Jump to content
Annons

Vilket operativsystem passar?


sozo

Recommended Posts

hejsan jag har klurat lite på en sak och undrar ifall de skulle vara någon som kan hjälpa mig..

Jo så här är det, jag har för tillfället en P3 800mhz med 512 i ram som jag ska ha i min studio tillfälligt. därför undrar jag vilket operativsystem som skulle passa bäst att spela in med efter som datorn inte är någon superdator.

Windows 98, Window ME eller Windows XP ?

tack hej

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ställer frågan från en annan vinkel också.

Vilket/vilka musikprogram hade du tänkt att använda?

Har du kollat ifall de funkar med 98/ME?

Nyare program kräver 2000/XP, och jag antar att Windows 2000 rullar smärtfritt i din burk. XP tar kanske lite tid att starta på din burk, men när du väl är inne och arbetar med datorn borde det också gå bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förespråkar nästan alltid Windows 2000.. Men XP lär funka fint i dn burk också.

Windows 98/ME är skitsystem som buggar, och det du sparar i minne/prestanda förlorar du i frustration (i den ädlaste formen) när blåskärmarna börjar hagla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har i stort sett samma prestanda (866MHz, 256MB) och har efter lite om och men (och hjälp härifrån) kommit fram till att jag ska testa win2000. XP ska enligt initierade källor sluka mkt mer minne, och frågan är vad man skulle vinna på att ha XP?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så här är det, jag har för tillfället en P3 800mhz med 512 i ram som jag ska ha i min studio tillfälligt. därför undrar jag vilket operativsystem som skulle passa bäst att spela in med efter som datorn inte är någon superdator.

Windows 98, Window ME eller Windows XP ?

Win98!!! Det klarar 512 i RAM. Gör en minimal installation utan nätverk, hjälpmedel och spel. Då får du ut det mesta av din maskins kapacitet. Kan alltid uppdatera DirectX och WDM manuellt ifall det behövs om det inte finns i programmen du använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så här är det, jag har för tillfället en P3 800mhz med 512 i ram som jag ska ha  i min studio tillfälligt. därför undrar jag vilket operativsystem som skulle passa bäst att spela in med efter som datorn inte är någon superdator.

Windows 98, Window ME  eller Windows XP ?

Win98!!! Det klarar 512 i RAM. Gör en minimal installation utan nätverk, hjälpmedel och spel. Då får du ut det mesta av din maskins kapacitet. Kan alltid uppdatera DirectX och WDM manuellt ifall det behövs om det inte finns i programmen du använder.

Helt med på slaptap´s förslag med tillägget win 98 SE . Alltså andra utgåvan av 98, den sägs vara näst bäst efter XP, om man pysslar med ljud. I en p3 :a så är XP lite stor i kostymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så här är det, jag har för tillfället en P3 800mhz med 512 i ram som jag ska ha  i min studio tillfälligt. därför undrar jag vilket operativsystem som skulle passa bäst att spela in med efter som datorn inte är någon superdator.

Windows 98, Window ME  eller Windows XP ?

Win98!!! Det klarar 512 i RAM. Gör en minimal installation utan nätverk, hjälpmedel och spel. Då får du ut det mesta av din maskins kapacitet. Kan alltid uppdatera DirectX och WDM manuellt ifall det behövs om det inte finns i programmen du använder.

Helt med på slaptap´s förslag med tillägget win 98 SE . Alltså andra utgåvan av 98, den sägs vara näst bäst efter XP, om man pysslar med ljud. I en p3 :a så är XP lite stor i kostymen.

...och med Win98SE på hårddisken kan du stoppa i 512 RAM till...det köper 1GB RAM!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

men funkar det bra att spela in med din prestanda da?

Jag kör win98se och har inga större problem att köra musik. Det är kanske en överdrift att säga att det går som en dans...men det går. Kan köra ~20audiospår och ett gäng effekter, men det blir ju en hel del dropouts... Funderar på att byta till win2000 mest pga av att jag är sugen på ett EMU 0404-ljudkort och Sonar4, som båda kräver minst win2000...

Link to comment
Dela på andra sajter

Win98-fans: Ge upp!

Det funkar inte med Windows98 längre om man ska ha hyffsat nya program, och ska man tänka framåt i tiden så är det ju ännu värre. Det utvecklas inga drivisar alls till 98 längre så OSet kommer va stendött inom ett par år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Win98-fans: Ge upp!

Det funkar inte med Windows98 längre om man ska ha hyffsat nya program, och ska man tänka framåt i tiden så är det ju ännu värre. Det utvecklas inga drivisar alls till 98 längre så OSet kommer va stendött inom ett par år.

Delvis rätt. Supporten falerar på 98. Men vad folk missade var att WinME är top-of-the-line-9X. Observera att det ser ut som 98, men det bär sig inte åt som 98/98SE. Alla buggfixar och viktiga updates från 98/98SE ligger inbakade i WinME, plus att det har stöd för 5ggr större hårddiskar och minneshantering upp till 1,5GB. Några ServicePacks finns inte. Helt buggfritt är det inte, systemåterställningen är ett stort problem. Att inaktivera hjälper inte. Man får ta hjälp av ett tredjepartsprogram (NU2002 t ex) för att häva skyddet av .cpy-filer, för att manuellt kunna ta bort "_RESTORE"-mappen och alla undermappar på "C". Gör man inte detta har man snart fyllt "C" med återställningsfiler.

Tacksamt är också att man kan välja minimal installation. Då väljer man bara det man vill ha, och på en musik-PC skippar man naturligtvis nätverk, hjälpmedel och spel. Vidare kan man i systemeditorn väldigt lätt gå in och välja selektiv start. Genom att bocka av allt UTOM "SystemTray" har man effektivt satt stopp för en massa dolda effektslukande processer som man inte behöver.

Att låta ett tredjepartsprogram (NU2002 t ex) lägga om växlingsfilen ökar kapaciteten vid musikproduktion med upp till 40% (min notering). Efter detta handhavande är det inte ovanligt med 98-99% ledigt av systemresurserna.

Användarvänligt är dock WinME inte, det är jag den förste att erkänna. Inte ovanligt att man vid installation (ljudkort t ex) MÅSTE gå in i enhetshanteraren och ange sökväg, d v s tala om vilken drivis det ska använda. Och det här gäller nästan alltid. Å andra sidan så accepterar det de val du gör. Vid ett tillfälle hade jag 4 ljudkort i min ME-maskin, 2 för MIDI-hantering, 1 för inspelning wave44/32bits och 1 för uppspelning av de 3 andra...utan konflikter. Tror inte XP köper det....

Set-Up;en är A och O. WinME har oförtjänt dåligt rykte, troligtvis p g a det inte automatiskt uppdaterar eller konfigurerar drivrutiner trots omstart (som 98/98SE), utan allt detta får man göra manuellt i de flesta fall. Om inte så kommer blåskärmarna...och det är inte OS;ets fel, utan handhavandefel....

Och faktum är att fler och fler "upptäcker" WinME...operativet som förbisågs för Win2000...

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte så himla bra erfarenheter av ME. Ballade ur totalt för mig. Skumma fel och grejjer mest hela tiden. XP blev som en dröm, men det käkar ju också... 😆

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte så himla bra erfarenheter av ME. Ballade ur totalt för mig. Skumma fel och grejjer mest hela tiden.

Du är nog inte ensam...tog mig nästan 2 år att få det att rulla perfekt (se recept ovan). Idag är jag glad att jag gjorde det. Ett litet, lätt OS som inte suger musten ur PC:n och även fungerar utmärkt på flong nya maskiner. Behöver väl knappast tillägga att min musik-PC (3.2GHz/1.5GB RAM) går som en oljad blixt med det här OS:et....

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar ingen roll hur mycket mena tweakar.

1. Logic funkar inte bra med 98/98SE/ME. Det hänger sig alldeles för ofta för att man ska orka jobba.

2. Nyare pluggar/program och framförallt DRIVRUTINER funkar helt enkelt inte.

3. FAT/FAT32 är otroligt opålitligt.

4. Funkar USB2, Firewire och allt dedär ordentligt med gamla win? Detta har jag inte nån koll på men det skulle verkligen förvåna mig om det är kompatibelt med sånna ljudkort och diskar.

Jag kör Win2k med servicepacksen och allt detdär. Stänger man av lite tjänster och liknande förlorar man knappt märktvärt med prestanda. Burken står på 24/7 och bootar nästan aldrig om. Den enda skillnaden är att 2k käkar upp lite mer minne än dom äldre OSen, men skillnaden är alldeles för lite för att det ska va värt att tampas med alla blåskärmar. Dessutom är minneshanteringen bättre i NT-baserade system så allt lämnas nästan alltid tillbaka som det ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns att jag körde Windows 2000 på en Pentium 90 (Ja! Pentium 1 utan MMX) med 64 MB RAM med mycket mindre problem än Windows 98 (andra utgåvan) gav...

...så att säga att Windows 2000 kräver mycket av datorn är bullshit 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte så himla bra erfarenheter av ME. Ballade ur totalt för mig. Skumma fel och grejjer mest hela tiden.

Du är nog inte ensam...tog mig nästan 2 år att få det att rulla perfekt (se recept ovan). Idag är jag glad att jag gjorde det. Ett litet, lätt OS som inte suger musten ur PC:n och även fungerar utmärkt på flong nya maskiner. Behöver väl knappast tillägga att min musik-PC (3.2GHz/1.5GB RAM) går som en oljad blixt med det här OS:et....

När jag installerade Windows ME på min dator för några år sedan funkade det KLOCKRENT. Helt jäkla perfekt. Allting funkade som det skulle, det krashade aldrig....

Sen gjorde jag en virusscan på datorn, hittade cirka 23.526 virus, och då flippade datorn ut TOTALT.

Jag har aldrig fått Windows ME att fungera bra någonsin sen dess...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte så himla bra erfarenheter av ME. Ballade ur totalt för mig. Skumma fel och grejjer mest hela tiden.

Du är nog inte ensam...tog mig nästan 2 år att få det att rulla perfekt (se recept ovan). Idag är jag glad att jag gjorde det. Ett litet, lätt OS som inte suger musten ur PC:n och även fungerar utmärkt på flong nya maskiner. Behöver väl knappast tillägga att min musik-PC (3.2GHz/1.5GB RAM) går som en oljad blixt med det här OS:et....

När jag installerade Windows ME på min dator för några år sedan funkade det KLOCKRENT. Helt jäkla perfekt. Allting funkade som det skulle, det krashade aldrig....

Sen gjorde jag en virusscan på datorn, hittade cirka 23.526 virus, och då flippade datorn ut TOTALT.

Jag har aldrig fått Windows ME att fungera bra någonsin sen dess...

🙂😆😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man bort ser från att Win ME krashar och att vissa program inte funkar med Win 98..så är det verkligen så stor märkbar skillnad på hur mycket de olika operativsystem tar på minnet?

alltså: märker jag någon skilland på hur tillexempel ett Win98SE funkar gemfört med WinXP? Om man räknar studiomässigt nu med hur programen flyter och så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man bort ser från att Win ME krashar och att vissa program inte funkar med Win 98..så är det verkligen så stor märkbar skillnad på hur mycket de olika operativsystem tar på minnet?

alltså: märker jag någon skilland på hur tillexempel ett Win98SE funkar gemfört med WinXP? Om man räknar studiomässigt nu med hur programen flyter och så?

Jepp, skillnaden är jättestor och klart märkbar. Med den maskin du har ska du helt klart gå på 98. Då får du ut mest av din maskins fysiska kapacitet (orken). Vissa prylar kanske inte fungerar p g a för gamla drivrutiner etc så 98SE är att föredra där som "Kill All Autotuner" föreslog. Då har du också (som jag tidigare nämnt) möjlighet att uppgradera till 1GB RAM (ifall du skulle behöva). 98SE ÄR ett säkert kort. God Jul på dig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
eraezer (oregistrerad)

Hej!

Jag skulle faktiskt rekommendera WinXP! 😄

Min andra egna burk jag köpte (beg.) var en P2 300MHz med 384Mb ram.

den körde jag winxp utan problem, MEN då hade jag optimerat det på alla sätt jag kunde komma på!

tar man bort en massa onödiga tjänster och ändrar lite i registret så tror jag xp kommer att rulla på fint

Link to comment
Dela på andra sajter

Win 9x + ME - Nej tack! Har haft tillräckligt med krångel med Bill Gäjts produkter, och Win2000/XP/NT är det stabilaste M$ gjort. Så sålänge man inte vill köra Linux eller en annan plattform, som t.ex. Mac, så skulle åtminstone inte jag rekommendera något annat än ovanstående.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag skulle faktiskt rekommendera WinXP! 🙂

Min andra egna burk jag köpte (beg.) var en P2 300MHz med 384Mb ram.

den körde jag winxp utan problem, MEN då hade jag optimerat det på alla sätt jag kunde komma på!

tar man bort en massa onödiga tjänster och ändrar lite i registret så tror jag xp kommer att rulla på fint

Det där har jag svårt att tro på 🙂 XP på en P2, kanske funkar om du skriver brev, men att dra runt Logic med VST. No Way , Jose´ 🙂

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...