miii Postat 17 juni 2009 Anmäl Dela Postat 17 juni 2009 (redigerat) Hej, jag undrar om ni vet några sköna basslines i fl studio. Dessutom undrar jag om ni vet några sköna sounds som passar in i techno- / trancelåtar. Vill göra en liten låt men ljuden som ingår i trance-exemplet tycker jag inte passar in. Mina favoriter än så länge är: Silversaw Orbital bass ...men nu vill jag ha fler, så jag frågar er. Tack på förhand Redigerat 17 juni 2009 av miii Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Uozon Postat 17 juni 2009 Anmäl Dela Postat 17 juni 2009 Ratta fram egna ljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
yobare Postat 18 juni 2009 Anmäl Dela Postat 18 juni 2009 Visst har ett preset pack på 3xosc på typ 150 basar. Om du vill kan du få den 😮 har en del feta som cascada och andra har du någon till 3xosc och så som du gjort kan vi ju ge tioll varandra 🙂 man lär sig av att lära från andra så skruva fram eget hahaha. man måste lära sig. men man lär sig också genom att skruva själv. Men man måste ju ha något att starta ifrån. min åsikt men vissa tycker man ska skruva helt själv. så då menar dom att man ska börja helt från början från fruity skruva på allt till man kan skruva fram egna ljud vissa grejer går inte att skruva fram so man måste lära sig som i teoretiskt sätt omöjligt. om man inte får information från andra. men har du någon msn pm den till mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Noswas Postat 21 juni 2009 Anmäl Dela Postat 21 juni 2009 Visst har ett preset pack på 3xosc på typ 150 basar. Om du vill kan du få den 😆 har en del feta som cascada och andra har du någon till 3xosc och så som du gjort kan vi ju ge tioll varandra 😛 man lär sig av att lära från andra så skruva fram eget hahaha. man måste lära sig. men man lär sig också genom att skruva själv. Men man måste ju ha något att starta ifrån. min åsikt men vissa tycker man ska skruva helt själv. så då menar dom att man ska börja helt från början från fruity skruva på allt till man kan skruva fram egna ljud vissa grejer går inte att skruva fram so man måste lära sig som i teoretiskt sätt omöjligt. om man inte får information från andra. men har du någon msn pm den till mig. det finns också en knapp som heter randomize på alla pluggar i FL. tryck non-stop på den i cirka tre år får du nog en skön bas ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Holmgren_DJ Postat 26 juni 2009 Anmäl Dela Postat 26 juni 2009 Hallå! Jag skulle vilja rekommendera: Vanguard, V-Station, Bass-Station VSTI Sen finns oxå samples i Wav. Vengeance Ultimate Bass. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kelmi Postat 26 juni 2009 Anmäl Dela Postat 26 juni 2009 Typ vilken synt somhälst... Skruva och läs lite så kommer d ⚠️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
base10 Postat 2 juli 2009 Anmäl Dela Postat 2 juli 2009 FLs Boobass med lite sidechain sitter fint 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Warpfuz Postat 23 september 2009 Anmäl Dela Postat 23 september 2009 Jag gör oftast mina basar med 4 eller 5 Nexus/Vanguard/TAL-Elek7ro, ser oftast ut efter följande: Vanguard - bas Nexus - mid Nexus#2 - high L Nexus#3 - high R TAL-Elek7ro - dist/noise Skälet till att jag kör två likadana på high är för att få bredare ljudbild på den. Om man clonar en synt, ger den två separata mixerkanaler med identiska inställningar, och sedan ger varje kanal en delay med olika time på ekot, så kan man få ett rätt mycket bredare och skönare ljud. En bra sak att tänka på är att inte göra grundläggande delar av låten, så som bas, pads/stråkar, plucks och liknande, med endast en VST. Att dela upp flera olika i registret från bas>diskant ger oftast ett mer intressant och unikt ljud. Sen är det också positivt att lära sig att få VST-syntarna att låta som man själv vill, inte tvärt om. Fast med ROMplers som Nexus kan det i och för sig vara lite svårt. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
perelius Postat 25 september 2009 Anmäl Dela Postat 25 september 2009 (redigerat) Jag gör oftast mina basar med 4 eller 5 Nexus/Vanguard/TAL-Elek7ro, ser oftast ut efter följande: Vanguard - bas Nexus - mid Nexus#2 - high L Nexus#3 - high R TAL-Elek7ro - dist/noise Skälet till att jag kör två likadana på high är för att få bredare ljudbild på den. Om man clonar en synt, ger den två separata mixerkanaler med identiska inställningar, och sedan ger varje kanal en delay med olika time på ekot, så kan man få ett rätt mycket bredare och skönare ljud. En bra sak att tänka på är att inte göra grundläggande delar av låten, så som bas, pads/stråkar, plucks och liknande, med endast en VST. Att dela upp flera olika i registret från bas>diskant ger oftast ett mer intressant och unikt ljud. Sen är det också positivt att lära sig att få VST-syntarna att låta som man själv vill, inte tvärt om. Fast med ROMplers som Nexus kan det i och för sig vara lite svårt. 🙂 bra tips, måste jag pröva. Abropå frågan om bas så finns det nog ingen bas som passar in överallt men personligen tycker jag Novation V-station är bra, relativt lätt att förstå sig på också. Har pesonligen fått fram bäst bas när jag tagit root bas A samplingar, manipulerat dom och lagt dom ovanpå varandra med lite olika volym. För att få fram drömbasen så får man lära sig att ta fram en egen, sätten är många så det är bara att testa sig fram Redigerat 25 september 2009 av perelius Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Warpfuz Postat 25 september 2009 Anmäl Dela Postat 25 september 2009 För att få fram drömbasen så får man lära sig att ta fram en egen, sätten är många så det är bara att testa sig fram Mycket viktigt att tänka på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lonian Postat 25 september 2009 Anmäl Dela Postat 25 september 2009 Jag gör oftast mina basar med 4 eller 5 Nexus/Vanguard/TAL-Elek7ro, ser oftast ut efter följande: Vanguard - bas Nexus - mid Nexus#2 - high L Nexus#3 - high R TAL-Elek7ro - dist/noise Skälet till att jag kör två likadana på high är för att få bredare ljudbild på den. Om man clonar en synt, ger den två Hur menar du med High? Jag testade lite snabbt att bara clona basen och lägga på höger och vänster, på en redan färdig låt. I hörlurarna lät det ballt men förjävligt i högtalarna. Men jag gissar på att jag glömt massa saker då. Jag skall testa på en ny låt. En mitten bas behövs garanterat. Ljudbilden fick alla fall en lite häftigare effekt. Får träna på det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Warpfuz Postat 25 september 2009 Anmäl Dela Postat 25 september 2009 Hur menar du med High? Alltså, att en separat bas rör sig i diskant-områdena. Jag brukar köra någon form av sine/square-bas i bas-registret, och tar bort allt från ungefär 500Hz och uppåt. Där tar en annan bas vid, jag väljer ofta någon saw-distad historia, upp till runt 1-2kHz. Sen har jag två likadana upp till 10kHz. Mixerkanalerna för dessa är helt panorerade L/R, och själva kanalen i step sequencern är panorerad 70% L/R. I vissa fall har jag också någon form av noise som spelar samma noter som basen. Dessa fem sidechainas av en mutad kick (detta är ju helt en smakfråga och vad som passar bäst för låten). Man får testa sig fram till det man tycker passar en själv bäst. Sen såklart experimentera och försöka förbättra. Jag är absolut inget proffs inom något område av musikproduktion, men man lär sig efter hand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
base10 Postat 26 september 2009 Anmäl Dela Postat 26 september 2009 (redigerat) Analogbas á Base 10. Fl blood overdrive FL chorus Delay bank Sidechain compressor där treshold sidechainas Compressor Filter Eq Och på synthen. Osc 1 saw -1 octav Osc 2 saw Sync, sen mix typ 70% åt den oscen med högre oktav. Sen ett litet punch i lp filtret med decay och sustain, 70 i depth kanske. Vackert! Låter såhär: http://www.speedyshare.com/130321668.html Från mitt, John Mount och Mark Bays projekt. Redigerat 26 september 2009 av base10 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lonian Postat 26 september 2009 Anmäl Dela Postat 26 september 2009 (redigerat) Alltså, att en separat bas rör sig i diskant-områdena. Jag brukar köra någon form av sine/square-bas i bas-registret, och tar bort allt från ungefär 500Hz och uppåt. Där tar en annan bas vid, jag väljer ofta någon saw-distad historia, upp till runt 1-2kHz. Sen har jag två likadana upp till 10kHz. Mixerkanalerna för dessa är helt panorerade L/R, och själva kanalen i step sequencern är panorerad 70% L/R. I vissa fall har jag också någon form av noise som spelar samma noter som basen. Dessa fem sidechainas av en mutad kick (detta är ju helt en smakfråga och vad som passar bäst för låten). Man får testa sig fram till det man tycker passar en själv bäst. Sen såklart experimentera och försöka förbättra. Jag är absolut inget proffs inom något område av musikproduktion, men man lär sig efter hand. aah okej. Det är mycket sådan här bas jag gör http://www.youtube.com/watch?v=IIg4oNFCwbs (nyaste låten) jag har nästan inte lagt någon större vikt alls i basens redigering, så känner att jag behöver lära mig det. Redigerat 27 oktober 2009 av Lonian Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
perelius Postat 27 september 2009 Anmäl Dela Postat 27 september 2009 Analogbas á Base 10. Fl blood overdrive FL chorus Delay bank Sidechain compressor där treshold sidechainas Compressor Filter Eq Och på synthen. Osc 1 saw -1 octav Osc 2 saw Sync, sen mix typ 70% åt den oscen med högre oktav. Sen ett litet punch i lp filtret med decay och sustain, 70 i depth kanske. Vackert! Låter såhär: http://www.speedyshare.com/130321668.html Från mitt, John Mount och Mark Bays projekt. Antar att översta är själva mixer kanalen för basen där du menar uppifrån neråt? "sidechain compressor" är det fruity limiter compressorn? Hur menar du med oscillatorerna är det i själva synthen isf vilken synth? Lät riktigt nice för övrigt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
base10 Postat 27 september 2009 Anmäl Dela Postat 27 september 2009 Antar att översta är själva mixer kanalen för basen där du menar uppifrån neråt?"sidechain compressor" är det fruity limiter compressorn? Hur menar du med oscillatorerna är det i själva synthen isf vilken synth? Lät riktigt nice för övrigt Tack, Jo det är effekterna uppifrån och ned, men sidechain compressorn kan vara vilken som helst bara du låter en bastrumma kontrollera thresholden. Det borde gå i de flesta synthar, men jag gjorde min i Roland SH-201. Nordlead borde funka, eller NI Pro 53 om man vill köra mjukvara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
EmKay Postat 28 september 2009 Anmäl Dela Postat 28 september 2009 ojojoj vilka bra tips. Thats a keeper. Tack grabbar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
greenbbq Postat 9 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 9 oktober 2009 Analogbas á Base 10.Låter såhär: http://www.speedyshare.com/130321668.html Från mitt, John Mount och Mark Bays projekt. SJUUUUKT BRA BAS DÄR! 😕 vad är det för filter du lägger till mellan compressor och eq? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FabianKempe Postat 19 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 19 oktober 2009 FLs original ljud funkar alldeles fint att göra vad som helst med.. är man grym nog så kan man göra om ljud till oigenkännlighet med endel knep 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
base10 Postat 27 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 27 oktober 2009 SJUUUUKT BRA BAS DÄR! 🙂 vad är det för filter du lägger till mellan compressor och eq? Highpass, så den släpps neråt 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.