Jump to content
Annons

padKONTROL + triggerpedal, nån som vet hur


Stenman

Recommended Posts

hej!

Jag använder en Korg padKONTROL till en himla massa grejer just nu men är fantastiskt sugen på att skaffa en pedal till den. Pedalen är tänkt att trigga en "pad", alltså en sampling som padkontrolen styr idag... Alltså typ en bastrumma eller liknande.

Jag har hittat Korg ps1 som ska fylla den funktionen men jag undrar nu...

Kan jag använda en annan (vanligare) sustaipedal till detta eller är det någon skillnad mellan denna "trigger"pedalen och vilken sustainpedal som helst? Kontakten är ju liksom en vanlig telehona i padKONTROLen så... vilken som helst borde ju funka...

Nån som har koll eller som kanske kan göra en mer kvalificerad gissning än mig är jag mycket tacksam.

TJOSAN MUSICLOVERS!

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hej!

Jag använder en Korg padKONTROL till en himla massa grejer just nu men är fantastiskt sugen på att skaffa en pedal till den. Pedalen är tänkt att trigga en "pad", alltså en sampling som padkontrolen styr idag... Alltså typ en bastrumma eller liknande.

Jag har hittat Korg ps1 som ska fylla den funktionen men jag undrar nu...

Kan jag använda en annan (vanligare) sustaipedal till detta eller är det någon skillnad mellan denna "trigger"pedalen och vilken sustainpedal som helst? Kontakten är ju liksom en vanlig telehona i padKONTROLen så... vilken som helst borde ju funka...

Nån som har koll eller som kanske kan göra en mer kvalificerad gissning än mig är jag mycket tacksam.

TJOSAN MUSICLOVERS!

peace

med en vanlig sustainpedal borde det bli ett enkelt on/off bara

inga anslagskänsligheter

Link to comment
Dela på andra sajter

med en vanlig sustainpedal borde det bli ett enkelt on/off bara

inga anslagskänsligheter

Jodå, själva maskinen har visst ingen anslagskänslighet i den porten ändå så det är fine. Frågan är om jag kan använda vilken sustainpedal som helst eller om det måste vara den där Korg Ps1:an

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, själva maskinen har visst ingen anslagskänslighet i den porten ändå så det är fine. Frågan är om jag kan använda vilken sustainpedal som helst eller om det måste vara den där Korg Ps1:an

Det går att köra de flesta sustainpedaler till padKONTROL. Personligen kör jag med en M-Audio-pedal. Det finns som sagt ingen anslagskänslighet men det är ändå riktigt skönt att kunna köra bastrumman på pedalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att köra de flesta sustainpedaler till padKONTROL. Personligen kör jag med en M-Audio-pedal. Det finns som sagt ingen anslagskänslighet men det är ändå riktigt skönt att kunna köra bastrumman på pedalen.

Kanon! Tack så mycket för hjälpen, drar iväg och köper en pedal imorgon redan. Tacktack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...