Jump to content
Annons

Inköp av utrustning; hur gör man smartast/billigast?


JonesH

Recommended Posts

Jag funderar lite hur man gör med inköp av dyr utrustning som mikar och preamps; jag vill köpa ett stereopar där vardera mik kostar ca 20 000. Som det ser ut idag får man göra direktavdrag på belopp under ett halvt prisbasbelopp (vilket i år blir ca 21 200). Det är smidigt, men skatteverket ser två likadana mikar som ett och samma objekt, dvs att det landar på 40 000 och man måste skriva av det över tre/fem år.

Det går säkert att bara köpa den ena i år och den andra nästa år, har någon några tankar om det?

Och då är frågan; tror ni att man kan göra det med två olika mikpar under samma två år?

Och tror ni att man kan fråga skatteverket om detta eller vem kan man annars fråga?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag funderar lite hur man gör med inköp av dyr utrustning som mikar och preamps; jag vill köpa ett stereopar där vardera mik kostar ca 20 000. Som det ser ut idag får man göra direktavdrag på belopp under ett halvt prisbasbelopp (vilket i år blir ca 21 200). Det är smidigt, men skatteverket ser två likadana mikar som ett och samma objekt, dvs att det landar på 40 000 och man måste skriva av det över tre/fem år.

Det går säkert att bara köpa den ena i år och den andra nästa år, har någon några tankar om det?

Och då är frågan; tror ni att man kan göra det med två olika mikpar under samma två år?

Och tror ni att man kan fråga skatteverket om detta eller vem kan man annars fråga?

Tack!

Vad är det för nackdel med att skriva av, påverkar ju bara dina framtida års resultat och kostnader. Du räknar väl med att ha intäkter de kommande åren att dra av emot?

Fråga skatteverket och spela in samtalet, säger de ok så gör direktavskrivning på hela beloppet, bråkar de i efterhand så har du ju underlag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en rejäl höjning av direktavdraget. Tidigare var gränsen 5000:- - och för ett par år sedan ändrades det från tidigare 2000:-...

Det handlar om två produkter och borde väl då också ses som just två produkter skattemässigt...?

Att de har bundlats ihop till ett paket, borde inte ha någon betydelse eftersom det är två prylar du får till ett paketpris.

Det är nog säkrast att du frågar Skatteverket, så att det inte blir fel - men jag tycker nog att det skulle vara dumt om de tvunget vill se det som en enda produkt bara för att det är ett matchat par.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Vad som sägs av skatteverket över telefon är på inga sätt bindande. Råden därifrån följs på egen risk. Det enda sättet att få ett konkret besked i någon skattefråga är att begära en utredning i ärendet.

2. När det gäller inventarier är det inte så enkelt att varje inventarie räknas för sig. Vill du till exempel införskaffa dig ett hyllsystem så räknas inte varje enskild hylla - trots att de köps styckevis - utan hela hyllsystemet räknas som en inventarie. Köper du in två mikrofoner för att de ska användas gemensamt till samma användningsområde så kan skatteverket hävda att de bägge behövs för att uppnå förväntat resultat, alltså räknas de som en inventarie.

3. Det finns klara fördelar med direktavskrivning, inte minst av likviditetsskäl. Även om den totala skatten blir densamma så är det alltid bättre ju längre fram i tiden man kan skjuta på betalningen. Att som nystartad firma behöva betala skatt på pengar som är investerade i inventarier kan vara lite tungt.

Redigerat av Peth
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en nyhet att dom höjt direkt avdraget så pass mycket ?

Kolla på sidan 17 här:

http://www.skatteverket.se/download/18.69e...513svartvit.pdf

Förslaget att höja direktavskrivningsbeloppet klubbades av riksdagen nu i juni och gäller retroaktivt från första januari i år. Numera gäller samma regler för alla företag och beloppet är bestämt till ett halvt prisbasbelopp och ändras sålunda från år till år beroende på prisbasbeloppet.

Redigerat av Peth
Link to comment
Dela på andra sajter

Peth, tror du att de blir arga om man köper två apparater detta år och två likadana nästa år?

Säg två olika mikstärkare detta år och sen två exemplar till nästa.

Om du behöver prylarna för att driva din verksamhet, så har de inga synpunkter alls på det. Om det däremot är höga summor jämfört med intäkterna du har, så kan du möjligen avkrävas en förklaring vid en eventuell granskning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Peth, tror du att de blir arga om man köper två apparater detta år och två likadana nästa år?

Säg två olika mikstärkare detta år och sen två exemplar till nästa.

Sker köpet vid två olika tillfällen har jag svårt att se hur de ska kunna räknas som en enskild inventarie. För att vara alldeles säker så bör man nog kontakta en skattejurist eller så får man leta upp gamla fall som rör liknande frågor. Det är länsrätterna som hanterar skattefall. Jag är ganska insatt i ämnet men långt ifrån någon expert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...