Jump to content
Annons

Pickup till elbas (yamaha bb414)


hwasser

Recommended Posts

Tja.

Inköpte i våras en Yamaha BB414, kör med plektrum, men tycker att den låter för mjuk och grumligt mörk för musiken jag gör (elektronisk metal, deathmetal, thrashmetal), behöver lite mer klös.

http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/...HA+BB414+VW.JPG

Och aktiva pickups går väl inte att stoppa i en passiv elbas? Eller?

Har kollat på EMG pickups. Eller finns det några passiva hyffsade alternativ?`

Har verkligen försökt få ljuden ja gillar på många sätt, Ampeg (mjukvara), line-at genom min Vintage Desigt m81, kompressorer, eq utan att få till ljudet som jag vill ha det.

Ljudet ska va rent, vasst, djupt med mycket "punch" i

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja.

Inköpte i våras en Yamaha BB414, kör med plektrum, men tycker att den låter för mjuk och grumligt mörk för musiken jag gör (elektronisk metal, deathmetal, thrashmetal), behöver lite mer klös.

http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/...HA+BB414+VW.JPG

Och aktiva pickups går väl inte att stoppa i en passiv elbas? Eller?

Har kollat på EMG pickups. Eller finns det några passiva hyffsade alternativ?`

Har verkligen försökt få ljuden ja gillar på många sätt, Ampeg (mjukvara), line-at genom min Vintage Desigt m81, kompressorer, eq utan att få till ljudet som jag vill ha det.

Ljudet ska va rent, vasst, djupt med mycket "punch" i

Jag vet inte hur omfattande arbete det innebär, men aktiv elektronik verkar vara i din liga. Frågan är dock om det inte lönar sig med en helt ny bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Taket: Jo, kanske det, men det blir så jäkla dyrt =/ .. köpte den i våras. Hittade en passiv-micmodell från EMG som heter PJHZ set, finns på musicstore.de, skickade ett mail till EMG och skrev vilket ljud jag var ute efter, hmm ..

Någon som vet nån annan modell med klös i? Kanske DiMarzo eller SEYMOUR DUNCAN av något slag?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Slänga på nya mickar på en bas(eller gura) som är billiga instrument kan bli en förlustaffär. Ofta är det inte värt det. Det räcker inte bara slänga på andra mickar för att det ska bli bra. Allt annat som trä och mekanik påverkar ljudet. Vill du få bättre klös så får du köpa en dyrare och bättre bas. Sälj den och köp någon på beggmarknaden. Sparar en del på det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Taket: Jo, kanske det, men det blir så jäkla dyrt =/ .. köpte den i våras. Hittade en passiv-micmodell från EMG som heter PJHZ set, finns på musicstore.de, skickade ett mail till EMG och skrev vilket ljud jag var ute efter, hmm ..

Någon som vet nån annan modell med klös i? Kanske DiMarzo eller SEYMOUR DUNCAN av något slag?

Som DieHard säger, så är det ofta rätt meningslöst. Hur är tonen rent akustisk? Gillar du den så kanske det kan vara värt att experimentera med nya mickar, men är den tråkig/ful/död så är det lika bra att byta bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

en sån basic sak som nya strängar har du förstås?

likaså fullt öppna tonkontroller?

dra på mellan 1000Hz å 3000 så borde du få fram nåt om jag fattar dig rätt

du behöver nåt sånt här

BassDriverPgm-large.jpg

inte en vanlig preamp till mikrofon

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten: Jag kollade runt lite på harmonycentral och den där bas preampen verkade bra, eller folk verkade rättare sagt nöjda med den iaf. Den fick genomsnitt 9,1 i soundquality av över 100 användare så .. hmm .. Kostar 2700 i tyskland. Fanns dock massa olika varianter.

Kanske fungerar bättre än enbart Ik multimedias Ampeg. Ska eventuellt köpa nya basmickarna, kostade bara 1000 kr inkl frakt från tyskland för ett mickset EMG HZ, det är inte så farligt och sämre lär det ju inte bli än stockmickar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten: Jag kollade runt lite på harmonycentral och den där bas preampen verkade bra, eller folk verkade rättare sagt nöjda med den iaf. Den fick genomsnitt 9,1 i soundquality av över 100 användare så .. hmm .. Kostar 2700 i tyskland. Fanns dock massa olika varianter.

Kanske fungerar bättre än enbart Ik multimedias Ampeg. Ska eventuellt köpa nya basmickarna, kostade bara 1000 kr inkl frakt från tyskland för ett mickset EMG HZ, det är inte så farligt och sämre lär det ju inte bli än stockmickar 😉

ja överlag tror jag mer på att höra ljudet medans man spelar än att ratta fram det efteråt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...