Voide Postat 3 juli 2009 Postat 3 juli 2009 Jag har en undring angående om någon vet om man kan köra två installationer av Cubase av olika versioner på samma dator? Jag har nyligen köpt Cubase Studio 5 och ska så smått gå över till den versionen från min uråldriga SX 2.2 För ett tag sen har jag för mig att någon skrev om ämnet, minns inte om det var i Studio eller ej - hittar det inte i vilket fall som helst. Helst vill jag ha båda versionerna installerade samtidigt så att jag kan "fasa ut" 2.2 produktioner och börja på ny kula i version 5 eftersom jag har föstått att det kan vara knivigt att ta ett så stort steg i versionsnumren och fortfarande få produktionerna att fungera. För att förtydliga: Jag behöver INTE kunna köra båda versionerna samtidigt utan kunna starta EN av versionerna i taget på samma dator. Hoppas att någon här har svar!
nilsemil Postat 3 juli 2009 Postat 3 juli 2009 det kommer att fungera bra. 4 och 5 går att ha installerat samtidigt iallafall så 2 och 5 bör funka fint. klokt att fasa in.
Claes Holmerup Postat 3 juli 2009 Postat 3 juli 2009 Jag har både C5, C4, SX3 och VST5 installerade, i olika mappar - bl a för att jag har gamla låtar liggande som jag inte har jobbat med i nyare versioner efter hand och inte vill riskera att någonting går förlorat när man tar in dem i nyare (det har förekommit att vissa inställningar och vissa automationsprylar inte har hängt med vid import i nyare versioner) - och så har jag också gamla låtar från Atari-tiden liggande i .arr och .all-format, som bara går att öppna i VST5, så för konvertering av dem är den versionen helt nödvändig... När det gäller plugins, så tänk på att de som ligger i /steinberg/vstplugins hittas automagiskt av alla installerade versioner, medan de som ligger i /steinberg/cubaseX/vstplugins/ bara hittas automatiskt av den versionen som är installerad i cubaseX-mappen. Tänk också på att det inte finns stöd för DirectX-pluggar sedan C4 och framåt, så om du har några sådana som du använder, så måste du köra dem via en wrapper.
Voide Postat 4 juli 2009 Trådstartare Postat 4 juli 2009 Tack för svaren, nu blir jag glad - här ska installeras! Claes - tack för beskrivningen av pluggmapparna, dom har alltid förvirrat mig. Kör inga DirectX-pluggar så inga problem 😮
nilsemil Postat 4 juli 2009 Postat 4 juli 2009 Claes sa: Jag har både C5, C4, SX3 och VST5 installerade, i olika mappar - bl a för att jag har gamla låtar liggande som jag inte har jobbat med i nyare versioner efter hand och inte vill riskera att någonting går förlorat när man tar in dem i nyare (det har förekommit att vissa inställningar och vissa automationsprylar inte har hängt med vid import i nyare versioner) - och så har jag också gamla låtar från Atari-tiden liggande i .arr och .all-format, som bara går att öppna i VST5, så för konvertering av dem är den versionen helt nödvändig... När det gäller plugins, så tänk på att de som ligger i /steinberg/vstplugins hittas automagiskt av alla installerade versioner, medan de som ligger i /steinberg/cubaseX/vstplugins/ bara hittas automatiskt av den versionen som är installerad i cubaseX-mappen. Tänk också på att det inte finns stöd för DirectX-pluggar sedan C4 och framåt, så om du har några sådana som du använder, så måste du köra dem via en wrapper. tack claes, det var bra att få det svart på vitt det där med cubaseX mapparna.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.