Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, har lyckats lägga vantarna på en MacBook men har ett litet problem. När jag stänger locket på datorn för kvällen och öppnar det igen dagen därpå så har alla program som var öppna när locket stängdes hängt sig och måste tvångsavslutas. Den tappar även kontakten med ljudkortet (Saffire LE) och det går inte hur mycket man vill och försöker att få kontakt med det igen. Den enda lösningen är en omstart av datorn. MEN, när den skall startas om fastnar den vid en grå skärm där det e en liten "tänka sak" om ni förstår vad jag menar, och datorn måste stängas av den hårda vägen. Det är os x 10.6 på datorn. Var är macs berömda stabilitet för än är jag inte imponerad. Vad är det egentligen som händer när man drar igen locket på en macbook. Alltså vad borde hända om allt funkar som det ska?

Annons
Postat

Jag har varit med om att externa enheter anslutna via firewire och USB får datorn att krasha när den går ned i viloläge. Pröva vad som händer om du startar upp datorn utan ljudkortet anslutet.

Postat
Jag har varit med om att externa enheter anslutna via firewire och USB får datorn att krasha när den går ned i viloläge. Pröva vad som händer om du startar upp datorn utan ljudkortet anslutet.

Jag ska prova det i natt, även om jag tycker att rycka ur sladden till ljudkortet inte är något man ska behöva göra varje gång man stänger locket på datorn.

Kan det ha att göra med att Snow Leopard e lite för "nytt" och att det skulle fungera bättre med Leopard?

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat
Jag ska prova det i natt, även om jag tycker att rycka ur sladden till ljudkortet inte är något man ska behöva göra varje gång man stänger locket på datorn.

Kan det ha att göra med att Snow Leopard e lite för "nytt" och att det skulle fungera bättre med Leopard?

Kan du inte bara stänga av datorn istället för att låta den går ner i sleep. Annars testa att rensa cachen (gammalt skrot ligger ju kvar från förra uppstarten) och att reparera behörighet det kanske blev nåt knas första gången det hände. Eller kanske förre ägaren (tolkar det som att det är en beggad) har joxat med nåt så det ligger nåt kvar och bökar.

Kanske kan vara idé att testa och dra in ett helt friskt SnowLeo det kanske är gjort en uppdatering och det kanske inte i fallet med din dator funkade 100. Har ju oxå kommit en uppdatering av SL kanske kan vara värt att testa den.

Annars går det ju att sätta sleep på aldrig, kolla under strömsparare i systeminställningar. Skärmsläckaren går ju på ändå så det tar nog inte så mycket ström.

Macar är bra men dom kan allt stöka dom oxå.

Lycka till

Postat

Aah jo att dra blåsa datorn å installera OSet på nytt kan nog vara en bra ide. Den är två år gammal och ägs av en inte speciellt datakunnig/intresserad person så det är inte omöjligt att den fått stå ut med en del. Jag kan absolut ingenting om mac och har lånat den i syfte att prova på det och se hur jag gillar den, och det gör jag. Den går helt klockrent när den väl är igång så det e bara den här lilla strulet som stör mig lite. Men som sagt, nytt och fräscht OS kanske skulle vara på sin plats!

Jag antar att det är Snöleoparden som gäller, eller ska jag satsa på leopard?

Postat

Det är ett känt problem med MBOX iaf, förmodligen med flera andra kort också, en workaround som tar 1 sekund extra är att bara dra ur/sätta i sladden efter du väckt den ur vila

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

När det gäller snöleoparden så åker man nog på att kolla vad folk säger om hur det funkar överlag i musiksammanhang med just den här datorn och dess specifika hårdvara och med ditt ljudkort.

Sitter på en testinstallation av SL just nu så systeminställningar ser lite annorlunda ut mot Leo men i Leo ska det finnas en ruta att bocka i under strömsparare, kanske kan det vara starta automatiskt efter strömavbrott men jag är osäker på det just nu. Den inställningen läste jag nånstans skulle kunna fixa problem åt det här hållet. Men som föregående talare sa så kanske det är ett känt problem så testa att dra sladden och sätt i den igen men kolla först så att ditt ljudkort pallar att hotplugga fw sladden så det inte sticker.

Lycka till

Postat (redigerat)

Det står i min manual för mitt externa ljudkort (Apogee Ensemble) att man skall stänga av alla strömsparningsfunktioner för att undvika problem. Antar att det står något liknande även i din manual?

EDIT: Har även jag upplevt att min iMac blir seg när man startar den om strömmen är till för det externa ljudkortet. Har inte haft tålamod att vänta ut uppstarten utan stängt av ljudkortet. Då går datorn igång utan pardon, minns inte om jag startade om datorn eller inte efter...

Redigerat av Implasticyde
Postat
Det är ett känt problem med MBOX iaf, förmodligen med flera andra kort också, en workaround som tar 1 sekund extra är att bara dra ur/sätta i sladden efter du väckt den ur vila

Grejen är att det fungerar inte. Ljudkortet bootar inte upp förräns datorn startats om.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Skaffa en PC istället! Mac är ju bara svammel... :rolleyes:

Redigerat av Analogfreak
Postat
...så har alla program som var öppna när locket stängdes hängt sig
Exakt vilka program? Enbart musikprogram antar jag?
Den tappar även kontakten med ljudkortet (Saffire LE)
Där har du förmodligen orsaken. Är Focusrites drivrutiner testade med 10.6?
Postat (redigerat)
Exakt vilka program? Enbart musikprogram antar jag?

Där har du förmodligen orsaken. Är Focusrites drivrutiner testade med 10.6?

Även webläsare och dylikt kan balla ur.

Focusrite är inte direkt tydliga med att ange exakt vilka versioner av OS X deras drivrutiner är testade för utan det står just bara Mac OS X (http://www.focusrite.com/support/software/saffire_le/). Är det fel att anta att det även bör fungera under 10.6 då också?

Ska se om jag lyckas fimpa strömsparare också 😄

edit: sen är väl det är i och för sig ett problem av I-landskaraktär, men jag kan lätt bli lite irriterad när saker inte fungerar 🙂

Redigerat av henk2055

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.