JR999 (oregistrerad) Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 Jag har en duglig hemstudio idag. Listar vad som finns och hur jag tänker. Lyssning : Ns10 samt Phonic 6tum, lurar använder jag Beyerdynamic DT250 (Lyssnar och mixar ca 90% i lurar). Mina mastringar dubbelkollas med mina NS10or som har en subba i vardagsrummet. Ljudkort : Motu mk3 2408 PC : Dubbel processor, 4 gig ram mm (tyst) Cubase som fortfarnade har endast SX3 orginal (skall uppdatera till 5 men är orolig för att få problem med att tranferera de två album som spelas in just nu). Mikrofon : Groovetubes MD1 ifrån 92. Låter ok men mesta sången som är lagd till nya musiken är gjord med en Neuman U89 som jag har avyttrat. Pre : Använder en UAD 610 pre (lite väl distvänlig) speciellt med min förra U89a. Sumering : En Mackie Onyx 1604. (här vet jag att de tvistas om sumeringens ara om man inte vill färga men jag tycker att motut har ett allt för låt headroom, tvivlar starkt på 108 db som sägs utan får ett gott resultat när jag summerar externt. Pluggar : Massa UAD och ett qvadra kort samt SSL waves. Syntar : Komplete 4 ifrån Native instruments. Pod XT samt en Vox (bordsmodellen) som används flitigast till Gittar. Basen kör jag genom UAD 610an. Där har ni min grund av kvalitet och sen tillkommer lite dynga som mest står och lyser. Jag har nu en tanke att lyfta min hemstudio ytterligare och har lite ideer och funderingar. MItt motukort skall bort och ersättas med ett MADI kort ifrån SSL samt deras 24 I/O rack. Enligt spec har dessa 128 db:s headroom och jag tror att man kommer att kan lita på SSL i den frågan. Nu har jag lite pre funderingar runt detta. Eftersom headroomet är så högt kommer jag då aldrig att behöva komprimera något alls vid själva inspelningen? Om så är fallet har jag tänk att kompletera med Två SSL preamps (deras halvrack i lunchbox typ) samt något som ger ett gött Neve sound. Kollar också på Svenska TK audios nya Pre. (funderar även på en TL audio pre eller en portriko neve design). Kommer det att räcka med min interna komprimering med pluggar? Eller skall man köpa till SSL comps i halvrack och någon kompressor till TK audions? Tänkte komplitera med en Neuman U67 samt en U47 kopia ifrån Peluso (dessa har fått grymt bra kritik på bl a gearsluts.com). SSL X desk för sumering och anser att 8 kanaler borde räcka. Vill kunna lägga på rev med deras två send bla. samt köra med en buskompressor på både trumbussen och utbussen vid mix. (Altså avyttra min Onyx mixer) Två externa reverbenheter, Lexicon pcm91 samt ett Brikasti reverb. Kompletera lyssningen i studiodelen med ett par genelec 030 med subba. Min tanke är att kunna spela in i många varieande sound (SSL, neve samt Vintage UAD rör baserat). Ha en bred frihet i soundet som jag vill åstakomma. (jag har ingen kolla på alla exakta benämningar men ni förstår säkert). Jag vill också veta om jag kommer att vara i behov av compresorer vid själva inspelningen som idag med motu kortet? Kommer även få en ihoplödd 1176 och busskompressor SSL typ) Kom med åsikter, innan jag lånar till fel saker och sambon hänger en högt...... MVH//JR 🙂
joachime Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 (redigerat) MItt motukort skall bort och ersättas med ett MADI kort ifrån SSL samt deras 24 I/O rack. Enligt spec har dessa 128 db:s headroom och jag tror att man kommer att kan lita på SSL i den frågan. Nu har jag lite pre funderingar runt detta. Eftersom headroomet är så högt kommer jag då aldrig att behöva komprimera något alls vid själva inspelningen? Om så är fallet har jag tänk att kompletera med Två SSL preamps (deras halvrack i lunchbox typ) samt något som ger ett gött Neve sound. Kollar också på Svenska TK audios nya Pre. (funderar även på en TL audio pre eller en portriko neve design). Kommer det att räcka med min interna komprimering med pluggar? Eller skall man köpa till SSL comps i halvrack och någon kompressor till TK audions? Tänkte komplitera med en Neuman U67 samt en U47 kopia ifrån Peluso (dessa har fått grymt bra kritik på bl a gearsluts.com). SSL X desk för sumering och anser att 8 kanaler borde räcka. Vill kunna lägga på rev med deras två send bla. samt köra med en buskompressor på både trumbussen och utbussen vid mix. (Altså avyttra min Onyx mixer) Två externa reverbenheter, Lexicon pcm91 samt ett Brikasti reverb. Kompletera lyssningen i studiodelen med ett par genelec 030 med subba. Min tanke är att kunna spela in i många varieande sound (SSL, neve samt Vintage UAD rör baserat). Ha en bred frihet i soundet som jag vill åstakomma. (jag har ingen kolla på alla exakta benämningar men ni förstår säkert). Jag vill också veta om jag kommer att vara i behov av compresorer vid själva inspelningen som idag med motu kortet? Kommer även få en ihoplödd 1176 och busskompressor SSL typ) Kom med åsikter, innan jag lånar till fel saker och sambon hänger en högt...... MVH//JR 😲 Snabb feedback. Varför vill du ha en sådan bredd? Vill du attrahera kunder tror jag snarare på att nischa dig. Tycker du om din lyssning? Om inte, är det lyssningen eller akustiken som är problemet? Ofta är lyssningen långt bätre än akustiken. Se över din frekvensrespons med et enkelt sinussvep. Jag uppgraderade från SX2 till C4 utan problem. Man kan installera den nyare versionen parallellt om man vill. Då kan man fortsätta med äldre projekt i den miljö de skapades i, medan nyare projekt påbörjas i C5. Mackie 1604? Planerar du att behålla den samtidigt som du byter ut ditt MOTU 2408? Hur många in/outs använder du vid mix? Jag har mixat plattor på ett 2408, men aldrig på ett 1604. Tror inte att du får mer headroom genom att byta ljudinterface. Möjligen ljudkvalitet, men där är nog 1604 den större boven. Speciellt om du summerar via main out. Såg nu att du planerar att byta ut Mackien också. Varför inte en enkel summering? Vad gäller u69. Kolla också in ADKs Hamburg AU II. Fin mick för lite pengar. Vad gäller U47 rekommenderar jag att du kollar in Lawson. Angående reverb. Idag skulle jag aldrig lägga mer än 5000:- för ett PCM91. Jag vet att dom just nu krängs för mycket mer än det. MEn priserna måste anpassas för vad man får. Ett Lexiconreverb, sen är processorn fullt upptagen. Altiverb, Speace Designer eller REverence (i Cubase 5) ger mycket mer för pengarna. En ihoplödd 1176 och en SSL buskompressor låter som the shit! 🙂 Redigerat 10 augusti 2009 av joachime
JR999 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2009 Postat 11 augusti 2009 Snabb feedback. Varför vill du ha en sådan bredd? Vill du attrahera kunder tror jag snarare på att nischa dig. Tycker du om din lyssning? Om inte, är det lyssningen eller akustiken som är problemet? Ofta är lyssningen långt bätre än akustiken. Se över din frekvensrespons med et enkelt sinussvep. Jag uppgraderade från SX2 till C4 utan problem. Man kan installera den nyare versionen parallellt om man vill. Då kan man fortsätta med äldre projekt i den miljö de skapades i, medan nyare projekt påbörjas i C5. Mackie 1604? Planerar du att behålla den samtidigt som du byter ut ditt MOTU 2408? Hur många in/outs använder du vid mix? Jag har mixat plattor på ett 2408, men aldrig på ett 1604. Tror inte att du får mer headroom genom att byta ljudinterface. Möjligen ljudkvalitet, men där är nog 1604 den större boven. Speciellt om du summerar via main out. Såg nu att du planerar att byta ut Mackien också. Varför inte en enkel summering? Vad gäller u69. Kolla också in ADKs Hamburg AU II. Fin mick för lite pengar. Vad gäller U47 rekommenderar jag att du kollar in Lawson. Angående reverb. Idag skulle jag aldrig lägga mer än 5000:- för ett PCM91. Jag vet att dom just nu krängs för mycket mer än det. MEn priserna måste anpassas för vad man får. Ett Lexiconreverb, sen är processorn fullt upptagen. Altiverb, Speace Designer eller REverence (i Cubase 5) ger mycket mer för pengarna. En ihoplödd 1176 och en SSL buskompressor låter som the shit! 🙂 Tack för dina kommentarer 😲 Jag använder i dagsläget Mackien för sumering av mina 8 ut ifrån motu kortet. Jag hade först tänkt att kompletera med ett ytterligare Motukort men lockas av att SSL kortet har 24 in och ut i 96. Spelar i dagsläget inte in i 96 (och ett extremt headroom innan AD klipper)då jag inte skickar ut spår till externa efekter och själv inte hör nån skillnad men det finna alltid kunder som tror att 96 kommer att göra inspelningen något extra. Jag har lämnat 44.1 och kör i dagsläget i 48 för att jag summerar externt och här har även jag hört en stor skillnad. Detta efter en rekomendation ifrån cuttingroom vid en mastringsesion för några år sedan. (Eftersom jag även vid mastringen lyfte ut signalen analogt). Mackien har inte heller ballanserade inserts och det verkar inga mixrar ha annars under 30000kr, TL audio har jag också kollatr på men då låser man sig i deras sound. VIll inte ha nån eq heller på summerings enheten. TL an har dock ballanserad insert. Här var min tanke att kunna sumera 8 kanaler med SSLs xdesk då den har möjlighet att inserta ballanserat som är ett krav på alla kanaler plus själva mixbussen. Vill kunna vid mix inserta analog eq, com mm om önkemål finns samt att jag gillar det själv, bla på trumbussen samt att kunna inserta en buskompressor på mastern eller att ta signalen via olika transformatorer som kan färja ljudet i önskat format. (planerar på att beställa en ihoplödning av diverse tranformatorer som kan insertas på bussen). Upptäckte att alla stora kända summerare bara färjar sina ljud på stereobussen så då måste man kunna lika väl nå dessa sound på en SSL med lite externa transformatorer. Jag fick i veckan höra att Bricasti är the shit just nu och spöar skiten ur allt. Att ha ett lexicon är mer nostalgi men kan själklart struntas i om det inte finns ett mervärde än att den kommer se just ut i racket. SSLen möjligör att på ett enkelt sett implementera ett revsound i mina mixar samtidigt som headroomet i den skall överträffa mackiens. (tycker annars att mackien gör ett hyffsat jobb). Har också funderat på att kaskada två SSL och få 8 bussar. Idag kör jag: Git buss (klipper allt under 100), Bas/key buss (ingen cut), Trum/perc buss (ingen cut), vox buss (cut 120), alla tillhörande eftekter skickar jag ut på tillhörande buss. Med SSLen hade jag tänkt att gör likadant men dela en buss för leadsång och bas, Låtat Key få en ytterligare buss men utan insert då SSL kan få ytterligare ingångar, samt göra en extra buss för körer och låta eventuellt en av returena åp sllen fungera som effectretur ifrån Cubase. Då blir det sammanlagt 7 bussar. 1176 får puttra lite på vox spåret (har komprimerat klart digitalt så här talar vi om ca 3 db), busskomp på trummorna och en på mastern. Om jag köper två SSL så tänkte jag följande, Bas mono, lead mono, git buss comp, Git buss lead, Keybuss, Trumbuss, percussion buss, Kör buss, efecctbuss. 1176 insertas för att puttra lite på voxen och basen, En busskompressor på trumbussen samt en till på mastringsbussen för att limma lite. Gillar mitt plate ifrån UAD annars på vox. Den stora frågan är om jag skall kompletera med compresorer till mina nya förförstärkare eller köra in dessa rent. (utöver 1176 an som jag även lägger digitalt överallt i cubase). Skall börja kolla med på fairchilden här på vox och git efter diverse tunga monstrertips. Skall kolla in mikrofonen du tipsa om. Tror attmin U89 mest bråkade för att UAD behövdes krämas på för mycket. Funderat på att byta rör i den. Sett att många uppdatrerar dessa för att få ett lite renare ljud. //JR
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.