Jump to content
Annons

Fråga om "små stämskruvar" på fiol


Saga

Recommended Posts

Hej allesammans!

Jag har fått låna en fiol av min kompis på obestämd tid, för att försöka lära mig att spela lite. Dock är fiolen gammal, och har inte spelats på på länge, och jag behöver fixa till den lite. Än så länge har jag inte lyckats stämma den helt, och det beror nog mest på att fiolen bara har två "små stämskruvar" vid stallet.

post-22046-1245053133_thumb.jpg

Dock har jag två sådana liggande i fodralet till instrumentet, och nu funderar jag på om jag vågar ta bort två strängar för att kunna sätta fast dessa två skruvar. Jag menar, det är ganska pilligt och jag har bara strängat om basar förr...

post-22046-1245053147_thumb.jpg

Så är det en bra idé att göra det själv? Och i så fall, har ni några bra tips hur jag ska få det att gå smidigare? Tacksam för svar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inga svårigheter. Se bara till att ta en sträng i taget!

Slacka inte på alla strängarna samtidigt, för då kan ljudpinnen som sitter inuti lossna (och DÅ har du problem).

Tänk också på att justering av en fiol är inget som man bara gör så där utan vidare. Det kräver egentligen stor kunskap eftersom små, små justeringar kan påverka ljudet avsevärt!!

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en vänsterfiol, men det är inga problem eftersom jag är vänsterhänt.

Men menar du att jag ska ta loss alla strängar, fast en i taget? Eller bara de två jag behöver "fixa"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta loss en sträng. Du behöver bara lossna på stämskruven så mycket att du kan lyfta ur strängändan ur stränghållaren. Sedan sätter du i finstämmaren, hakar på strängen och sedan stämmer du upp den. Först med stämskruven och sedan finjusterar du med den nya finstämmaren.

När du har gjort detta gör du samma sak med den andra strängen.

Om du nu inte skall passa på att byta strängar när du ändå gör i ordning den? Strängarna gör väldigt mycket för ljudet i fiolen!

Om du byter strängar, byt en i taget så att stallet alltid är i spänn mot locket. Det är här problemet kan uppstå; om du 'tappar' stallet pga otillräcklig strängspänning måste du justera in detta igen. Det är iofs inte rocket science, men om ljudpinnen inne i fiolen lossnar samtidigt måste du ha ett specialverktyg för att få denna på plats igen. Och dessutom måste du veta exakt var den skall sitta - och detta är inte helt lätt...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tror jag att jag förstår 😉 Men bara för förtydligande; strängen måste tas loss helt och hållet, precis som om man skulle byta den, eller hur? Tyvärr har jag inte råd med nya strängar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är strängarna väldigt gamla lär dom inte ha så fin klang. Tråkigare att spela på när man dessutom är nybörjare men visst kommer det säkert gå. Ska du bara sätta dit finjusterarna behöver du inte lossa strängarna helt, bara lossa dom tillräckligt för att komma åt.

Jag avslutar med att repetera vad som sagts ovan: ta en sträng i taget och ta det försiktigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nej, du behör inte ta loss strängen helt!

Släpp bara på stämskruven så mycket att du kan lyfta loss den nedre ändan (med metallknoppen) ur stränghållaren. Brukar räcka med något enstaka varv på stämskruven (den stora svarta).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...