Jump to content
Annons

Bygga ljudisolerad sovplats


Renoise

Recommended Posts

Hej!

Jag är en ljudkänslig person som är överkänslig mot omgivningens ljud (och oljud). Så nu skulle jag vilja bygga ett ljudisolerat sängbås, typ Greve Dracula stil. Och nu är jag naturligtvis fullständigt seriös, även om detta kanske kan låta helknäppt.

Det behöver förstås inte vara riktigt så kompakt som en vampyr-kista, men jag hade tänkt mig något som kan sammanfattas som "ett rum i rummet": golv, tak, väggar. Och en liten dörr. Jag skiter i om det så innebär 15 lager gips, bara det blir tyst. Rummet är på 20 kvm (4x5 m). Fönstret skiter jag i.

Anledningen till varför jag vidtar sådana extrema åtgärder är att jag är förbannat trött på moppe-snorungarna som hänger strax utanför, högljudda grannar som kör sina hembio-anläggningar och glor på TV nätterna igenom (ljudet fortplantar sig ner i alla väggar så det är skit samma om jag reglar upp gips och stenull på den vägg som är närmast grannen. Nej, jag vill inte ta några risker här. Det ska vara tyst som en jävla kyrkogård när jag sover om en om nätterna. Jag hade tänkt komma undan med en prislapp på under 10.000 kr, om möjligt.

Så, några konkreta förslag på hur jag skulle kunna bygga? Mitt stora problem är främst ventilationen. För om jag leder in inblåset (vid fönstret) genom Dracula-sviten och ut genom utblåset (på väggen), så får jag förmodligen räkna med att min nattsömn störs i viss mån ändå (öronproppar avskyr jag). Så hur kan man ljudisolera bäst i sådana avseenden?

Tacksam för alla förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dessutom, ska jag passa på att tillägga, hade jag tänkt använda detta "sängbås" omvänt också: som ett rum att skrika ut min ångest i. Eller mer sannolikt: sjunga och spela, utan risk att störa någon. Smart va? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det nog billigast att flytta.

Nja, bara flyttkostnaderna när jag senaste flyttade översteg ju 10.000 kr. Så det köper jag inte riktigt. Dessutom trivs jag väldigt bra i den bostad jag befinner mig i och dess läge, bortsett från ljudet då. Men man kan ju inte få allt här i världen... Så, jag har redan öronmärkt 10 lakan för detta ändamål, nu ska jag bara undersöka hur det går att bygga rent praktiskt. Det handlar som sagt om ett "rum i rummet". Det måste gå på något sätt, om inte annat så är det en kul erfarenhet att se hur långt det går att dra sitt bygge. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en sådan här http://www.pricerunner.se/spi/344-59304823...yg-product-info .

Knacka dörr och gör vad du måste. Sen när du är klar så vill jag gärna låna den för jag har samma problem.

Bygg ett rum i rummet som du säger. Bygg flytande golv så vibrationerna dämpas. Häng upp sängen i gummiband i taket i ditt nya rum.

Alternativt köp ett portabelt mikbås och vält det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en sådan här http://www.pricerunner.se/spi/344-59304823...yg-product-info .

Knacka dörr och gör vad du måste. Sen när du är klar så vill jag gärna låna den för jag har samma problem.

Nja, lite för civiliserat för min smak. Jag tänkte mig nog mer att jag skulle initiera ett krig mot grannarna och rigga upp några tusen watt PA i vardagsrummet och kräma på med någon inspelad tortyrslinga, typ en sampling av någon som pissar i en toalett, sedan får den stå på och loopa medan jag sover gött i min Dracula svit... (nåja)

Bygg ett rum i rummet som du säger. Bygg flytande golv så vibrationerna dämpas. Häng upp sängen i gummiband i taket i ditt nya rum.

Alternativt köp ett portabelt mikbås och vält det.

Tack för förslagen! Jag kanske inte riktigt kör med gummibanden dock, tänkte däremot att det verkar onödigt med en sängstomme så jag kör med madrassen direkt på det flytande golvet. Ska kolla på portabla mikbås och se om de går att modda lite för ventilation och så. Var kan man köpa sådana tro (ska googla runt lite)?

Link to comment
Dela på andra sajter

En som jag besökte hade en stor skapelse på golvet i sin enrumslägenhet.

Som en avlång tygbeglädd hydda med dörr. (Guran hette han ☺️ )

Jag glömde fråga vad den var till för, men antagligen var han ljudkänslig för han hade sängen där.

Det går nog att göra riktigt bra om man vill. Kanske utnyttja taket av "lådan" till bord eller avställningsyta.

Skapa en byggtråd av detta och posta bilder när du kommer igång.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag är i precis samma sits. Skall också bygga en ljudisolerad sovplats. Regla, isolera, dubbel lager gips, ev ha luftspalt i osv är ju självklarheter. Vad jag främst spekulerar över är ev ventilation? Hur kan man bygga ventilation som är ljudisolerad? Några idéer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i precis samma sits. Skall också bygga en ljudisolerad sovplats. Regla, isolera, dubbel lager gips, ev ha luftspalt i osv är ju självklarheter. Vad jag främst spekulerar över är ev ventilation? Hur kan man bygga ventilation som är ljudisolerad? Några idéer?

Ljudfälla, rätt simpel lösning, finns en del om det här på forumet så det är bara att söka runt lite. Är i stort sett en låda som du sätter vid ventilationen, ska se ut ungefär så här inuti:

___v_

| |

| ----|

|--- |

| ----|

|--- |

|_v__|

Sedan får man smacka på glasull på samtliga ytor på insidan och köra på ett lager spraylim och tunt tyg(såvida du inte gillar att andas in glasfiber förstås, men det är en annan femma).. Och se till att den är snortät förutom där luft ska komma in och ut.

Kort förklaring bara, men sök runt lite så ska du se att du hittar't!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Ljudfälla, rätt simpel lösning, finns en del om det här på forumet så det är bara att söka runt lite. Är i stort sett en låda som du sätter vid ventilationen, ska se ut ungefär så här inuti:

___v_

| |

| ----|

|--- |

| ----|

|--- |

|_v__|

Sedan får man smacka på glasull på samtliga ytor på insidan och köra på ett lager spraylim och tunt tyg(såvida du inte gillar att andas in glasfiber förstås, men det är en annan femma).. Och se till att den är snortät förutom där luft ska komma in och ut.

Kort förklaring bara, men sök runt lite så ska du se att du hittar't!

___v_
|       |
|  ----|
|---   |
|  ----|
|---   |
|_v__|

Link to comment
Dela på andra sajter

Omoget inlägg: Det här kan vara den sjukaste tråden på forumet och borde hamna i Tidningens avdelning för utvalda trådar. Jag ÄLSKAR DEN!

Dessutom, om man bara läser rubriken kan man ju tro att det skall försegås någon form av privat fuffens för två i det här sovrummet.

Nejmen ärligt. Jag har svårt att sätta mig in i situationen för jag måste i princip ha Tv'n igång när jag skall sova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...