Jump to content
Annons

Slipade bassträngar


Sanna.a

Recommended Posts

Har en kanonfin bandlös Fender Jazzbas som för tillfället är utrustad med slipade strängar av okänd härstamning.. Har funderat på Elixir, men dom är ju inte direkt billiga så jag letar fler alternativ. Några förslag ?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har en kanonfin bandlös Fender Jazzbas som för tillfället är utrustad med slipade strängar av okänd härstamning.. Har funderat på Elixir, men dom är ju inte direkt billiga så jag letar fler alternativ. Några förslag ?

Tack på förhand

EBS Northern light är riktigt trevliga kvalitetssträngar.

post-13893-1251741287.jpg

Redigerat av Burnie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med bluesbreaker, La Bella FTW (dom är väl inte "slipade" egentligen, men det är hårklyverier). Finns på gitarren.se för dryga 400.

Tror det är dom som finns i webshopen jag kör med, det var ett tag sen jag bytte (dom håller lääänge). Kan bara säga att jag kommer nog aldrig köra roundwounds igen frivilligt.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag vara lite anal... Ursäkta i förväg. Jag stör mig på benämningen "slipade strängar" - det är nämligen en ganska felaktig benämning. Det som jag förmodar avses här i tråden är det som på engelska alltid kallas flat wound. Runt strängens kärna har man lindat ett platt "band". Den är alltså lika platt närmast kärnan! Motsatsen, det som idag är vanligast, är round wound. Man har alltså inte tagit några "vanliga" strängar och slipat av dem. Det FINNS nämligen också den varianten, round wound som slipats - men då kallas de ground wound. Det är dock ganska sällsynt.

Det är förvånansvärt ofta folk faktiskt har missuppfattat det här, förmodligen beroende på den dåliga svenska benämningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag vara lite anal... Ursäkta i förväg. Jag stör mig på benämningen "slipade strängar" - det är nämligen en ganska felaktig benämning. Det som jag förmodar avses här i tråden är det som på engelska alltid kallas flat wound. Runt strängens kärna har man lindat ett platt "band". Den är alltså lika platt närmast kärnan! Motsatsen, det som idag är vanligast, är round wound. Man har alltså inte tagit några "vanliga" strängar och slipat av dem. Det FINNS nämligen också den varianten, round wound som slipats - men då kallas de ground wound. Det är dock ganska sällsynt.

Det är förvånansvärt ofta folk faktiskt har missuppfattat det här, förmodligen beroende på den dåliga svenska benämningen.

Tack för denna intressanta föreläsning 😄 Har faktiskt inte tänkt på att det finns en faktisk skillnad, men det är så sant så.. Det är ju tyvärr inte den första (eller sista!) dåliga översättningen fr svenska-> engelska.. Så om man nu får vara barnslig och skylla på det 🙂 Men jag ska förtydliga mig: alltså är det flat wound jag söker 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in utländska butiker med. Beställde själv ett par Elixirset för gura på Thomann, när jag beställde lite annat. Ungefär halva priset mot i Sverige var det då i alla fall. Klart mer värt pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in utländska butiker med. Beställde själv ett par Elixirset för gura på Thomann, när jag beställde lite annat. Ungefär halva priset mot i Sverige var det då i alla fall. Klart mer värt pengarna.

Jodå, Thomann har jag kollat på, men det känns rätt onödigt att beställa därifrån med tanke på att jag inte behöver nåt annat. Väntar i så fall på om nån annan ska beställa så hänger jag på 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...