Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar på att köpa en billig elgitarr att spela in i mitt Cubase 4. Vill ha valuta för pengarna,

och funderar därmed också på hur jag ska få ut så mycket ljud som möjligt ur min investering.

Min fråga är om det finns några pluggar som kan få en elgitarr att låta som en akustisk, gärna

gratis.

Tack på förhand.

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ingen gratis vad jag vet. Men de som finns låter inte helt övertygande. Vill man att det ska låta akustiskt skaffar man sig en akkegura.

Postat

Impulser är lösningen. Spela in Di med gitarren och lägg på en impuls. Har hört rätt så bra emulationer med hjälp av impulser så det är fullt möjligt att få ok ljud. Jag kan inte rekomendera någon riktigt bra impuls men om du googlar lite så hittar du säkert några stycken.

Postat (redigerat)
  DieHard sa:
Ingen gratis vad jag vet. Men de som finns låter inte helt övertygande. Vill man att det ska låta akustiskt skaffar man sig en akkegura.

Det behöver inte vara helt övertygande. Spelar bara in enkla demos. Känner du till någon billig bra plugg?

Redigerat av SadamJR
Postat (redigerat)
  Neosus sa:
Lägg pengar på en akustisk istället är mitt tips. Billiga elgitarrer är sällan trevliga att spela på.

Man kan ju vända på det oxå. På de glada portadagarna hade jag en akustisk som jag körde genom

pedaler och fick ett riktigt bra elgitarrljud. Kan detta vara en bättre väg att gå, men då med pluggar.

Har bara råd med en gitarr, ca 2.000:-.

Redigerat av SadamJR
Postat (redigerat)

Finns elgitarrer med piezo-mick som mer låter som en lajnad akustisk gitarr med mick... dock inte det bästa ljudet kanske, men tillsammans med impulser som nån nämde här tidigare tror jag det går att få ett ganska bra resultat.

Redigerat av Limpan
Postat

Du ska absolut välja en akustisk gitarr i så fall och köra med pluggar för distorsion, wahwah, overdrive etc. Många gånger tycker jag en akustisk gitarr med distpedal låter mycket bättre än en elgitarr med pedal och/eller ansträngd förstärkare. Det blir ett roligare, helt annorlunda ljud. Undantaget är enligt mig vilket "alla" vet, Gibson Les Paul.

Tips i prisklassen: Tanglewood, Crafter eller Yamaha.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Simon&Patrick tycker jag du ska titta på. 🙂

Postat
  Limpan sa:
Finns elgitarrer med piezo-mick som mer låter som en lajnad akustisk gitarr med mick... dock inte det bästa ljudet kanske, men tillsammans med impulser som nån nämde här tidigare tror jag det går att få ett ganska bra resultat.

Det var en sån gitarr jag hade, men hur hittar man och lägger på dessa impulser? Det låter dyrt.

Postat

Ja S&P gör bra gitarrer men att lyckas hitta en med inbyggd mick för tvåtusen är ju knappast troligt :rolleyes:

Debatt har några bra alternativ.

Jag har en effekt i portan som simulerar elgitarr till akustisk men det låter inte roligt så hellre göra tvärtom som du är inne på.

Postat

Håller med om att det är bättre att satsa på en akustisk. Det är mycket svårt att simulera fram ett ljud från en elgitarr som låter bra eftersom att det finns en karakteristisk återkoppling mellan strängarna och resonanslådan i en akustisk gitarr. Bättre att simulera en elgitarr från en akustisk gitarr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.