Jump to content
Annons

få en fender strata att hålla stämningen, svaj


rockstone

Recommended Posts

hur får man en fender stratocaster att hålla stämningen när man använder svajet, altså en american standard utan stränglås, tex yngwie malmsteen och conny bloom kan ju, finns d nåra länkar på nätet om detta, säg nu inte bara bra set up utan förklar hur, för det går ju tydligen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Nu har jag inte haft någon gura med ett svaj som inte varit flytande och låsbart och det var något jag hängde av mig för länge sen och skippade svaj. Men det handlar också mycket om svajteknik när man använder såna här stall som sitter på strata så den inte hoppar ur stämning.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går utmärkt att svaja hårt med en strata.

Här är tre tips för att hålla stratan stämd när man stilar med talangspaken:

1 - Smörj strängarnas kontaktpunkter.

2 - Fäst strängarna ordentligt i stämskruvarna.

3 - Stretcha (töj och dra) de nya strängarna rejält. Stäm upp tills de inte tappar pitch när du sträcker igen.

Smörj stringtree samt både i sadel och strängsadlar. Jag använder vit litiumfett pasta. Billigt och lätt att hitta i butik.

Nut sauce mm fungerar lika bra men är onödigt dyrt.

Låsbara stämskruvar har jag för att det är bekvämt vid strängbyte, men vanliga håller stämningen lika bra om strängarna är fästa ordentligt.

Ett tips för att få svajarmen att sitta tajt utan glapp är att linda tandtråd runt gängorna på armen.

Tandtråd har alla hemma, men det funkar lika bra med gängtejp.

Nu är spaken redo att dras i! 😏

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja på strator så sitter det en eller två stringtrees vid stämskruvarna beroende på modell.

De pressar ner strängarna mot sadeln. Smörj undersidan, annars är det lätt att strängarna fastnar.

För att undvika friktion så smörjer man kontaktpunkterna vid varje strängbyte. Lite som att byta olja på en bil.

Gitarrer som man provar i musikaffärer är nog aldrig fixade utan stämmer ur sig så fort man tittar på dem.

Ofta hörs ett klickande ljud runt sadeln när man svajar och då vet man att det är kört för strängarna hakar i.

Det ska inte klicka alls. De som anser att ett stratasvaj inte kan hålla stämningen har tyvärr inte tänkt på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...