Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok. som mĂ„nga trogna Live anvĂ€ndare sĂ€kert vet, Ă€r ju det vĂ€ntade insticksprogrammet "Max for Live" just nu i sin slutfas. Att det brutalt kommer att förĂ€ndra Live och dess möjligheter Ă€r högst troligt och vi vĂ€ntar med spĂ€nning 🙂

Syftet medd denna trÄd Àr att samla kunskap ochinformation om Max for live om det sÄ Àr via lÀnk eller vetskap.

Detta Àr vad jag har att erbjuda ( Ganska gammal info )

http://www.ableton.com/extend - Gerhard (Ableton ) Ger oss en glimt

http://www.cycling74.com/story/2009/8/21/1553/23441 - Darwin Grosse pÄ Expo 74 konferans

http://www.youtube.com/watch?v=kAXvUJ44-pw - Christopher Willits Presenterar Max 4 live

NÄn som vet mer ?

Annons
Postat
Tycker det Àr grymt intressant. Jag hoppas kunna snickra ihop egna midieditors för min hÄrdvara som man kan anvÀnda direkt i live.

HĂ€rligt! 😄

Trodde man var ensam om att dreggla 🙂 kommer sjĂ€lv att försöka mig pĂ„ en Low end-synth och nĂ„gra midi-sequencers till att böja med.

LÀste Àven pÄ Cycling 74s sajt att man troligtvis kommer kunna fÄ ersÀttning för sina skapelser. Hurvida detta kommer gÄ till och vilka medel som krÀvs , framgick inte. SÄg ingen liknande info pÄ Ableton.com.

Men om sĂ„ blir fallet sĂ„ vill det till att programera mera 😄 Man lĂ€r vĂ€ll inte bli stenrik men oavsĂ€tt mĂ€ngden klir i kassan sĂ„ Ă€r det mkt vĂ€lkommet 🙂

Postat

Att ha en programmeringsmiljö inbyggd i Live gör programmet mycket mer flexibelt och kraftfullt. Det Àr som att jÀmföra med att man har makron till ordbehandlingsprogrammet - eller att kunna göra egna VST-instrument och effekter inne i programmet. Allt snabbar upp produktionsflödet.

Jag hoppas att "de andra" följer efter. 😄

Med vÀnlig hÀlsning!

Peter

Postat (redigerat)

Det som Ă€r bra med att ha just MAX/msp integrerat i Live ar ju att det Ă€r "relativt" lĂ€tt att lĂ€ra sig grunderna. Även att Max/msp Ă€r skrivet i c++ , Ă€r det uppbyggt pĂ„ som en mkt mer lĂ€ttförstĂ„dd miljö. Nu betyder det ju inte att det Ă€r lĂ€tt att programmera max/msp men det Ă€r betydlgt lĂ€ttare Ă€n att lĂ€ra sig tex c++ .....

Andra kommer att hÀnga pÄ i samma bana men jag tvivlar dock pÄ att cycling 74 kommer att integrera yttligare ett DAW.

Tror att andra vst/au-host(s) fÄr vara nöjda med Vst varianterna av Max/msp sÄ lÀnge.

Redigerat av Psyanid
Postat

Jag tycker Buffer Shuffler Àr ett mycket tilltalande verktyg! Och jag kan tÀnka mig att man ocksÄ kan bygga en <a href="http://www.perboysen.com/archives/161" target="_blank">sÄn hÀr</a>. HÄller pÄ mycket med den sortens realtidsprocessning av live-instrument, frÀmst i Mobius som har ett skriptsprÄk dÀr man kan bygga sÄna dÀr saker. Men slumprendering verkar vara bÀttre med Max For Live. Jag anvÀnde Live en del förr (pÄ scenen, studio Àr en annan sak), sedan gick jag över till Bidule och nÀr Mainstage kom ut började jag anvÀnda det för att komma Ät alla de pluggarna och instrumenten - men hela tiden baserat pÄ Mobius. Kanske kommer jag i framtiden att köra Live med Max 4 Live som ReWire-slav till Mainstage dÀr jag har Mobius som huvudsaklig liveprocessor?

Postat
Jag tycker Buffer Shuffler Àr ett mycket tilltalande verktyg! Och jag kan tÀnka mig att man ocksÄ kan bygga en <a href="http://www.perboysen.com/archives/161" target="_blank">sÄn hÀr</a>. HÄller pÄ mycket med den sortens realtidsprocessning av live-instrument, frÀmst i Mobius som har ett skriptsprÄk dÀr man kan bygga sÄna dÀr saker. Men slumprendering verkar vara bÀttre med Max For Live. Jag anvÀnde Live en del förr (pÄ scenen, studio Àr en annan sak), sedan gick jag över till Bidule och nÀr Mainstage kom ut började jag anvÀnda det för att komma Ät alla de pluggarna och instrumenten - men hela tiden baserat pÄ Mobius. Kanske kommer jag i framtiden att köra Live med Max 4 Live som ReWire-slav till Mainstage dÀr jag har Mobius som huvudsaklig liveprocessor?

Riktigt Tuff idé dÀr !

Jag har sjĂ€lv ett par men jag har dom inte sĂ„ strukturerade och genomtĂ€nkta som dina verkar đŸ˜±

Blir nog att sĂ€tta sig ner och skriva ner det jag har i huvet sĂ„ det fĂ„r plats med nytt 🙂

• 4 veckor senare...
Postat
Andra kommer att hÀnga pÄ i samma bana ...

Ja, och snabbt gick det. Nya FL Studio 9 har en specialversion av SynthMaker för att skapa synthar och effekter.

Postat
Ja, och snabbt gick det. Nya FL Studio 9 har en specialversion av SynthMaker för att skapa synthar och effekter.

Hörde det , fast dom Àr inte riktigt det samma. Men det Àr nog hÀrligt för Fruktlooparna. . .

Postat

Fast samtidigt sĂ„ har man kunnat bygga effekter/synthar odyl med Reaktor hela tiden.. dock sĂ„ vĂ€ntar jag ivrigt till max 4 live 😛 för max/msp ÄGER 😛

• 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.