sosper Postat 4 juni 2009 Postat 4 juni 2009 (redigerat) Min halls klibbar väldigt mkt jag har en telecaster och jag undrar hur man ska få bort klibbet på gitarr halsen finns det något medel som kanske finns hemma? (jag har bara 150 kr) strängar kostar 120 tror jag.. och jag funderar om det finns något jag kanske har hemma som går o ficksa med, i värsta fall får jag vänta med o göra rent halsen .. jag tror att det är "svett" som gör att det klibbar så. ge gärna lite tips/förslag det är så att det är svårt att göra en "slide" på gitarren när handen typ klibbar fast tackar 😉 Redigerat 4 juni 2009 av sosper
joachime Postat 4 juni 2009 Postat 4 juni 2009 Koka strängarna i vatten med lite lite diskmedel. Putsa greppbrädan med ett tyg lätt doppad i olja. Raps- eller solros duger gott.
sosper Postat 4 juni 2009 Trådstartare Postat 4 juni 2009 Koka strängarna i vatten med lite lite diskmedel.Putsa greppbrädan med ett tyg lätt doppad i olja. Raps- eller solros duger gott. jag tog lite rapsolja det värkar fungera fint tack så jätte mycket 😄!
DieHard (oregistrerad) Postat 5 juni 2009 Postat 5 juni 2009 120 för strängar? 😄 Finns ingen anledning betala ockerpriser i affärer för strängar. Finns gott om tips på betydligt billigare ställen att köpa strängar. Använd sökfunktionen och sök på strängar.
Limpan Postat 5 juni 2009 Postat 5 juni 2009 Billiga strängar: (iaf om man köper ett par set) www.stringbusters.com Angående halsen så kan jag även inflika att om "klibbet" är på baksidan av halsen, vilket jag antar eftersom du "fastnar" när du ska röra handen upp och ner för halsen, så räcker det att torka bort svetten med en lätt fuktad trasa. Att rengöra och olja in greppbrädan är också bra att göra sådär 2ggr per år eller nått, men när jag läste "klibbet" så gissar jag problemet inte låg på greppbrädan utan på baksidan av halsen, och där vill du inte ha olja 😄 =)
oioioi Postat 5 juni 2009 Postat 5 juni 2009 Koka strängarna i vatten med lite lite diskmedel. Vad roligt, jag hade totalt glömt bort hur jag som 15-åring stod i köket och kokade bas-strängar. Vad nostalgisk jag blir!!! 😄 Tror jag ska göra det igen, har inte bytt på ett tag för det var länge sedan jag spelade av någon sträng.
Drängen Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 Koka strängarna i vatten med lite lite diskmedel. vågar man fråga varför man ska koka strängarna? utan att framstå som en allt för stor idiot. 😄 ska man koka nya eller gamla? jag har aldrig hört att man brukar koka dom.
joachime Postat 18 november 2009 Postat 18 november 2009 vågar man fråga varför man ska koka strängarna? utan att framstå som en allt för stor idiot. 😄ska man koka nya eller gamla? jag har aldrig hört att man brukar koka dom. Efter att man spelat på strängar ett tag brukar dom kännas stumma. Fett från händerna fastnar på strängarna och binder i sin tur smuts till sig. Genom att koka strängar (gärna med något fettlösande som diskmedel) rengör man strängarna som får nytt liv.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.