Jump to content
Annons

Vilken kabel mellan mixerbord oxh ljudkort?


98sbille

Recommended Posts

Tjena tjena

Håller på med mina första hemmastudio och är ganska lost. Jag har ett Sound blaster audigy se creative ljudkort, som har ett line in och 3 line out input, alla är "minitele" eller vanlig hörlursingång. Mitt mixerbord är ett Behringer Eurorack ub802 (4 ingångar). Hur ska jag koppla mixerbordet till ljudkortet för att få bästa möjliga resultat? Vilka utgångar/ingångar? Vilka kablar? Mainout på mixerbordet är teleingångar men vet inte om det är från dom man ska dra kabeln.

Tack på förhand. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det finns många möjligheter att koppla från ditt mixerbord

mainout är det vanligaste men du behöver en adapter för att få det till telestereomini

du kan även koppla från tape out (som är rca); en vanlig kabel är 2xRCA-telestereomini så det är kanske ett bra alternativ för dig

eller från fx send (om du endast vill spela in en kanal i mono samtidigt som du lyssnar på övriga kanaler)

även ctrl room out går att använda

Link to comment
Dela på andra sajter

på den modellen av mixerbord har du tape in och tape out, det är som gjort för inspelning så det passar utmärkt att du kopplar från "tape out" på mixern till "line in" på ljudkortet... (med en kabel som har minitele i ena sidan och RCA i andra)

Från ljudkortets utgång så kopplar du en likadan kabel fast till "tape in" på mixerbordet istället...

sen kopplar du in dina högtalare / hörlursförstärkare / monitorer i "CTRL room out" (som är två teleutgångar)

När du sedan har knappen "tape to CTRL-room" intryckt så hör du ljudet från datorn och styr volymen på ctrl-room ratten... Inspelningsvolymen styr du istället på main mix-ratten. Voila

Hade en likadan mixer förut nämligen, och detta verkar vara den mest praktiska inkopplingen

EDIT: Tape out och main mix out är alltså samma utgång...

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

på den modellen av mixerbord har du tape in och tape out, det är som gjort för inspelning så det passar utmärkt att du kopplar från "tape out" på mixern till "line in" på ljudkortet... (med en kabel som har minitele i ena sidan och RCA i andra)

Från ljudkortets utgång så kopplar du en likadan kabel fast till "tape in" på mixerbordet istället...

sen kopplar du in dina högtalare / hörlursförstärkare / monitorer i "CTRL room out" (som är två teleutgångar)

När du sedan har knappen "tape to CTRL-room" intryckt så hör du ljudet från datorn och styr volymen på ctrl-room ratten... Inspelningsvolymen styr du istället på main mix-ratten. Voila

Hade en likadan mixer förut nämligen, och detta verkar vara den mest praktiska inkopplingen

EDIT: Tape out och main mix out är alltså samma utgång...

Okej tack så mycket 😎

, men det går alltså inte att ha vanliga datahögtalare som sitter som vanligt i datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du bara använda mixerbordet för att koppla in instrument och mikrofoner för att kunna spela in till datorn så kan du självklart ha högtalarna kopplade till datorn.

Okej tack så mycket 😎

, men det går alltså inte att ha vanliga datahögtalare som sitter som vanligt i datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack så mycket 😎

, men det går alltså inte att ha vanliga datahögtalare som sitter som vanligt i datorn?

enklast för dig är nog att ha högtalarna direkt i ljudkortet

men för att koppla dem till mixern så behövs det även här någon typ av adapter

och koppla dem till ctrl room out(fast main out eller tape out går också ju beoende på vad och hur du kopplar in)

när du spelar in är det bättre att koppla hörlurarna till mixerbordet än till ljudkortet för att slippa latency

Link to comment
Dela på andra sajter

enklast för dig är nog att ha högtalarna direkt i ljudkortet

men för att koppla dem till mixern så behövs det även här någon typ av adapter

och koppla dem till ctrl room out(fast main out eller tape out går också ju beoende på vad och hur du kopplar in)

när du spelar in är det bättre att koppla hörlurarna till mixerbordet än till ljudkortet för att slippa latency

Så bara en vanlig adapter som hörlurarnas minitele hane till en vanlig tele som jag sätter in i Ctrl room L eller R?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så bara en vanlig adapter som hörlurarnas minitele hane till en vanlig tele som jag sätter in i Ctrl room L eller R?

Fördelen med att koppla så som jag skrev innan är att du både kan styra ljudet ut från datorn, (ctrl room) och inspelningsvolymen (main mix)

Men för att bara använda mixern att spela in med så kan du koppla dina högtalare direkt till ljudkortets mini-tele-utgång, antagligen som du redan har det kopplat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så bara en vanlig adapter som hörlurarnas minitele hane till en vanlig tele som jag sätter in i Ctrl room L eller R?

nej en sådan adapter är i stereo och du måste dela upp signalen på två kablar i mono

men har du kvar högtalarna direkt i ljudkortet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med att koppla så som jag skrev innan är att du både kan styra ljudet ut från datorn, (ctrl room) och inspelningsvolymen (main mix)

Men för att bara använda mixern att spela in med så kan du koppla dina högtalare direkt till ljudkortets mini-tele-utgång, antagligen som du redan har det kopplat?

Ja så har jag nu, men om jag ska dela upp ljudet som någon här precis över skrev, till ctrl room, vad krävs för sladd då?

När jag har spelat in i studio så har jag haft hörlurar där jag hör min egen gitarr som jag spelar in + bakgrunden, var ska jag sätta hörlurarna för att det ska bli så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja så har jag nu, men om jag ska dela upp ljudet som någon här precis över skrev, till ctrl room, vad krävs för sladd då?

När jag har spelat in i studio så har jag haft hörlurar där jag hör min egen gitarr som jag spelar in + bakgrunden, var ska jag sätta hörlurarna för att det ska bli så?

har du kopplat som limpan skrev ovan så är det bara att koppla in hörlurarna i Phones-utgången på mixerbordet

om du vill koppla in högtalare till mixerbordets ctrl då kan du använda en 2xRCA- telerstereomini

+ 2 st http://www.thomann.de/de/the_sssnake_1820_adapter.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...