Soxic Postat 29 juli 2009 Postat 29 juli 2009 (redigerat) Använder en preamp till vilken jag kopplar min gitarr. Preampen i sin tur är kopplad till ljudkortet. När jag lägger till en "Audio track" i Cubase och spelar på guran så visas bara aktivitet i "Left" i transportpanelens "Audio Activity (input channel 1)". Alltså ingen aktivitet i right. Är det så det ska vara? Eller har jag kopplat något fel? Se bild Dessutom så använder jag Guitar Rig 3 med tung dist, men ändå kan jag ofta höra gitarrens rena ljud också som kommer från preampen i höger öra. Så om jag höjer ljudet mer i Guitar rig (gain eller vol) så hörs det mindre och sänker jag istället i GR och höjer på preampen så hörs det rena ljudet från preampen tydligare i ena örat (ej stereo av någon anledning). Undrar om jag göra något fel där också. Vid lyssning efter inspelning låter det dock normalt och inget rent ljud hörs igenom. Har en TubeMP och när jag spelar gitarr så har jag ställt in preampen med Gain = 0 och Vol -15 med Gainbooster +20dB intryckt. Hoppas ni förstår vad jag försöker förklara. Tacksam för all hjälp jag kan få. Redigerat 29 juli 2009 av Soxic
maart (oregistrerad) Postat 29 juli 2009 Postat 29 juli 2009 Använder en preamp till vilken jag kopplar min gitarr. Preampen i sin tur är kopplad till ljudkortet. När jag lägger till en "Audio track" i Cubase och spelar på guran så visas bara aktivitet i "Left" i transportpanelens "Audio Activity (input channel 1)". Alltså ingen aktivitet i right. Är det så det ska vara? Eller har jag kopplat något fel?Se bild Du har nog lagt till ett stereospår. Eftersom gitarren bara ger monosignal får du bara signal på ena kanalen i stereospåret. Prova att skapa ett mono-spår istället. Dessutom så använder jag Guitar Rig 3 med tung dist, men ändå kan jag ofta höra gitarrens rena ljud också som kommer från preampen i höger öra. Så om jag höjer ljudet mer i Guitar rig (gain eller vol) så hörs det mindre och sänker jag istället i GR och höjer på preampen så hörs det rena ljudet från preampen tydligare i ena örat (ej stereo av någon anledning). Undrar om jag göra något fel där också. Vid lyssning efter inspelning låter det dock normalt och inget rent ljud hörs igenom. Har en TubeMP och när jag spelar gitarr så har jag ställt in preampen med Gain = 0 och Vol -15 med Gainbooster +20dB intryckt. Hoppas ni förstår vad jag försöker förklara. Tacksam för all hjälp jag kan få. Kan inte Cubase alls men det låter som du har fått igång någon monitoring. Om det inte löser sig när du använder ett mono-spår vet säkert nån annan hur du ska göra.
Soxic Postat 29 juli 2009 Trådstartare Postat 29 juli 2009 (redigerat) Jag använder redan ett monospår. Har testat stereospår också, men det gör ingen skillnad. Redigerat 30 juli 2009 av Soxic
drloop (oregistrerad) Postat 30 juli 2009 Postat 30 juli 2009 Eftersom du bara kopplar in preampen i en av ingångarna så visar Cubase rätt. Spela in på en monokanal så blir det bra. Vad det gäller cleana gitarren så kanske du kommit åt direct monitoring på ditt ljudkort. Vad har du för ljudkort?
Soxic Postat 30 juli 2009 Trådstartare Postat 30 juli 2009 Tack drloop, Jag har ett lite äldre ljudkort, men som fungerar väldigt bra för mig. Det heter DSP24 Value. Jag har försökt kika i det om det kan vara något där, men icke. Tror du det kan bero på ljudkortet alltså? Om jag höjer gain i Guitar rig 3 så hörs guitar rig som det ska i stereo i hörlurarna med dist och allt, men höjer jag gain på preampen så hörs det rena ljudet igenom mer och då i höger öra så det blir konstigt. Det gäller alltså hitta en balans där som är svår att nå. Jag bara undrar om det är normalt att gitarrens rena ljud hörs igenom så där från preampen eller om jag har en pissig preamp (TubeMP project series) eller dåligt ljudkort??
drloop (oregistrerad) Postat 30 juli 2009 Postat 30 juli 2009 Att din cleangitarr hörs igenom beror på någon inställning i ditt ljudkort troligen. Eller möjligen i Cubase.
Soxic Postat 30 juli 2009 Trådstartare Postat 30 juli 2009 Hmm, okej så det är på det viset. Alltså fungerar det inte som det normalt ska göra. Jag får försöka pilla lite då i inställningarna.
Soxic Postat 30 juli 2009 Trådstartare Postat 30 juli 2009 (redigerat) Wow, drloop. Du hade rätt! Äntligen! Jag tror jag lyckades fixa till det faktiskt (efter 2 år lol). Det var som du sa en inställning i ljudkortet! 😄 Fick ändra "Output 1/2" i Output mixer till "Wave out". Redigerat 31 juli 2009 av Soxic
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.