Jump to content
Annons

V-amp 3 eller DI-box till Guitar Rig?


Oddish

Recommended Posts

Just nu kör jag elplankan direkt in i ljudkortet (M-Audio Audiophile 2496) och använder Guitar Rig 3-mjukvara för att simulera förstärkare och effekter och det är naturligtvis inte optimalt. Signalen är riktigt svag och sunkig, så nu undrar jag vad jag bör komplettera med. En DI-box eller en V-amp 3. Har V-amp 3 en inbyggd pre-amp och impedansomvandlare så att jag slipper köpa en DI-box om jag skaffar en V-amp?

Jag tänker så här: om signalen från guran blir tillräckligt förbättrad/förstärkt av en V-amp så köper jag ju hellre en sådan än en DI-box eftersom V-ampen kan användas till mycket mer. Jag har läst på Behringers V-amp-sida men kan inte lista ut om den har inbyggd pre-amp.

Vad skulle ni rekommendera? Tänk på att mina krav är väldigt blygsamma för tillfället. Jag kommer mest att sitta och öva och plinka hemma och kanske spela in någon trudelutt i Cubase.

1. DI-box?

2. V-amp 3?

3. Både DI-box och V-amp 3?

Redigerat av Oddish
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är två olika frågor.

VAMP eller mjukvaruemulering handlar om du vill kunna ändra ljudet i efterhand.

VAMPen ger heklt klart tillräcklig signal.

Angående gitarren in i ljudkorten så måste man ha en Hi-Z ingång och helst ett ljudkort med inbyggd förförstärkare ("trim" "sens" etc).

Men om du har en M-audio 2496 så har den ingen förförstärkare.

Billigast men inte lika bra är att ha en DI-box. Bättre att skaffa en preamp. Den kan man ju använda till annat än bara gitarr.

Redigerat av barkley
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte att jag då kunde använda V-ampen som pre-amp utan några effekter men den kanske inte har någon sådan funktion. Det är ju väldigt smidigt att kunna ändra ljudet i efterhand så en pre-amp är nog vad jag behöver trots allt. Någon som kan rekommendera en bra sådan som inte är jättedyr?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Om du redan har ampsim så är en V-amp onödig och bättre med en preamp. Men om du inte har ampsim och gillar V-amp så köper du givetvis den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...