Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare, nu är det såhär att jag har fått tag i en 4-kannaligt powermixer. Detta tänkte jag använda vid inspelning av sång och gitarr men problemet är att när jag kopplar från mixern till datorn så är det väldigt mycket brus. Jag vill på något sätt få ner bruset så mycket som möjligt. Just nu kopplar jag mixern till datorn via AUX out in till datorns mick ingång. Väldigt nybörjar aktigt känns det som. Men hur skas jag kunna minska bruset så mycket som möjligt så billigt som möjligt. Då detta bara är lite lek så vill jag inte lägga ner så mycket pengar (än så länge). Jag infogar en bild på mixerbordet.

post-22050-1245154222_thumb.jpg

Annons
GIGAN (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Tjenare, nu är det såhär att jag har fått tag i en 4-kannaligt powermixer. Detta tänkte jag använda vid inspelning av sång och gitarr men problemet är att när jag kopplar från mixern till datorn så är det väldigt mycket brus. Jag vill på något sätt få ner bruset så mycket som möjligt. Just nu kopplar jag mixern till datorn via AUX out in till datorns mick ingång. Väldigt nybörjar aktigt känns det som. Men hur skas jag kunna minska bruset så mycket som möjligt så billigt som möjligt. Då detta bara är lite lek så vill jag inte lägga ner så mycket pengar (än så länge). Jag infogar en bild på mixerbordet.

Hej!

Kör du med datorns interna ljudkort?

Har du bara en mick ingång på det & inga audio ingångar?

Då förstår jag isf att du kopplar som du gör.

Har du audio ingångar på datorn, så dra det från mix, eller tape out och se till att du har ganska mycket volym ut från

mixern, annars brusar det när du drar på, i datorn.

Vad kör du med för daw?

GIGAN

Redigerat av GIGAN
Postat

Nu nämner du inte vad du har för ljudkort, men du bör plugga mix out L/R till

ljudkortets in L/R. Ljudkortets out kan du koppla till kanal 1/2 på mixern, eller

5/6 beroende på vad du har för kablar. Gitarren kan du sedan jacka in i kanal

3 på mixern när du ska lyssna/spela in via datorn. Sedan kan du justera så du

får så lite brus som möjligt på flera sätt på mixern.

Kvarstår bruset skulle jag rekomendera någon form av noise gate. Finns som

en gitarrbox från ca 500 spänn.

Postat (redigerat)

Jag har bara 1 ingång på mitt ljudkort och det är ett integrerat ljudkort som inte är så mycket för världen. Datorn är helt okej men inte ljudkortet, och jag kör reaper på det. Antar att det är ett ljudkort som måste införskaffas, men vad är det för ljudkort? Vad måste det vara för olika ingångar/utgångar?

Typ den här : http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5655558

Skulle den funka?

Redigerat av krysz1
GIGAN (oregistrerad)
Postat

Det beror på vad du har för behov.

Antal in/utgångar mm, vilken musik du i huvudsak tänker göra

& inte minst ekonomin.

Sök på ljudkort på forumet, så kan du massor av hjälp.

GIGAN

Postat
Jag har bara 1 ingång på mitt ljudkort och det är ett integrerat ljudkort som inte är så mycket för världen. Datorn är helt okej men inte ljudkortet, och jag kör reaper på det. Antar att det är ett ljudkort som måste införskaffas, men vad är det för ljudkort? Vad måste det vara för olika ingångar/utgångar?

Om du bara har en ingång på ditt ljudkort, så kanske det är en mikrofoningång. Mixern skickar ut för hög signalnivå för en sådan ingång och det innebär att man måste skruva ner utsignalen från mixern väldigt lågt för att det inte ska bli distortion - och eftersom mikrofoningången sedan förstärker kraftigt, så läggs mycket extra brus till. Mikrofoningången på sådana ljudkort brukar dessutom vara den absolut sämsta delen, medan eventuella lineingångar kan vara hyggliga om man inte ställer för höga krav. Du behöver alltså ha ett ljudkort med lineingångar - så många ingångar som du kommer att vilja spela in på samtidiga individuella audiospår.

Om du bara ska spela in sång, så kan du annars lösa det helt med ett ljudkort som har mikrofoningång/ar och hörlursutgång. Du behöver i så fall inte ha någon mixer som tar plats...

Postat

Tanken är att jag ska spela in, el-gitarr, sång och akustisk gitarr. Då borde det väl vara lättare att koppla allt till mixern sen mixern till ett ljudkort/dator?

Sedan vill jag kunna koppla ljudkortet/datorn tillbaka till mixern så jag kan spela upp musik eller övrigt från datorn via de aktiva högtalarna som jag har till mixern. Om man då tar detta ljudkort:

http://www.kjell.com/?item=38838&path=...00000,110000000

Hur ska man då koppla mixern? Ska man koppla från tape out till breakout kabeln eller via mix out, men då behöver man ju någon som gör om 6.3 till 3.5 och hur populärt är det?

Väldigt låg budget för tillfället.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.