Jump to content
Annons

När breaket kommer så låter alla smågrejer extremt högt?


Mr.P

Recommended Posts

Jag har pillat ihop en liten pryl nu. Det är techno och allting smäller på hur bra som helst. Men när jag sedan breakar av och enbart vill ha en ganska aggressiv synt på...och till det, mig själv när jag stönar i micken... så åker volymen upp på de två grejerna så det distar något fruktansvärt gentemot beatsen som gick tidigare. Finns det något sätt att hålla ner de nivåerna på samma läge som beatsen låg? Det är nästan som om någon vrider upp volymen till max när breaket kommer. Jag kör med compressor på både synt och min röst, men det verkar höjas i alla fall. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Luktar fet limiter på mastern. Är mastern fri från diverse compressorer/limiter? Ett gott råd hur som helst är att aldrig ha något på mastern och mastra med mastring-program t.ex. wavelab.

Du menar att jag inte ska lägga på några delays, reverb och annat direkt till mixern eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

en kompressor arbetar så!

den försöker hålla högsta volymen konstant och när det då blir svagt då höjs automatiskt volymen

man kan göra så att en kompressor inte pumpar och då blir det i princip en limiter som alltså inte pumpar utan höjer volymen konstant över hela mixen men trycker ihop topparna så att det inte klipper.

om det är problem med pumpande ljud så kör en limiter om du bara vill höja volymen.

åsikter går ju ofta isär om att lägga effekter på mastern

detta blir iprincip en mastering av din mix så sök på det ordet

Du menar att jag inte ska lägga på några delays, reverb och annat direkt till mixern eller?

delay och reverb brukar man inte lägga på mastern utan man skickar det som send från de olika kanalernani mixen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...