan Àr enkel... Kan jag hitta en mycket bÀttre dator Àn denna för dessa pengar eller mindre?

Jag vĂ€grar HP och jag vĂ€grar MAC, jag har tittat pĂ„ denna Sony Vaio mest för att det kĂ€nns som ett pĂ„litligt mĂ€rke och verkar vara en rĂ€tt kraftfull dator. Hur som helst sĂ„ finns det mĂ„nga av er dĂ€rute som kan bra mycket mer Ă€n mig. Åsikter please!!

Peace!

(Att det Àr blu-ray lÀsare pÄ denna datorn Àr verkligen inte viktigt för mig)

Redigerat av Stenman
Annons
Postat

Som alltid nÀr det gÀller datorköp i allmÀnhet, och laptop i synnerhet, kolla att det inte finns nÄgra kÀnda problem med det ljudkort du kommer att anvÀnda. Googla, kolla anvÀndarforum etc. Det kan bespara dig mycket huvudvÀrk.

Den har ingen eSATA-port vilket kan vara bra att ha om du vill bygga ut med en snabb extern disk nÀr samplingsbiblioteken börjar sluka all plats. Visst funkar USB/FW, men eSATA blir betydligt snabbare. Kan kanske finnas som expresscard iofs. Har ingen riktig koll pÄ det.

I övrigt kan det kanske vara lÀge att vÀnta pÄ att fÄ Windows 7, eller kolla att du kan uppdatera till rimligt pris. SÄvitt jag vet ska det ha slÀppts till datortillverkarna vid det hÀr laget. Eller i alla fall inom kort.

Postat

Vaio Àr ju ett skrytmÀrke först och frÀmst, som vanligt med sonyprodukter. Mycket överflödig mjukvara för att göra yuppiesvenne nöjd.

Bra dator i övrigt och schyssta hÄrdvarufeatures, men skulle rekommendera en clean installation av OS isÄfall.

(Àven om du kommer bli av med WINDVD som Àr det enda bra mjukvaran pÄ den maskinen)

HDDn pÄ 5400rpm kommer nog flaskhalsa en del om du ska ha den som dedikerad musikdisk.

Postat (redigerat)

Tack för svaren!

Det dÀr med operativsystemet har besvÀrat mig en hel del men jag kommer att byta till windows 7 inom en snar framtid, den upppdateringen kÀnner jag att datorn förtjÀnar.

Är det nĂ„gon som har bra koll pĂ„ hur det ligger till med ljudnivĂ„er/ vĂ€rme pĂ„ sonys datorer btw? min nuvarande HP lĂ„ter som ett helt kĂ€rnkraftverk och fĂ„r bordet den stĂ„r pĂ„ att bli varmt UNDER bordsskivan :S

Jag kommer förövrigt att köra en extern hÄrddisk som musikdisk via USB, det har funkat rÀtt bra Àn sÄ lÀnge sÄ jag hoppas att det funkar likadant pÄ denna datorn

Tack för svaren igen!

Redigerat av Stenman
Postat (redigerat)

Spontant skulle jag sÀga att du betalar för mycket för den prestanda som Sony-datorn ger, Ätminstone den prestanda du som musiker Àr intresserad av. Det Àr inte alls sÀkert att en dator frÄn nÄgon av elektronikkedjorna (varför inte hp förresten?) Àr mindre pÄlitlig Àn sonyn, och jag tror definitivt att du fÄr bÄde snabbare hÄrddisk, bÀttre processor och mer minne för samma pengar.

Redigerat av Göran Ewertsson
Postat (redigerat)

Om jag skulle köra PC skulle jag faktiskt köra Dell, har jobbat pÄ V*** och pÄ den kommer du ALDRIG fÄ tag pÄ drivrutiner till nÄt annat Àn det förinstallerade OSet, du bryter garantin om du skruvar i den och dom har endast verkstadsservice (i ett annat land)

Och jo det Àr skitbra mediamaskiner, men det Àr ett vÀldigt överpris för samma hÄrdvara som alla andra tillverkare.

Om du inte tycker det Àr vÀrt typ 5000 extra med bluray och HDMI

Redigerat av mietek
Postat

Satan, de dÀr tvÄ sista inlÀggen var högst intressanta...

Jag tÀnkte nÀstan att det dÀr med hdmi och bluray borde dra upp priset en hel del :rolleyes:

Jag behöver verkligen hjÀlp med detta och jag Àr livrÀdd för HP.

RÀdslan beror pÄ att min nuvarande dator Àr en HP och den Àr helt galen. Blir skitvarm och lÄter som bara den... Jag har valt att lÀgga skulden pÄ att det Àr en HP men vid nÀrmare eftertanke kanske jag borde vara mer rÀdd för AMD (dÄ den har en AMDprocessor)... Jag vet inte!!! gah!

Jag vill inte lÀgga över 10.000 pÄ en dator men jag mÄste ha en snart och jag Àr osÀker.

LĂ€ste mig till att sony har 2Ă„rs tillverkargaranti, dĂ€remot inte att det var utomlands... Problem med drivrutiner vill man ju inte heller ha 🙁

Jag Àr kanske mesig men jag vill egentligen köpa datorn i en fysisk butik hellre Àn pÄ nÀtet och dÄ gÄr ju Dell bort tyvÀrr...

Jag ska kika vidare men jag vore vÀldigt tacksam för all tÀnkbar hjÀlp, jag har tappat kollen pÄ det dÀr med processorer helt, jag vet inte ens vad jag ska kolla efter lÀngre (tacka vet jag tiden dÄ man gick frÄn Pentium 3 till Pentium 4 och fattade att 4:an var bÀttre bara pÄ namnet)

Har nÄgon erfarenhet av HPdatorer med intelprocessorer?, det kanske bara Àr AMD's processorer jag borde frukta?

SnÀlla hjÀlp!, det brinner i knutarna nu!

Postat (redigerat)

Jag har en HP laptop. En Pavilion DV-5 1264eo. Inter Core 2 Duo, 4 gb ram, Firewire, eSATA, osv...

Tycker inte direkt att den för nĂ„got större ovĂ€sen av sig. NĂ€r jag packade upp datorn gick flĂ€kten non-stop men efter en lite Ă€ndrig i BIOS Ă€r flĂ€kten bara igĂ„ng nĂ€r den behövs. Skrivbordet blir vamt pĂ„ undersidan, men Ă€rlig talat, hur mĂ„nga laptops kan man inte steka Ă€gg pĂ„ om du förstĂ„r vad jag menar 😆 Dom blir varma, men sĂ„ Ă€r det och det Ă€r inget att bekymra sig över. Jag körde en format c: strax efter köpet och lade in Win 7 RC och det var inga problem med drivrutiner. IR sensorn och kortlĂ€saren (den som lĂ€ser sĂ„dana kort man har i en digitalkamera) fungerar inte, men jag har inte brytt mig och de skulle sĂ€kert fungera om man bara letade reda pĂ„ drivrutiner. Vista drivrutiner brukar fungera i Win 7 och de finns att tillgĂ„ pĂ„ HPs hemsida. Jag hade problem med DPC Latency, men efter att ha forskat lite i Ă€mnet och gjort vissa saker med datorn fungerar den nu finfint 😆 Det rĂ„det jag kan ge Ă€r vĂ€l egentligen att försöka hitta en laptop med sĂ„ lite lull-lull och bling blong som möjligt, Ă€ven om det kanske Ă€r svĂ„rt.

Edit: Och försök att undvika Nvidias grafikkort. Deras drivrutiner Àr inte bra, i alla fall inte till mitt (GeForce 9600M GT). De orsakar onödigt hög DPC Latency. Jag vet inte alls om ATI Àr bÀttre pÄ den punkten, eller om Nvidias drivrutiner till andra kort Àr bÀttre, men med mitt va det mycket strul. Det var i och för sig inget som inte gick att lösa men man besparar sig gÀrna det jobbet om sÄ gÄr.

Redigerat av henk2055
Postat (redigerat)

Har ingen erfarenhet av HPs notebooks, men det Àr ju alllmÀnt kÀnt att amd cpus utvecklar mer vÀrme och att flÀktarna sÄledes fÄr jobba mer

Dell sÀljs i affÀr nu ocksÄ, elgiganten och dustin t.ex .

Jo visst vaio har ju 2 Är pÄ dom nyare modellerna, men dom flesta tillverkare har ju 3 och mycket bÀttre servicelösningar

Varför inte mac? letade jÀttelÀnge efter en bÀrbar lösning utan att hitta nÄt vettigt PC alternativ

fattade till slut att mac hade allt jag behövde.

HÄller med ovanstÄnde, försök undvik för mycket bling bling om du ska ha en dedikerad musikdator.

Varför inte en vanlig dell latitude om du tvunget ska ha PC?

Redigerat av mietek

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.