Jump to content
Annons

stereomick. någon som provat Telinga?


Perik

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att leta efter en bra stereomick. Jag har för tillfället Audio-technica AT825 som jag upplever har för högt brus.

Något förslag på:

* Stereo

* väldigt tyst

* hög sensitivity (jag har bara +45dB i gain till min preamp till fältinspelning så bra om den har hög sensitivity)

* pris upp till 5000 kr (gärna mindre 😳 )

jag har nu fixat så jag även har fantommatning.

jag behöver ha en stereomick just för att jag har den till fältinspelning och två mickar blir för mycket att släpa på.

tack

Per

Redigerat av Perik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är dålig på stereomickar i budgetklassen, Jag har ju tipsat om Line Audio i din tidigare tråd, och det kanske kan vara det bästa du kan hitta i prisklassen! Tror att tex en Studio Projects LSD2 är för brusig, och den är en tusenlapp dyrare än din budget. Beyer Dynamic har några stereomickar i prisgapet (X/Y), men jag är tveksam till att dom skulle vara bättre än vad du har nu!

Med lite tur skulle man kanske kunna hitta en AKG C426 B eller en Schoeps CMTS501 begagnat för dom pengarna, men då måste man vara enveten!

Jag är tyvärr rädd att din budget är "lite" för klent tilltagen för att man skall kunna uppnå dina grundkrav! Dessutom förstår jag inte varför det är för svårt att han med två mickar.. 😄 Några av dom bästa fältinspelningarna (natur/dokumentärinspelningar för film/tv) jag hört har varit gjorda med en Schoeps MS-Stereo-uppsättning, men då snackar vi "tyvärr" om lite dyrare grejjor (≈8-10ggr din budget) och givetvis lite professionellare och inte särskillt mycket större eller bassligare än en steromick!...

Du kanske skulle kolla lite vad killarna i FSS anväder?

Inte mycket hjälp och mest negativ info... Sorry!! 😉

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag håller på att leta efter en bra stereomick. Jag har för tillfället Audio-technica AT825 som jag upplever har för högt brus.

Något förslag på:

* Stereo

* väldigt tyst

* hög sensitivity (jag har bara +45dB i gain till min preamp till fältinspelning så bra om den har hög sensitivity)

* pris upp till 5000 kr (gärna mindre 😉 )

jag har nu fixat så jag även har fantommatning.

jag behöver ha en stereomick just för att jag har den till fältinspelning och två mickar blir för mycket att släpa på.

tack

Per

Är du säker på att det är micken som brusar? Vi kör den en hel del i studion och jag har aldrig upplevt den som speciellt brusig. Vad har du för preamp osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att det är micken som brusar? Vi kör den en hel del i studion och jag har aldrig upplevt den som speciellt brusig. Vad har du för preamp osv?

preampsen jag använder är:

denecke ad-20 för att convertera signalen in i iriver h120 som jag kör optical in

samt juicedlink cx231

ingen av dem är väl knäpptysta men jag har problem med micken när jag kör genom preampsen på min digi002 i min studio också så antar att micken inte är helt fri från synd. är inga problem vid lite högre nivåer dock. det är när jag spelar in "tystare ljud" såsom fotsteg, och ambienser av olika slag

du har aldrig upplevt något brus från den? vad spelar du in för något med den?

får snart en ny preamp som ska byta ut mina från 002 en line audio 2mp som ska vara väldigt tyst så ska prova den på nytt där då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - har du bara 45dB gain, så måste du antagligen skruva upp den förhållandevis mycket - och många preamps brusar förhållandevis mer vis hög gain, så det är inte otänkbart att det är preampen som är den största boven i dramat - speciellt som JonasW säger att han inte har upplevt samma mic som särskilt brusig...

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen av dem är väl knäpptysta men jag har problem med micken när jag kör genom preampsen på min digi002 i min studio också så antar att micken inte är helt fri från synd. är inga problem vid lite högre nivåer dock. det är när jag spelar in "tystare ljud" såsom fotsteg, och ambienser av olika slag

Om preampsen i 002 är något sånär lika de i mboxen så förvånar det mig inte, brukar va ganska duktig brusnivå...

du har aldrig upplevt något brus från den? vad spelar du in för något med den?

Allt från överhäng på trummor till foley

Jag skulle avvakta med ny mik tills du testat med den nya preampen, då sparar du ju en slant 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om preampsen i 002 är något sånär lika de i mboxen så förvånar det mig inte, brukar va ganska duktig brusnivå...

ok, allt jag har är skit med andra ord 😆 får testa med 2mp. den ska vara bra har jag hört.

Allt från överhäng på trummor till foley

ok, foley, med andra ord ungefär som jag gör stundtals då. också ljud som inte låter vidare mycket i sig då antar jag.

Jag skulle avvakta med ny mik tills du testat med den nya preampen, då sparar du ju en slant 😑

jag gör nog det

Ja - har du bara 45dB gain, så måste du antagligen skruva upp den förhållandevis mycket - och många preamps brusar förhållandevis mer vis hög gain, så det är inte otänkbart att det är preampen som är den största boven i dramat - speciellt som JonasW säger att han inte har upplevt samma mic som särskilt brusig...

ja, jag brukar vrida upp Denecke till ca 85%. sista 15% procenten ökar bruset markant. men till 85% är det förhållandevis ok. men lite brusigt ändå men det är kanske inte micken då trots allt.

får testa och se

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag ägde en digi002R så upplevde jag INTE dessa som brusiga. Tror dock inte det är samma som i mbox 2.

MVH

Anders

EDIT: DIGI002 har jag för mig har en gain på 65db, medan en mbox 2 har på 50db. TROR JAG! Så pre ampen i 002:an bör, efter egen erfarenhet också, inte tillföra särskilt mycket brus!

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
När jag ägde en digi002R så upplevde jag INTE dessa som brusiga. Tror dock inte det är samma som i mbox 2.

MVH

Anders

+1

har även en mbox mini men har inte testat mickpreampen i den så mycket men den verkar helt okej

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska Pearl har också några stereomikrofoner: http://www.pearl.se/kondens_stereo/index_se.asp

ja de verkar bra. men priset vågar jag knappt titta på. 🙂

När jag ägde en digi002R så upplevde jag INTE dessa som brusiga.

jag får helt enkelt testa när jag får min nya preamp så borde jag ha svaret.

de här mickarna verkar dock rätt intressanta http://telinga.thestrandbergs.com/

men det är dåligt med specs på deras hemsida. jag ska kontakta dem imorgon.

jag hittar konstigt nog ingen mer info om dem på nätet än från försäljare (och de är ju inte alltid de mest tillförlitliga kanske 🙂 )

så om någon vet något om dem så tar jag tacksamt emot info.

tack för hjälp

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

de här mickarna verkar dock rätt intressanta http://telinga.thestrandbergs.com/

men det är dåligt med specs på deras hemsida. jag ska kontakta dem imorgon.

jag hittar konstigt nog ingen mer info om dem på nätet än från försäljare (och de är ju inte alltid de mest tillförlitliga kanske 😏 )

så om någon vet något om dem så tar jag tacksamt emot info.

Telinga Microphones

Pl. 129 Botarbo

S-748 96 Tobo

Sweden

Tel: int+46 295 310 01

Fax: int+46 295 310 01

or

by e-mail telinga@bahnhof.se

http://www.telinga.com/index.html

Används mycket att folk som spelar in fåglar/djur (Har högt anseende bland dessa!)..

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...