Jump to content
Annons

reason adapted

Recommended Posts

Fille (oregistrerad)
Postat

En lite dum frÄga men hur spelar man in med reason i cubase? om jag tex vill anvÀnda trummaskinen och sedan vill ha in det i cubase? Kan inte anvÀnda reason sequencer heller.

HjÀlp?!

Annons
Postat

E inte sÄ vass pÄ cubase men ja tror du mÄste skicka reason till nÄn kanal i cubase o sedan göra trummorna i reason som sen spelas upp i cubase.

men men.. ja kör FL sÄ ja kan inte riktigt de,,,

• 3 veckor senare...
Postat

hallÄ dÀr.

om jag inte missminner mig kan du anvÀnda cubase som master och reason som slave via rewire... det vill sÀga att du öppnar cubase först och sedan reason (eller tvÀrt om, fast jag Àr rÀtt sÀker pÄ att det Àr master först och slave sedan.) DÄ bör Reason helt enkelt dyka upp pÄ nÄgon av menyerna som ett valbart "instrument" i Cubase (O M jag inte missminner mig) och nÀr du vÀljer reason sÄ kopplar rewire automatiskt ihop dem.

om jag nu inte Àr ute och cyklar.

Lycka till 🙂

Postat

öppna cubase...öppna reason...

ta devices/reason i cubase klicka pÄ sÄ mÄnga

kanaler du kan tÀnkas anvÀnda i fönstret som dyker upp.

gÄ till reason och skapa lite inst. och koppla dem frÄn inst. output till kanalerna pÄ reason interface eller vad det heter (lÀngst upp i racket iallafall).

och sen nÀr du gÄr till cubase sÄ finns inst. dÀr om du skapar ett midi spÄr sÄ kan du vÀlja att skicka midi signalerna till de olika inst. i reason...

Hoppas du förstÄr vad jag menar...

Shine (oregistrerad)
Postat

Hej!

SÄ hÀr gör jag.

Jag gör all pre-production i reason,

innan jag tar in den i SX sÄ exporterar jag lÄten frÄn Reason som midifil och importerar den sen i SX.

Jag tar sedan bort allt midi i Reason seq fönster och jobbar enbart frÄn SX,

Om jag vill ha ytterligare nÄgon loop frÄn Rex sÄ fÄr den ligga kvar i Reason,

eller sÄ exporterar jag loopen och tar in den som aif fil i SX.

Det Àr jÀtte smidigt att jobba med redrum i SX keyeditor.

Du mÄste starta Cubase först sen reason, sÀtt pÄ RW.

PÄ in: i SX stÀller jag in midiporten

Out: Talar jag om vilken burk i Reason midispÄret tillhör.

Detta Àr för mej ett smidigt sÀtt att arbeta pÄ dÄ jag skriver och gör alla grunder i Reason hemma, mailar sedan midifilen till studion och vÀl dÀr drar jag sedan igÄng projektet i SX.

Funkar klockrent

mvh

Postat (redigerat)

Ehheeeee.

Jag spelar in allt i reason med alla FX och sÄ. Sen exporterar jag audio. SpÄr

för spÄr alltsÄ.

Kanske Àr dumt vad vet jag. Sen om jag behöver extra grejor fixar jag det

efterÄt.

Redigerat av Twilight_Zound
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
  Twilight_Zound sa:
Ehheeeee.

Jag spelar in allt i reason med alla FX och sÄ. Sen exporterar jag audio. SpÄr

för spÄr alltsÄ.

Kanske Àr dumt vad vet jag. Sen om jag behöver extra grejor fixar jag det

efterÄt.

Tar inte det en jÀkla tid?

LÀgger du mer effekt i Cubase sen eller varför exporterar du?

SjÀlv gör jag mixdown i Reason minus sÄnt som jag vill ersÀtta i Cubase för min dator Àr för klen för stora projekt - rewire - etc.

Fille (oregistrerad)
Postat

Tack för hjÀlpen.

Fille (oregistrerad)
Postat
  the-great-decay sa:
öppna cubase...öppna reason...

ta devices/reason i cubase klicka pÄ sÄ mÄnga

kanaler du kan tÀnkas anvÀnda i fönstret som dyker upp.

gÄ till reason och skapa lite inst. och koppla dem frÄn inst. output till kanalerna pÄ reason interface eller vad det heter (lÀngst upp i racket iallafall).

och sen nÀr du gÄr till cubase sÄ finns inst. dÀr om du skapar ett midi spÄr sÄ kan du vÀlja att skicka midi signalerna till de olika inst. i reason...

Hoppas du förstÄr vad jag menar...

OK

Nu har jag fÄtt det att funka men jag fÄr inget ljud ut i högtalarna. varken under tiden jag spelar in eller efter.

Jag har audiophile 24/96 kort, mackie mixer, creative prodikeys tangentbord/klaviatur.

/fille

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.