Jump to content
Annons

Räcker detta för att spela in sång?


MrKarisma

Recommended Posts

Är total novis 😛

Är detta ett paket som kan ge mig högkvalitativa sånginspelningar hemma? Om inte, vad fattas?

http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc400_g...embranmikro.htm

http://www.thomann.de/se/emu_tracker_pre.htm

Har läst i en annan tråd att kondensator-micar överhuvudtaget inte går att använda hemma, de måste vara i en ljudistolerad studio typ.. ? Funkar det att klä in typ en garderob med tyg?

Tacksam för hjälp 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är total novis 😛

Har läst i en annan tråd att kondensator-micar överhuvudtaget inte går att använda hemma, de måste vara i en ljudistolerad studio typ.. ? Funkar det att klä in typ en garderob med tyg?

kondensator går mycket bra att använda i ett vanligt rum

(men det beror lite på rúmmet så klart)

det låter oftast bättre än att klä in en garderob iallafall...

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är iaf en bra start! 😛

Glöm inte att du behöver ett inspelningsprogram med. I de flesta fall klarar man sig med startnivån hos alla de stora tillverkarna. Man behöver inte en perfekt studio. Det finns flera artister idag som spelar in hemma. Häng upp lite grejer runt omkring där du tänker sjunga. Själv har jag stått i städskrubbar, garderober, klädkammare och lite allt möjligt innan vi byggde startade företag och byggde studio. 🙂

Madrasser, mattor, osv... Allt som dödar ljudet runtomkring.. 😛

Glöm inte att du får lite rabatt om du plockar ihop ett av de där paketen som finns på thomann. t ex ljudkortet tillsammans med inspelningsprogram. t ex tillsammans med Steinberg Sequel. Det breor helt på vad man har som mål med inspelningarna. Finns bakgrunder att sjunga till redan eller ska den göras med. och ska det spelas med "riktiga" instrument eller med virtuella instrument via ett MIDI-keyboard?

Lycka till!

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, nej jag ska bara spela in sång på instrumental-låtar i första hand 😛 Jag är counter-tenor.

Ska börja ta sång lektioner för $100 /vecka och då ska jag fan ha möjlighet att spela in med hemma bra kvalle också 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Jo dom grejerna fungerar. Men vänta dig inga mirakel, jag vet dock inte hur mick preampsen låter på det ljudkortet. Dom kanske färgar ljudet väldigt mycket ?

Alla mikrofoner har ju ett säreget ljud, en del är kopior på dyrare mikrofoner osv osv. Försök att fokusera vad du tror att din röst passar för och vad du behöver. Om du är osäker skaffa en mer transparent mick och använd pluggar för att få till ett visst sound. Finns massor där ute, både gratis och kostsamma.

Kondensator mickar tar upp ljud runt hela micken och det gör att mycket man inte vill ha med i inspelningarna smyger sig in. Därför är få reflexer viktigt = ljudämpat.

Du kan lösa detta rätt bra genom att ljuddämpa ett hörn i ditt rum. Sedan skaffar du t.ex SE ELECTRONICS REFLEXION FILTER och har bakom micken.

När du sedan spelar in står du med ryggen mot hörnet som du dämpat och sjunger ut i rummet. På så sätt minimerar du reflektorer bakom dig och bakom micken. Det är nog det bästa kontra billigaste du kan göra innan du måste ta steget fullt ut och akustik behandla hela rummet. Och det lär kosta en hel del.

Om pengarna tar emot använd tjockt tyg som du hänger över dig och micken 😛 Blir lite trångt men det blir dämpat iaf, och tyvärr risk för en del tuffa svettningar

http://www.thomann.de/se/se_electronics_reflexion_filter.htm

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, nej jag ska bara spela in sång på instrumental-låtar i första hand 🙂 Jag är counter-tenor.

Ska börja ta sång lektioner för $100 /vecka och då ska jag fan ha möjlighet att spela in med hemma bra kvalle också 😛

då kanske man skulle gå upp några steg i prisskalan med.. 😛 Det blir rätt bra såhär. absolut. ingen tvekan om saken men det kommer inte låta som på radio direkt. Så vad är syftet med inspelningarna? Bara för att i bra kvalité föreviga dina framsteg? Då håller det nog ett bra tag.

Det finns också ljudkort där det följer med t ex en nedbantad version av Cubase. Kolla in t ex detta ljudkortet från ESI. Så slipper du lägga ner pengar på finesser du troligtvis inte kommer att använda. 😉

/R

EDIT: Kanske denna från Yamaha?

Redigerat av RoBERT
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

?

Tvåtusen kronor måste räcka då jag för några år sen använde den medföljande plastmicken som kom med en dator jag köpte och fick riktigt bra inspelningskvalité.

Så för 2000 så borde skillnaden bli extrem! 🙂 Lääängtar tills jag kan spela in! Ska bli så j*vla kuuuul!

Några frågor som jag hoppas få svar på..

Jag vill komma undan med runt 2000 spänn, tror ni att STUDIO PROJECTS VTB1 fungerar bra med The t.bone sc400-mikrofonen?

Anpassar en kondensator-microfonen röst/ljudnivån vid inspelningen så man slipper jättevolym på vissa bitar eller måste man back från micken då?

Kan det bli väldigt stora skillnader i ljudkvalite beroende på vilken "låda" man köper till micken? Eller ligger allt hos micken

Kan det bli billigare att köpa ett ljudkort med en ingång för en kondensator mick?

Varför ska man ha en kondensatormick och inte en dynamisk? Vad blir ljudskillnaden?

Redigerat av MrKarisma
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill komma undan med runt 2000 spänn, tror ni att STUDIO PROJECTS VTB1 fungerar bra med The t.bone sc400-mikrofonen?

Anpassar en kondensator-microfonen röst/ljudnivån vid inspelningen så man slipper jättevolym på vissa bitar eller måste man back från micken då?

Kan det bli väldigt stora skillnader i ljudkvalite beroende på vilken "låda" man köper till micken? Eller ligger allt hos micken

Kan det bli billigare att köpa ett ljudkort med en ingång för en kondensator mick?

Varför ska man ha en kondensatormick och inte en dynamisk? Vad blir ljudskillnaden?

1. Studio Projects VTB1 funkar jättebra till den mikrofonen, förutom att det inte är ett ljudkort. Men mellan ljudkort och mikrofon så är det ett bra alternativ att lägga till en VTB1 för att få ännu bättre ljud. Men det är inte nödvändigt om man köper ett ljudkort som redan har mikrofoningång och fantommatning till kondensatormikrofonen.

2. Hur menar du med anpassar? Mikrofonen tar ju bara ett visst ljudtryck (ett väldigt högt sådant oftast), så ju jämnare du kan göra sången med hjälp av mikteknik desto bättre skulle jag säga. Du styr volymen på ljudkortet så att det inte blir överstyrt in i datorn.

3. Allt ligger i alla beståndsdelar skulle jag vilja säga. Mikrofon, eventuell extern mikpreamp, ljudkort, inspelningsprogram, kablar, osv....

4. Att köpa ett ljudkort med en (1?) mikrofoningång blir med stor sannolikhet det billigaste alternativet. Och som jag sagt innan, det är bra om du får med ett inspelningsprogram gratis. T ex Cubase LE eller AI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...