Jump to content
Annons

Spela in stämgaffel med mikrofon?


Rhadge

Recommended Posts

Hej. Jag försöker få till en bordunton på 440Hz att spela till för att öva relativt gehör.

Jag har försökt spela in min stämgaffel med min mikrofon, vilket ger en stark ton som dock har bakgrundsbrus pga mikrofonens egenskaper. Detta gör det påfrestande att använda när jag övar.

Jag startar tråden av två anledningar.

Dels undrar jag om någon skulle vilja hjälpa mig, genom att spela in typ 10 sekunder av en stämgaffel med en bättre mick, som ger en stark ton utan brus?

Om inte, vad finns det för mickar som klarar detta bra?

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du Wavelab eller något annat redigeringsprogram, så kan du annars generera en ton med bestämd frekvens där - och annars kan du få det genom att spela på något VSTi. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har tyvärr varken Wavelab eller några VSTi.

Jag har försökt generera en ton i Audacity, men jag finner att dom där sågtands/sinus/m.fl.-kurvorna inte fungerar bra som borduntoner.

Redigerat av Rhadge
Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak där tyvärr. Digitalt alstrade ljud funkar inte lika bra som borduntoner upplever jag. Jag har svårare att relatera själva tonen till vad jag spelar.

man måste hitta ett ljud som passar.

jag har övat intonation i 100timmar med min oboe tillsammans med en synth.

annars kan du spela in din egen röst eller något instrument och lägga den i en sampler och pitcha om så behövs

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in är tyvärr inte aktuellt, då micken jag har brusar (och har inte pengar att köpa en bättre just nu).

Men du har kanske rätt i att man måste hitta rätt slags ljud.

Några förslag på vilket det skulle vara? Jag har prövat tidigare att spela till olika vågformer, men har inte hittat någon som funkar bra för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...