Jump to content
Annons

Allmänna frågor om analog inspelning


Acidman

Recommended Posts

Jag sitter och arbetar helt digitalt och har aldrig sett folk arbeta helt analogt, förutom kanske några små videoklipp på youtube. EQ:n som sitter på dessa mixers modell större, är de till för att snygga till signalen när man spelar in? Det är alltså inte till för mixning? För mixning behöver man köpa externa EQ:s, kompressorer osv för varje kanal på mixern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eq:t är till för att modifiera insignalen på inspelningen men även vid mixning.

Beroende på vad man har för mixer bord behöver man inte nödvändigtvis skaffa externa Kompressorer eller EQ för mixning eller inspelning doch skälet till att man gör detta är så att man har möjlighet att ändra ljudet på inspelningn eller mixningen då olika Eq / kompressorer framför allt analoga tillför sitt lilla sound till ljudet , vissa föredrar tex SSL bordens EQ medans vissa brinner för NEVE bordens Eq.

Dock är det bara ( nästan ) SSL borden som har EQ och Kompressor på varje kanal i sina mixerbord samt även den älskade/hatade Busskompressorn.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Eq:t är till för att modifiera insignalen på inspelningen men även vid mixning.

Beroende på vad man har för mixer bord behöver man inte nödvändigtvis skaffa externa Kompressorer eller EQ för mixning eller inspelning doch skälet till att man gör detta är så att man har möjlighet att ändra ljudet på inspelningn eller mixningen då olika Eq / kompressorer framför allt analoga tillför sitt lilla sound till ljudet , vissa föredrar tex SSL bordens EQ medans vissa brinner för NEVE bordens Eq.

Dock är det bara ( nästan ) SSL borden som har EQ och Kompressor på varje kanal i sina mixerbord samt även den älskade/hatade Busskompressorn.

Ok, tackar för svar. Så de externa Eq och kompressorer behövs mer på de semi-professionella mixerborden, då de större redan har det inbyggt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tackar för svar. Så de externa Eq och kompressorer behövs mer på de semi-professionella mixerborden, då de större redan har det inbyggt?

Nästan alla mixerbord har en EQ. Varför man kanske köper en extern är för att de låter olika. Jag gillar API's EQ väldigt mycket, speciellt 550B ihop med 525/512c. Manley har några väldigt fina också!

Finns hur mycket som helst!

Observera att många EQ's i billiga bord förstör signalen mer än vad den tillför (tycker jag)!

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan alla mixerbord har en EQ. Varför man kanske köper en extern är för att de låter olika. Jag gillar API's EQ väldigt mycket, speciellt 550B ihop med 525/512c. Manley har några väldigt fina också!

Finns hur mycket som helst!

Observera att många EQ's i billiga bord förstör signalen mer än vad den tillför (tycker jag)!

Ok, anledning jag frågade om Eq:t är att jag kan eq:a rätt mycket i min DAW, och därför verkade 4-bands eq inte vara tillräckligt på ett mixerbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Less is more.. Om det handlar om kvalitet.. Du har säkert lyssnat på tusentals låtar som blivit processade med sådana "simpla" EQs om du tänker efter 😱

Ok, anledning jag frågade om Eq:t är att jag kan eq:a rätt mycket i min DAW, och därför verkade 4-bands eq inte vara tillräckligt på ett mixerbord.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...