Jump to content
Annons

Ett jävla gnäll :)


Cadboa

Recommended Posts

Hur gör man så att basen och trummorna går fria trots att man kör Limiter på Master kanalen?

Måste man muta bas o trummorna och göra ett track av allt med limiter för att sen lägga in den med dom rena trummorna o basen?

Finns det någon workaround?

Vet bara att alla gnäller på mina inspelningar FlStudio då jag använt limiter på master kanalen.

Tips vore tacksamt.

Cadboa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spontant låter det som att du bör lära dig planera och bygga upp dina mixar bättre — använda "subbar" etc.

Men om du inte pallar planera och göra om, så kan du ju försöka "routa" signalerna förbi effektkedjan på masterkanalen, eller rentutav förbi hela masterkanalen. Fast du vinner inga mixnings-oscars på det sättet.

Dessutom skulle jag aldrig rätta mig efter "ett jävla gnäll".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret vilket genast gav upphov till 2 frågor.

1. Vad menar du med att använda "subbar"??

2. Hur routar man förbi masterkanalen??

Tacksam för svar

Spontant låter det som att du bör lära dig planera och bygga upp dina mixar bättre — använda "subbar" etc.

Men om du inte pallar planera och göra om, så kan du ju försöka "routa" signalerna förbi effektkedjan på masterkanalen, eller rentutav förbi hela masterkanalen. Fast du vinner inga mixnings-oscars på det sättet.

Dessutom skulle jag aldrig rätta mig efter "ett jävla gnäll".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret vilket genast gav upphov till 2 frågor.

1. Vad menar du med att använda "subbar"??

Tror han menar att submixa flera kanaler till en kanal (inte mastern).

En liten tut på det:

Redigerat av EmKay
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... tveksamt tips. Har du kollat responsen (inläggen)?

Har du kollat videon?

Inläggen känns irrelevanta då det inte är speciellt komplicerat att utföra och videon visar hur man gör.

Om man tycker videon va för komplicerad kanske detta hjälper bättre.

http://flstudio.image-line.com/help/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tacksam för er hjälp.

Löste dock inte det grundläggande problemet.

Kanske det lättaste vore att införskaffa ett ljudkort med separata utgångar?

Fast då måste man nog fixa ett mixerbord (kanske ett "line" bord duger)

Tack för hjälpen.

Cadboa 2009-08-12

Har du kollat videon?

Inläggen känns irrelevanta då det inte är speciellt komplicerat att utföra och videon visar hur man gör.

Om man tycker videon va för komplicerad kanske detta hjälper bättre.

http://flstudio.image-line.com/help/

Redigerat av Cadboa
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag tycker det där med Send funktionen är något du ska fördjupa dig i. Väldigt hjälpsamt och enkelt.. Bara han i videon som gör det så krångligt tycker jag!

Ja verkligen, får det att låta som en rymdfärjsuppskjutning, babblar på rätt friskt dock. Håller med valle ska inte lyssna på gnäll alltför mycket.

Har valle några bra tips på hur man bygger upp låtarna på ett bra sätt?

Redigerat av perelius
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Send har något tidigare nämnt. Sen borde någon form av bypass fungera också.

I övrigt borde du nog slopa Fruity Limiter. Den ställer bara till oreda. Försök prodda hela låten så väl du kan utan att ha något i masterkanalen, och fixa sen det sista förslagsvis med en Multiband Compressor. Det blir garanterat bättre, och mer lärorikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Send har något tidigare nämnt. Sen borde någon form av bypass fungera också.

I övrigt borde du nog slopa Fruity Limiter. Den ställer bara till oreda. Försök prodda hela låten så väl du kan utan att ha något i masterkanalen, och fixa sen det sista förslagsvis med en Multiband Compressor. Det blir garanterat bättre, och mer lärorikt.

Ja limitern bör endast användas om det verkligen behövs, enkelt att det ändrar hela ljudbilden som kan vara svårt att upptäcka på en gång. Oftast där jag själv spårar ur, i mixern alltså 😕.

Har själv fått bäst resultat när du som man säger kör utan sen så är det svårt att mastra ens egna låtar ordentligt, bästa är om någon annan kunnig gör det annars sitter man och lyssnar efter saker som inte finns eftersom man kan tendera att vara mer kritisk mot sina egna änn andras låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle förslagsvis kunna lägga på trummorna i efterhand.

Låt oss säga att du gör en låt med filtret på mastern och spelar in till en ljudfil och sedan öppnar nytt projekt, slänger på ljudfilen och sedan trummor separat ovanpå.

Annars tycker jag lättaste sättet är att du länkar ihop flera kanaler i mixern och slänger filtret på huvud länken, som på så sätt funkar lite som din master där.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hur gör man så att basen och trummorna går fria trots att man kör Limiter på Master kanalen?

Måste man muta bas o trummorna och göra ett track av allt med limiter för att sen lägga in den med dom rena trummorna o basen?

Finns det någon workaround?

Vet bara att alla gnäller på mina inspelningar FlStudio då jag använt limiter på master kanalen.

Tips vore tacksamt.

Cadboa

När du skriver "inspelning" vad menar du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...