Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Tänkte vara lite förutseende. Då det blir dags att köpa ny hdd så småningom, är det värt att köpa en combo e-Sata (3000 Mb/s) & usb 2 (480 Mb/s) till min laptop?

Jag är nöjd med min combo fw (400 Mb/s) & usb 2 (480 Mb/s) x2 portar.

One Technologies är märket för mig, deras Aludiscar utan fläkt.

e-Sata - har ni kört med det till laptop / stationärt?

Är det verkligen 7.5 gånger snabbare än gamla firewire?

Tillägg:

Såg en Western Digital på 1 TB (1000 GB), med både usb 2, fw400 och e-Sata, för bara 1200 kronor.

En One Technolgies Alu-Disc på 400 GB, med bara usb 2 och fw400 ligger på 5500 kr just nu enl prisjakt... Vansinne.

😉

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat (redigerat)
Det är inte bara snabbheten som är fördelen med SATA utan att du slipper gå via FW-kontrollern utan direkt på SATA-bryggan.

Lysande!

Då är frågan om det är värt att satsa 7000 kr* på en 500 GB e-Sata & usb 2 från One Technologies eller om det duger med en 1000 GB Western Digital e-Sata, fw400 & usb 2 för 1200 kr??

[* = grov uppskattning, eftersom jag inte funnit någon sådan i butik ännu (även om den tillverkats), men den med fw400 & usb 2 ligger på 5500 kr]

WD var vansinnigt mycket billigare och dubbelt så "stor".

Dessutom har WD en variant de kallar Studio, men på 500 GB (som OneTech ovan), som dessutom har fw800 - en quadro-combo alltså! Priset överkomliga 1150 kr.

ONE TECHNOLOGIES ALUDISC COMBO 500 GB (usb2, fw400): 7000 kr (prel)

img_aludisc.jpg

WESTERN DIGITAL COMBO MY BOOK STUDIO EDITION 500 GB (usb 2, fw400, fw800, e-Sata): 1150 kr

10194962-western-digital-my-book-studio-edition-1tb.jpg

😉

Redigerat av debatt
Postat

Köp en hårddisk och en extern låda med de interface du önskar. Färdigbyggda sådana brukar kosta mer, men det handlar ju bara om att skruva i 4 skruvar, typ... Färdigbyggda måste skickas iväg kompletta för eventuell reparation eftersom man inte brukar få lov att öppna sådana själv om garantin ska fortsätta att gälla, men har man monterat ihop det själv, så kan man byta ut själva disken om man skulle behöva byta upp sig till en större efter några månader. Man kan också skicka iväg lådan separat för rep/utbyte om interfacet pajar - och då slippa skicka iväg själva disken och på kuppen riskera att data raderas av reparatören...

Vissa märken (t ex Lacie) är dessutom inte konsekventa med val av disk i sina lådor - utan en gång kan det vara en högljudd Hitachi och nästa kan det vara en tyst Samsung.

Själv har jag ett par externa lådor från Revoltec (en med SATA och USB2 och en med SATA, USB2 och Firewire) och diskar från Seagate inmonterade.

Postat (redigerat)

Värt att tänka på i julrushen! Varje tjänad krona är tacksamt mottaget.

Av de i exemplet ovan dock, verkar WD vara vettigare än One Tech, men den förstnämnda har kanske inbyggda fläktljud?

Tillägg: Tror du skrev det om LaCie en annan gång, varför jag då valde OneTech...

Redigerat av debatt
Postat

För dom pengarna (7000) kan du bygga en fet NAS, fylla med diskar och placera där du inte störs av eventuellt ljud. Det hade jag gjort. Om du har pengarna och gigabitnätverk räcker för dig, så klart. 🙂

Postat
För dom pengarna (7000) kan du bygga en fet NAS, fylla med diskar och placera där du inte störs av eventuellt ljud. Det hade jag gjort. Om du har pengarna och gigabitnätverk räcker för dig, så klart. 🙂

Om det är diskar som ska jobbas mot direkt så är NAS (nätverk över huvudtaget) uteslutet men är det för backup syfte är det ett alternativ.

Postat

Jag kör med WD MyBook Studio Edition II

Två diskar i RAID + USB/FW800/eSATA

Nästa externa disk kommer att bli en likadan till...

Postat
Om det är diskar som ska jobbas mot direkt så är NAS (nätverk över huvudtaget) uteslutet men är det för backup syfte är det ett alternativ.

Det är inte så säkert...

Om man kör med Gigabit-nätverk, så blir överföringen faktiskt snabbare än Firewire400. Kanske blir söktiden lite slöare, men jag har inte provat att köra inspelning mot min NAS, utan den kör bara som backup och för lagring av alla CD-skivor (som ju bara blir en stereokanal som spelas upp i realtid) - så helt säker är jag inte.

Postat
Det är inte så säkert...

Om man kör med Gigabit-nätverk, så blir överföringen faktiskt snabbare än Firewire400. Kanske blir söktiden lite slöare, men jag har inte provat att köra inspelning mot min NAS, utan den kör bara som backup och för lagring av alla CD-skivor (som ju bara blir en stereokanal som spelas upp i realtid) - så helt säker är jag inte.

Möjligt att det går att spela in spår mot nätverk (fast lina) men att streama samplingsbibliotek går inte så bra då (precis som du säger) söktiderna blir för långa.

Postat

Men herre jisses, 7 papp för en extern disk? Kan slå vad om att det är i stort sett samma inkråm som på betydligt billigare diskar, undrar lite var mervärdet ligger... Dom använder ju antagligen ungefär samma komponenter som alla andra (har svårt att tro att dom gör egna kretsar/hårddiskar).

Kretskortet designar dom förmodligen själva, men det är oftast inget avancerat. Skillnaden skulle då ligga i kylningen/utformningen av lådan...

Ps. En annan disk med eSATA utöver de som redan nämnts är Seagate FreeAgent Extreme. Har en själv, men jag har varken använt den med eSATA eller för inspelning, så jag kan inte uttala mig om ditt användningsområde tyvärr. Den kändes prisvärd och seagates diskar brukar vara tysta/driftsäkra.

/Andreas

Postat
Ps. En annan disk med eSATA utöver de som redan nämnts är Seagate FreeAgent Extreme. Har en själv, men jag har varken använt den med eSATA eller för inspelning, så jag kan inte uttala mig om ditt användningsområde tyvärr. Den kändes prisvärd och seagates diskar brukar vara tysta/driftsäkra.

/Andreas

Seagate har haft en del bekymmer med senare serier:

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1...7200-11-failing

http://hardware.slashdot.org/article.pl?si...07&from=rss

Jag skulle köpa WD helt klart.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.