Jump to content
Annons

Rundupptagande i all ära, men


debatt

Recommended Posts

Jag är mycket nöjd med min MXL V67G-stormembranskondensatormikrofon ska jag säga för det första, men den är nästan "för bra"... Hade spelat in lite idag, men det var en evig kamp för att inte få med allehanda ljud utifrån, bilar framförallt, dessa dova toner i bakgrunden.

Det är väl för att den inte är riktad, utan just rundupptagande som den tar in mer ljud.

Satte den som en rumsmik en knapp meter från gitarrens kropp och en mindre mik närmare gitarren. Funkar kalas om man inte självsvänger när man spelar, för då svajar ljudet från ena till andra högtalaren sedan på ett märkligt sätt. MXL V67G har ett slags skimmer över sig trots sin neutralitet, som passar min musik och min röst finemang.

Men nu till min undran:

Hur kommer jag tillrätta med dessa ljud och de kommer främst utifrån.

Tänkte idag lite snabbt att jag skulle spela in i köket, för det ligger åt gården till - är det kanske enda möjligheten, nu när man har en "för bra" mik och fordonsglada sommarfirare bara kör för nöjes skull därute. Men det är ju en annan (oönskad?) akustik där.

Idag höll jag på att bli vansinnig... på riktigt.

Tillägg: Jag bor i ett hus från slutet av förrförra seklet och när en lastbil vände runt vid en byggnad 20 meter härifrån kan jag säga, så skakade laptopens skärm. Ändå bor jag en bit upp i huset.

Tillägg #2: När jag spelade in med min riktade Sony F290 i kombination med Sony 99, två andra kond.mikar, så hade jag inte riktigt samma problem. Men jag vill gärna prioritera de två mya mikarna MXL V67G och Line Audio CM3, då de nog är snäppet mer nyanserade och får med mer mikrodetaljer av "eländet" jag presterar. 🙂

Mikskärm?

😐

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag är mycket nöjd med min MXL V67G-stormembranskondensatormikrofon ska jag säga för det första, men den är nästan "för bra"... Hade spelat in lite idag, men det var en evig kamp för att inte få med allehanda ljud utifrån, bilar framförallt, dessa dova toner i bakgrunden.

Det är väl för att den inte är riktad, utan just rundstrålande (?) som den tar in mer ljud.

Satte den som en rumsmik en knapp meter från gitarrens kropp och en mindre mik närmare gitarren. Funkar kalas om man inte självsvänger när man spelar, för då svajar ljudet från ena till andra högtalaren sedan på ett märkligt sätt. MXL V67G har ett slags skimmer över sig trots sin neutralitet, som passar min musik och min röst finemang.

Men nu till min undran:

Hur kommer jag tillrätta med dessa ljud och de kommer främst utifrån.

Tänkte idag lite snabbt att jag skulle spela in i köket, för det ligger åt gården till - är det kanske enda möjligheten, nu när man har en "för bra" mik och fordonsglada sommarfirare bara kör för nöjes skull därute. Men det är ju en annan (oönskad?) akustik där.

Idag höll jag på att bli vansinnig... på riktigt.

Tillägg: Jag bor i ett hus från slutet av förrförra seklet och när en lastbil vände runt vid en byggnad 20 meter härifrån kan jag säga, så skakade laptopens skärm. Ändå bor jag en bit upp i huset.

Tillägg #2: När jag spelade in med min riktade Sony F290 i kombination med Sony 99, två andra kond.mikar, så hade jag inte riktigt samma problem. Men jag vill gärna prioritera de två mya mikarna MXL V67G och Line Audio CM3, då de nog är snäppet mer nyanserade och får med mer mikrodetaljer av "eländet" jag presterar. 🙂

Mikskärm?

😐

//:debatt

Tja!

Rundstrålande blir lite tokig förklaring, men förstår såklart vad menar. Man kan säga att en högtalare är det eftersom den strålar ut ett ljud. En mick är isåfall rundupptagande eftersom den fångar in.

Nu är ju iofs inte din mick det. Den är cardioid alltså riktad framåt. Tar upp lite bakifrån såklart men mest framifrån.

Hör du ljud utifrån kommer en kondensator mick plocka upp det. Det blir till att ljudisolera bort ljudet eller använda dynamisk mick.

Klart att en mickskärm kan hjälpa lite lite. Men hör du ljuden i rummet kommer micken höra dem med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tja!

Rundstrålande blir lite tokig förklaring, men förstår såklart vad menar. Man kan säga att en högtalare är det eftersom den strålar ut ett ljud. En mick är isåfall rundupptagande eftersom den fångar in.

Nu är ju iofs inte din mick det. Den är cardioid alltså riktad framåt. Tar upp lite bakifrån såklart men mest framifrån.

Hör du ljud utifrån kommer en kondensator mick plocka upp det. Det blir till att ljudisolera bort ljudet eller använda dynamisk mick.

Klart att en mickskärm kan hjälpa lite lite. Men hör du ljuden i rummet kommer micken höra dem med.

Cardiod - jaha det heter så ja. Jag kollade på de två diagrammen på boxen den låg i och den tar upp ljud tämligen frekvensrakt med 0 graders vinkel.

Sedan finns det ett diagram för hur det ser ut med 180 graders vinkel, och den är ju sämre, men tar in lite djupa bastoner men framförallt mellan 5-10 kHz (puckel).

Mikskärm kanske är en liten lösning och att spela in vardagar vissa tider.

Tillägget: Ändrade uttrycket till rundupptagande. Man ska inte skriva trådar mitt i natten, när man borde naana kudden... 🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Det är väl för att den inte är riktad, utan just rundupptagande som den tar in mer ljud.

Satte den som en rumsmik en knapp meter från gitarrens kropp och en mindre mik närmare gitarren. Funkar kalas om man inte självsvänger när man spelar, för då svajar ljudet från ena till andra högtalaren sedan på ett märkligt sätt. MXL V67G har ett slags skimmer över sig trots sin neutralitet, som passar min musik och min röst finemang.

Men nu till min undran:

Hur kommer jag tillrätta med dessa ljud och de kommer främst utifrån.

Tänkte idag lite snabbt att jag skulle spela in i köket, för det ligger åt gården till - är det kanske enda möjligheten, nu när man har en "för bra" mik och fordonsglada sommarfirare bara kör för nöjes skull därute. Men det är ju en annan (oönskad?) akustik där.

Idag höll jag på att bli vansinnig... på riktigt.

din mick är ju riktad som redan sagts, på svenska njure eller cardiodid

rundupptagande mik kallas omni.

nu när du vet detta; har du vänt micken åt rätt håll?

för att bli av med billjud måste man spela in i en tyst lokal!

och du vill ju inte spela in rummet eftersom rummets akustik innerhåller i detta fall billjud

du måste välja

eller närmickar du så gått det går eller spela in på nätterna.

eftersom du spelar in med en mik i mono kan det omöjligt bli en panoreringseffekt mellan högtalarna när du spelar in

det kan högst bli en volymskillnad om du rör dig mycket men den är ju alltid samma i båda högtalarna

jag vet inte varför du upplever det så, troligtvis någon effekt i programmet

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...