Jump to content
Annons

Effekt hjälp


Shimmen

Recommended Posts

Hallå!

Jag har spelat gitarr i ca. ett halvår nu, och har nu lust att börja exprementera med effekter. Först och främst så skulle jag vilja ha en overdrive/distortion pedal (den inbyggda i förstärkaren är kass). Jag spelar lite all möjlig rock, (indie, metal, garage rock, gammal rock osv.) och vet inte riktigt vad jag söker för dist...

Dessutom så skulle jag vilja ha några modulation effekter dvs. delay, chorus, reverb t.ex.

men jag vet inte riktigt vad som är bäst, Multieffekt processor eller effekt pedaler... Min budget är inte alt för hög heller, så jag tänkte att det kanske skulle vara bra med en billig multieffekt processor med endast modulations effekter, och sedan köpa t.ex distpedal. Eller? 🙂 Vad tror ni?

//Shimmen

Redigerat av Shimmen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ju en hel del pedaler som har alla de effekter du vill ha, inklusive distpedaler.

Boss, Digitech, Line6 och Vox exempelvis har alla så kallade "floorboards" späckade med det man kan behöva. För dig handlar det kanske mest av allt att testa och se vad du vill ha så här i början och då kan dessa bord absolut vara något för dig.

När du sedan har fått koll på läget kan det vara läge att experimentera med lite lösa pedaler i diverse olika produktformat (digitalt, analogt/rörbaserat)...

Men vill du gå den långa vägen kan du kanske börja med en distpedal och nån intressant moduleringshistoria...

Link to comment
Dela på andra sajter

Koinurka (oregistrerad)

När jag var i din gitarrålder köpte jag en distpedal (boss metalzone) men tyckte aldrig det var särskilt upphetsande. Mycket roligare blev det när jag köpte min Boss GT-8 - en multieffekt som du kan tweeka med tills du kräks. Nu finns det ju massor att välja mellan (tycker nog att POD X3 live är bäst för grundljud, boss kanske bäst för mer flippade sounds), men som alltid så är det bäst att satsa på kvalité från början. Annars blir man ledsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var i din gitarrålder köpte jag en distpedal (boss metalzone) men tyckte aldrig det var särskilt upphetsande. Mycket roligare blev det när jag köpte min Boss GT-8 - en multieffekt som du kan tweeka med tills du kräks. Nu finns det ju massor att välja mellan (tycker nog att POD X3 live är bäst för grundljud, boss kanske bäst för mer flippade sounds), men som alltid så är det bäst att satsa på kvalité från början. Annars blir man ledsen.

Tack för tipsen! Jag kollade upp och "kom fram till" att POD X3 inte har någon stomp box,expression pedal eller liknande. Det fanns däremot en POD X3 Live som har de funktionerna, men den kostar (svenska priser) 5995kr 😆 . Jag kollade även upp Boss GT-8 som har expression pedal och en massor av "stomp pedaler" och kostar bara 4675kr, plus att Boss känns, för mig, mer välkänt och lite säkrare...

PS. Jag vill kunna använda min pedal på scen och slå på och av effekter som distortion 😉 .

//Shimmen

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag i och för sig inte prövat så många av deras pedaler men många är nöjda med Boss effekter, som dessutom ofta är billiga. Deras distar kan du nog hitta för ca 300 kr begagnat.

Här kan du hitta en massa bra info om olika pedaler:

www.guitargeek.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag i och för sig inte prövat så många av deras pedaler men många är nöjda med Boss effekter, som dessutom ofta är billiga. Deras distar kan du nog hitta för ca 300 kr begagnat.

Här kan du hitta en massa bra info om olika pedaler:

www.guitargeek.com/

Jag förstår mig inte på den hemsidan 😱 . Men finns det någon här på forumet som kan säga mig att Boss GT-8 är en bra produkt och den uppfyller dina "krav" så skulle jag bli glad 😄 .

EDIT:

Såg också att det finns GT-10 och GT-11... De kostar nästan som GT-8 och har samma funktioner och flera. Är "10" och "11" bättre?

//Shimmen

Redigerat av Shimmen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...