Jump to content
Annons

Synthmod med Vintage-känsla


Ekstasis

Recommended Posts

15gwhag.jpg

Har gett upp att hitta det analoga soundet med mjukvaru synthar...och börjar nu se mig för en riktig synth

som jag vet låtar bra...

Jag undrar om det finns det nån som moddar synthar här ???

Är lite smått intresserad av Andromeda A6, men tycker dom har misslyckats med designen, den ser för plastig ut...

Om jag köper en anolog synth vill ha en mer vintage-känsla gärna trä på sidorna...

Detta är bara ett förslag...finns nog bättre design... men den ska tydligen vara gansla så "lätt" att modda...om nu sysslar med sånt..

http://matrixsynth.blogspot.com/2007/11/al...odded-case.html

Finns väl både för och nackdelar med att ha modulen upprätt...Nån kanske vet vad som är bäst ???

hwbctoqnvi.jpg

aurora.jpg

Tycker annars att Korg's MS2000 är riktigt nice... blir lite enklare att modda om man låter synthmodulen ligga ner...

Kom gärna med förslag om vad ni tror skulle vara snyggt..

hve4jd.jpg

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Känner inte till någon som moddar syntar i Sverige.

Men vad tror du om den här, klar med träsidor från fabrik.

http://www.davesmithinstruments.com/products/p8pe/

Jo den där synthen är väl en av dom jag också är väldigt intresserad av, den är väldigt snygg...

Jag kommer dock inte köpa en synth för dess utseende, utseendet är sekunderärt, soundet är primärt...

Men utseendet är också välditgt viktigt...det är viktigt att man får rätt "känsla" när man använder instrumentet...

Och jag har på senare insett att det nog är viktigare än vad man tror...

Andromedan är 100% Analog, Och Andromedan är dessutom mycket mer mångsidig..

Men det stör mig som sagt på att Andromedan inte ser analog

ut till utseendet, den ser väldigt plastig och digital ut i mina ögon...

Jag är iofs rätt säker på att jag kommer hitta nån synthmoddare, kanske via thoman om man mailar och frågar...

eller nån i dom svenska butikerna med bra kontakter... I värsta fall får jag väl köpa ett trä case att ha den i...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Att få tag på någon som moddar synthar proffessionellt i Sverige blir nog inte helt lätt. Vissa affärer (som t.ex. JAM) har egen verkstad, men det blir nog väldans dyrt att få dem att göra en sådan här sak...

Håller verkligen med dig om att Andromedan är rätt så ful, men jag vet inte om jag tycker att den omgjorda modellen blev så mycket bättre... 😱

Men om det nu är analogt du är ute efter så blir det nog mycket bättre och billigare att köpa några olika enklare (beg.) analogsynthar, än att försöka få tag på en A6 och få den omgjord. -Det finns ju massvis att välja på, och om du köper några olika så får du garanterat en bredare ljudpalett att arbeta med än om du bara skaffar A6:a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få tag på någon som moddar synthar proffessionellt i Sverige blir nog inte helt lätt. Vissa affärer (som t.ex. JAM) har egen verkstad, men det blir nog väldans dyrt att få dem att göra en sådan här sak...

Håller verkligen med dig om att Andromedan är rätt så ful, men jag vet inte om jag tycker att den omgjorda modellen blev så mycket bättre... 🙂

Men om det nu är analogt du är ute efter så blir det nog mycket bättre och billigare att köpa några olika enklare (beg.) analogsynthar, än att försöka få tag på en A6 och få den omgjord. -Det finns ju massvis att välja på, och om du köper några olika så får du garanterat en bredare ljudpalett att arbeta med än om du bara skaffar A6:a.

Ska höra med jam och musikbörsen och emusic... dom borde ju känna nån...

Som nämns i läken ovan så var det relativt enkelt att modda Adromedan...man behöver inte lägga om eller förlänga några sladdar osv...Utan bara skruva upp locket och montera på träkåpan...

Det är väl viktigt att alla dimensioner osv stämmer...det är just därför jag inte vill göra det själv...

Nu vet jag inte vad du menar med dyrt, men jag tycker ett rimligt pris borde vara runt 2000-3000 för detta...

Det tråkiga är ju att man förmodligen bryter garantin om man moddar...

Och som jag sa tidigare...bilderna vara bara ett förslag...går att göra bättre..

Om ni har tips eller bilder på andra synthar som kan inspirerar så är det bara posta bilderna här...

Har inte hittat någon annan anolog synth som verkar kunna göra allt det Adromedan kan...den verkar vara en klass för sig...

Finns ju massor med andra Anolga synthar...men dom är inte riktigt lika mångsidiga...

Drömsynthen hade nog varit en Oberheim Matrix 12 😄

Men den kan man nog bara drömma om...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Som påpekats många gånger sitter det analoga ljudet mest i träsidorna, ja. 😄

EDIT: Tog bort en onödig kommentar.

Iallafall till en vis del...

Man får iallafall en bättre känsla till sitt instrument..vilket är viktigt..

Man får nog inte riktigt samma känsla om man spelar på en plastig midi klaviatur...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att 3000 kronor är väldigt lågt räknat, iallafall om du ska få någon att göra jobbet professionellt. Dels ska diverse customdelar tillverkas, dels ska en massa sladdar förlängas och dras om, som du skriver, felsökning etc. Det är ganska många timmars arbete. Jag gissar att ett sådant jobb, lite beroende på hur stort det faktiskt blir, kan landa närmre 10 000 kronor. Utöver det kostar väl en Andromeda 25 000 kronor (iallafall den senaste batchen, som verkar vara slut nu). För 35 000 kronor får du kanske en Matrix 12? 😄

Har du testat Andromedan? Jag har haft en. Bra synt om än lite snårig att jobba med. Många säger mycket gott om P08 och särskilt begränsad är den inte. Ett bra alternativ, tycker jag (liksom drloop).

En fråga; vad är det du inte lyckas uppnå med mjukvara? Några särskilda ljud/något särskilt sound?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att 3000 kronor är väldigt lågt räknat, iallafall om du ska få någon att göra jobbet professionellt. Dels ska diverse customdelar tillverkas, dels ska en massa sladdar förlängas och dras om, som du skriver, felsökning etc. Det är ganska många timmars arbete. Jag gissar att ett sådant jobb, lite beroende på hur stort det faktiskt blir, kan landa närmre 10 000 kronor. Utöver det kostar väl en Andromeda 25 000 kronor (iallafall den senaste batchen, som verkar vara slut nu). För 35 000 kronor får du kanske en Matrix 12? :rolleyes:

Har du testat Andromedan? Jag har haft en. Bra synt om än lite snårig att jobba med. Många säger mycket gott om P08 och särskilt begränsad är den inte. Ett bra alternativ, tycker jag (liksom drloop).

En fråga; vad är det du inte lyckas uppnå med mjukvara? Några särskilda ljud/något särskilt sound?

Nu vet jag inte om du läste länken jag postade ovan...

"You don't have to replace any cables inside,the ribbon cable is enough longer."

Jag har provat varenda mjukvaru synth i stort sett...och ingen verkar kunna få ett bra analogt ljud...

Det är bara att erkänna att mjukvaru synthar har en låg väg att gå..innan dom börjar konkurrera med dom analoga syntharna..

Omnisphere och Sylenth1 kan väl skapa något som liknar anolgt ljud..men inget som är speciellt jätte insiprerande...

Har länge dissat hårdvarusynthar.. men i drygt 2 år har jag provat en massa syntar nu...så har lite mer erfarenhet nu..

Digitala synthar dissar jag dock fortfarande...känns som att mjukvarusyntharna har kommit ikapp nu...

När en ny digital synth släpps verkar det mest handla hur månag nya piano eller stråk samplingar den har...

Analoga synthar ligger dock långt före mjukvara på många plan... Andromeda har dessutom en VST editor..

så du får både mjukvaru/hårdavru interface...det bästa av båda världar...

Hur som helst ett hårdvaru interface är iallafall ett måste för mig...vill kunna styra parametrarna i real tid...

Jag gillar inte att sitta och klippa och klistra... utan jag vill kunna göra musik i real-tid....

Detta är väl min största kritik till mjukvaru synthar...att dom inte alltid har bra midi stöd t.e.x...även då...det blir bättre och bättre...

t.ex Omnisphere..men å andra sidan är deras interface helt fruktansvärt dåligt... för många fönster...och för dålig översikt...

Som Klaus Schulze sa...

"Music is an emotional thing, and when you use the parameter access system, you get out of that emotional state, and go into an intellectual state"

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag hade nog också gått på lite begagnade prylar.

tex, Roland JX8P får man för 3000.

En DSI Mopho är ju också intressant tycker jag.

Du får en kuslig arsenal med syntar för 30 papp. Med eller utan träsargar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Visst är det kul att styra parametrar i realtid. Spelar man in filtersvep live till audiospår så är det kanon med en rattar.

Men om man sedan skall automatisera en Midisynt så är det med oftast meck med det än om jag kör med min Axiom 61 och har mappat upp reglar och rattar till en mjukvarusynt.

Så jag tycker precis tvärtom mot dig, åtminstone vad det gäller dom mjukvarusyntar jag använder så år det lättare och enklare att realtidsstyra dessa än hårdvaru ditto.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog också gått på lite begagnade prylar.

tex, Roland JX8P får man för 3000.

En DSI Mopho är ju också intressant tycker jag.

Du får en kuslig arsenal med syntar för 30 papp. Med eller utan träsargar.

Mopho är ju monophonic!!! heh....

Isånnafalll tror jag nog Tom Oberheim's nya SEM är av mer intresse...lite samma koncept...

Jag har igentligen ingen problem med att spendera pengar på min hobby...så jag tänker inte snåla...

Om jag köper en keyboard som jag inte tröttnar på under dom kommande 10 åren så är 22 000 kr inte mycket pengar anser jag....

David Smiths Prophet 8 är ju fortfarande lite intressant...fast..den är ju inte lika prisvärd som Andromedan förmodligen...

Waldorf Q är väl också ett alternativ...fast har inte riktigt hört något som övertygar mig ännu...det jag hört på youtube och dvs ljudklipp

så låter det för digitalt...

Korg's MS200 verkar man kunna hitta begangnat ganska billigt...den lär jag nog köpa förr eller senare...dock inte som primär synth...

Hitta denna idag... en ny synth... som heter "Solaris"...finns en del youtube videos där på hemsidan...ska kolla igenom dom nu ikväll tänkte jag...

Denna är dock Viritual Analog dessvärre.

http://www.johnbowen.com/solaris-overview.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det kul att styra parametrar i realtid. Spelar man in filtersvep live till audiospår så är det kanon med en rattar.

Men om man sedan skall automatisera en Midisynt så är det med oftast meck med det än om jag kör med min Axiom 61 och har mappat upp reglar och rattar till en mjukvarusynt.

Så jag tycker precis tvärtom mot dig, åtminstone vad det gäller dom mjukvarusyntar jag använder så år det lättare och enklare att realtidsstyra dessa än hårdvaru ditto.

Som jag ser det... Så är ett mjukvaru-interface att föredra när man gör patchar och när man konfigurerar synthen... det är ofta ett helvete att sitta och ratta med hårdvara med en liten display osv...

Så jag hoppas att VST editor till Andromedan är bra gjord..så att det blir lättare att göra patchar...

Förstår dock inte hur du kan tycka att mjukvarusynthar är bätre på att styras i real-tid... hårdvarusynthar är ju skapade för det.

Visst finns väl midi klaviaturer som har lika många rattar/reglage som en vanlig synth...men..oftast har dom betydligt mindre...än en analog synth...

Dessutom är det oftast mer meck att konfigurera dessa paramterar...och man har heller lika bra koll på vad alla paramterar gör osv...då alla rattar/reglage

ofta är sorterade i bättre ordning..och desstom har namn...som gör det enklare att hålla på koll på vad alla rattar gör osv..på en midi keyboard kan det bli svårt att hålla koll på allt kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe.. Fast jag har tagit bort den kommentaren från signaturen för ett tag sedan.. Tror det var sen jag hörde Omnisphere :rolleyes:

Som påpekats många gånger sitter det analoga ljudet mest i träsidorna, ja. 🙂

EDIT: Tog bort en onödig kommentar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Som jag ser det... Så är ett mjukvaru-interface att föredra när man gör patchar och när man konfigurerar synthen... det är ofta ett helvete att sitta och ratta med hårdvara med en liten display osv...

Så jag hoppas att VST editor till Andromedan är bra gjord..så att det blir lättare att göra patchar...

Förstår dock inte hur du kan tycka att mjukvarusynthar är bätre på att styras i real-tid... hårdvarusynthar är ju skapade för det.

Visst finns väl midi klaviaturer som har lika många rattar/reglage som en vanlig synth...men..oftast har dom betydligt mindre...än en analog synth...

Dessutom är det oftast mer meck att konfigurera dessa paramterar...och man har heller lika bra koll på vad alla paramterar gör osv...då alla rattar/reglage

ofta är sorterade i bättre ordning..och desstom har namn...som gör det enklare att hålla på koll på vad alla rattar gör osv..på en midi keyboard kan det bli svårt att hålla koll på allt kanske...

Jag vet inte vad du har för erfarenheter när det gäller hårdvarusyntar.

Det är nämligen inte alls säkert att synten ifråga skickar alla "rattar" och parametrar i realtid. Och gör den det är det inte säkert att parametrarna interpoleras snyggt när du kör inspelning av paramterarna via midi.

Som jag sa, funkar kalajs att spela in grejerna når man rattar på synten och spelar in direkt till audio, men inte alltid så smidigt när man kör midi. Naturligtvis olika på olika syntar.

Nu är mina kunskaper inte helt moderna. Med USB kopplade modernaanalog syntar kanske det är bättre ställt med att lira in paramterar.

Men att göra patchar med en synt där alla parametrar finns tillgänliga på fronten är busenkelt och skoj.

Oberheims SEM är också cool.

Det som tilltalar mig med Mophon är att den låter lite som en Prophet 1, en synt som jag älskar.

Och monosyntar är ju teh shit 🙂 .

På mina låtar är det nästan bara monosyntspår med undantag för någon pad. Så monosyntar är hur användbart som helst.

Dessutom kan du ju spela in flera spår och ta ackord på så sätt. Och panorera/snedstämma dessa för en extra fet stereobild! 😎

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad du har för erfarenheter när det gäller hårdvarusyntar.

Det är nämligen inte alls säkert att synten ifråga skickar alla "rattar" och parametrar i realtid. Och gör den det är det inte säkert att parametrarna interpoleras snyggt när du kör inspelning av paramterarna via midi.

Som jag sa, funkar kalajs att spela in grejerna når man rattar på synten och spelar in direkt till audio, men inte alltid så smidigt när man kör midi. Naturligtvis olika på olika syntar.

Nu är mina kunskaper inte helt moderna. Med USB kopplade modernaanalog syntar kanske det är bättre ställt med att lira in paramterar.

Men att göra patchar med en synt där alla parametrar finns tillgänliga på fronten är busenkelt och skoj.

Oberheims SEM är också cool.

Det som tilltalar mig med Mophon är att den låter lite som en Prophet 1, en synt som jag älskar.

Och monosyntar är ju teh shit ☺️ .

På mina låtar är det nästan bara monosyntspår med undantag för någon pad. Så monosyntar är hur användbart som helst.

Dessutom kan du ju spela in flera spår och ta ackord på så sätt. Och panorera/snedstämma dessa för en extra fet stereobild! 😆

Detta blir min första riktigta hårdvaru synth...

Jo får nog kolla upp saker lite extra noga...så man inte upptäcker alla problem när man väl

har köpt den...

I och med att det är en analog synth så är jag helt säker på att allting funkar bra i real tid och interpoleras snyggt...

Hade synthen varit digital så hade det ju varit en helt annan sak.... är ju ytterligare en anledning till att köra Analogt..

Men som sagt..som vanligt när jag köper grejjor så läser jag på noga..så man inte får några obehagliga överraskningar...

När det gäller Andromedan så har jag mycket kvar att läsa..många forum att plöjja igenom osv...

Monophonic funkar inte alls för den musiken jag gör...använder mycket pads jag...

5 Voices behöver jag iallafall.. utan att behöva känna mig allt för begränsad...

Hur som helst, Hoppas Tom Oberheim släpper mer gammla Oberheim prylar...

En komplett reproduktion av Matrix 12 eller xpander vore nog en dröm för många...

Dom finns knappt att få tag på...förutom på ebay...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat varenda mjukvaru synth i stort sett...och ingen verkar kunna få ett bra analogt ljud...

Det är bara att erkänna att mjukvaru synthar har en låg väg att gå..innan dom börjar konkurrera med dom analoga syntharna..

Omnisphere och Sylenth1 kan väl skapa något som liknar anolgt ljud..men inget som är speciellt jätte insiprerande...

Inspiration är ju en sak men vad menar du med "analogt ljud"? När man läser vad du skriver verkar det vara något väldigt påtagligt men fullkomligt diffust. 🥰

Gör man ett blindtest där diverse ljud spelas in med analoga samt VA-syntar och spelas upp i mp3-format så har de flesta ytterst svårt att säga vad som är vad. Är du säker på att det är just "analogt ljud" du är ute efter? Jag kan gräva fram ett sådant test åt dig, om du vill.

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett bra test: http://www.znarfelectronix.de/frames/hoertest.html

Jag föreslår inte detta för att sätta dit dig eller något sådant. Jag menar mest att det är bra för var och en att ta reda på vad man faktiskt vill ha/behöver istället för att jaga spöken (vilket jag absolut inte säger att du gör).

Ska du göra testet ordentligt så lyssnar du förslagsvis på samtliga 46 ljudfiler i rad. Noterar angående var och en om du tror att de är analoga eller inte och kollar svaren efteråt. Kanske visar det sig att du gillar de analoga klippen bäst, kanske inte. Kanske upptäcker du någon synt som du inte kände till innan, som kostar småpengar. Det vore ju gött. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Här är ett bra test: http://www.znarfelectronix.de/frames/hoertest.html

Jag föreslår inte detta för att sätta dit dig eller något sådant. Jag menar mest att det är bra för var och en att ta reda på vad man faktiskt vill ha/behöver istället för att jaga spöken (vilket jag absolut inte säger att du gör).

Ska du göra testet ordentligt så lyssnar du förslagsvis på samtliga 46 ljudfiler i rad. Noterar angående var och en om du tror att de är analoga eller inte och kollar svaren efteråt. Kanske visar det sig att du gillar de analoga klippen bäst, kanske inte. Kanske upptäcker du någon synt som du inte kände till innan, som kostar småpengar. Det vore ju gött. 😕

En komprimerad gissa synten! Kul!

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao. 😆 Jag personligen får ett närmst slumpmässigt reslutat i det här testet. Jag försöker lyssna efter avrundad diskant och tjock botten vilket ger rätt ibland och fel ibland. Jag tycker att det är ungefär lika stor skillnad från synt till synt som jag tycker det är mellan analogt och VA. Vissa av de digitala syntarna som inte vill låta analogt kan jag dock skilja ut, förstås.

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett bra test: http://www.znarfelectronix.de/frames/hoertest.html

Jag föreslår inte detta för att sätta dit dig eller något sådant. Jag menar mest att det är bra för var och en att ta reda på vad man faktiskt vill ha/behöver istället för att jaga spöken (vilket jag absolut inte säger att du gör).

Ska du göra testet ordentligt så lyssnar du förslagsvis på samtliga 46 ljudfiler i rad. Noterar angående var och en om du tror att de är analoga eller inte och kollar svaren efteråt. Kanske visar det sig att du gillar de analoga klippen bäst, kanske inte. Kanske upptäcker du någon synt som du inte kände till innan, som kostar småpengar. Det vore ju gött. 🥰

Tycker det där testet inte var nå vidare, och tänker inte fullfölja det... hade dom stängt av arpeggiatorn så hade det varit ett bättre test enligt mig då skulle man höra skillnad........men det verkar ju som testet mer är utformat för att visa att mjukvara är lika bra som analogt..vilket inte är sannt...

Det är som vanligt på det här forumet, att "bra" proffs grejjor dissas, det ska vara billigt och helst av allt mjukvara...

Jag har som sagt ingen anledning att snåla.. jag har sagt att jag tycker 22 000 inte är mycket...dessutom lever man bara en gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspiration är ju en sak men vad menar du med "analogt ljud"? När man läser vad du skriver verkar det vara något väldigt påtagligt men fullkomligt diffust. 🥰

Gör man ett blindtest där diverse ljud spelas in med analoga samt VA-syntar och spelas upp i mp3-format så har de flesta ytterst svårt att säga vad som är vad. Är du säker på att det är just "analogt ljud" du är ute efter? Jag kan gräva fram ett sådant test åt dig, om du vill.

Att beskriva analogt ljud är ju inte det lättaste... men "värme" är väl det ord som används ofta...

Jag är helt säker på att det är analogt ljud jag är ute efter... Speciellt då mycket av den musik jag lyssnar på använder mest analoga synthar...

T.e.x Steve Roach, Klaus Schulze, The Free System Projekt osv osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

hade dom stängt av arpeggiatorn så hade det varit ett bättre test enligt mig då skulle man höra skillnad

🥰

Menar du att ett analogt ljud inte låter analogt när man använder det i en slinga? Det är en argumentation jag aldrig hört förut, faktiskt. Testet är, vad jag vet, inte alls designat för att bevisa att VST låter lika analogt som analoga syntar. Ska man kritisera någonting så är det väl mp3-formatet eftersom det, rimligtvis, tar bort en del av den analoga aspekten hos ett analogt ljud.

Du får göra som du vill, förstås. Det jag vill ha sagt är egentligen bara att väldigt många inbillar sig att de vill ha analoga syntar på grund av ljudet men när allt kommer omkring så hör de inte någon skillnad. Därmed inte sagt att du är en av de personerna, förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

😲

Menar du att ett analogt ljud inte låter analogt när man använder det i en slinga? Det är en argumentation jag aldrig hört förut, faktiskt. Testet är, vad jag vet, inte alls designat för att bevisa att VST låter lika analogt som analoga syntar. Ska man kritisera någonting så är det väl mp3-formatet eftersom det, rimligtvis, tar bort en del av den analoga aspekten hos ett analogt ljud.

Du får göra som du vill, förstås. Det jag vill ha sagt är egentligen bara att väldigt många inbillar sig att de vill ha analoga syntar på grund av ljudet men när allt kommer omkring så hör de inte någon skillnad. Därmed inte sagt att du är en av de personerna, förstås.

Yes, så är det utan tvekan.. Man får ju inte höra ljudet klinga ut ordentligt och utveckla sig om man kör med ARP... så det blir mycket enklare att få det att låta bra...

Hade hellre hört dom jämföra t.e.x analoga vs digitala pads, då hade det varit väldigt enkelt att se skillnanden...

Men visst...jag håller med dig om att det är en väldigt tunn linje mellan digital och analogt ljud... och man kan idag dessutom använda diverse verktyg som "analogiserar" ljudet... t.e.x "SoundToys"...ska vara bra på det..

Omnisphere har lyckas bra att sampla lite vintage syntar i Omnisphere tycker jag... fast att anävnda samplingar är ju lite fusk som sagt...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant, det här. Då är det inte oscillatorerna eller filtren som för viktiga för dig (de hörs ju tydligt i slingorna) utan enveloperna eller möjligtvis LFOerna? Det är ju de som styr hur ljuden låter över tid och hur de moduleras. Jag har hört folk som pratat illa om slöa digitala enveloper men det var på den tiden som de digitala enveloperna faktiskt var slöa och det gäller ju bara snabba ljud som basar eller trummor. Vidare är det ju faktiskt så att Andromedan har digitala enveloper och LFOer. Ljudkedjan är analog men de styrande delarna är digitala. Vill du ha en helt analog synt så får du leta dig bakåt i tiden. kanske får du rätt look utan modifiering då också. Många talar väldigt gott om Jupiter-8, till exempel. JAM sålde en sådan för 25k nyligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant lyssningstest, Sisältää! Jag gissade lika ofta fel som rätt.

För övrigt kan jag förstå Ekstasis intresse för trägavlar och "vibe" när man ska lira synt, det funkar ju precis som en gammal gitarr, det handlar om att få feeling.

Däremot jag tror inte att klenoderna är proffsens förstahandsval idag faktiskt. Mjukvara är ju trots allt både tids- och kostnadseffektivt, och duger i de allra flesta fall lika bra. Enligt min erfarenhet prioriterar folk som jobbar med musik först och främst stabilitet och därefter effektivitet, och som vi alla vet kan gamla syntar vara lite svajjiga på dom punkterna!!

Lycka till med trägavlarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant, det här. Då är det inte oscillatorerna eller filtren som för viktiga för dig (de hörs ju tydligt i slingorna) utan enveloperna eller möjligtvis LFOerna? Det är ju de som styr hur ljuden låter över tid och hur de moduleras. Jag har hört folk som pratat illa om slöa digitala enveloper men det var på den tiden som de digitala enveloperna faktiskt var slöa och det gäller ju bara snabba ljud som basar eller trummor. Vidare är det ju faktiskt så att Andromedan har digitala enveloper och LFOer. Ljudkedjan är analog men de styrande delarna är digitala. Vill du ha en helt analog synt så får du leta dig bakåt i tiden. kanske får du rätt look utan modifiering då också. Många talar väldigt gott om Jupiter-8, till exempel. JAM sålde en sådan för 25k nyligen.

OSC/LFO/ENVOLOPES är i symbios och skapar helheten...Men visst finns det vissa element som är viktigare än andra... OSC/Filter är väl dom 2 viktigaste delarna i kedjan helt klart...

Jag vill nog inte ha en helt analog synth iallafall inte som primärsynth just nu...men det ena behöver ju inte utesluta det andra...

Som sagt en kombination av båda är nog att föredra, när det gäller effekter föredrar jag digitalt oftast...synd dock..att Andromedan inte verkar ha nån FX Loop som man kan köra med en extern effekt...att de styrande delerna är digitalt är nog också en fördel..och gillar att allt kan styras digitalt via vst och midi...

Visst vill man ha ett 100% äkta analogt synth så kanske Andromedan inte är det första valet... men som jag sagt tidigare..jag gillar också dess mångsidighet..den kan låta både modern och vintage...och en stor källa av kreativitet desstuom...tror den kan vara riktigt inspirerande till att skapa ny musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant lyssningstest, Sisältää! Jag gissade lika ofta fel som rätt.

För övrigt kan jag förstå Ekstasis intresse för trägavlar och "vibe" när man ska lira synt, det funkar ju precis som en gammal gitarr, det handlar om att få feeling.

Däremot jag tror inte att klenoderna är proffsens förstahandsval idag faktiskt. Mjukvara är ju trots allt både tids- och kostnadseffektivt, och duger i de allra flesta fall lika bra. Enligt min erfarenhet prioriterar folk som jobbar med musik först och främst stabilitet och därefter effektivitet, och som vi alla vet kan gamla syntar vara lite svajjiga på dom punkterna!!

Lycka till med trägavlarna!

Skönt att det finns nån som förstår än iallafall!!!

Vi får se hur jag gör med trägalvarna 🙂

Kommer hur som helst inte betala 10k för det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...