Jump to content
Annons

Dream on


Kringlan

Vad tycker du?  

12 röster

  1. 1. Vad tycker du?

    • 5. Mycket bra
      1
    • 4. Bra
      2
    • 3. Halvbra
      4
    • 2. Dålig
      0
    • 1. Mycket dålig
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Dream on

ARTIST/GRUPP: Kringlan

GENRE: Rock

LÅTLÄNGD: 4,56

KOMPOSITÖR: Kringlan

PRODUCENT: Kringlan

EV. MEDVERKANDE: Kringlan

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,7 mb

STATUS: Färdig?

LÅTLÄNK: Dream on(outro)

[Edit] Updaterad version. Har tagit bort dom hårda trummorna i refrängen, tagit bort introt, mastrat lite, lagt till bas i verserna, jobbat på första versen, lagt till ny backupsång i refrengen, lagt till instrumental del i andra refrengen, försökt få volymen jämnare i låtan samt försökt få basen lite renare(min bas e trasig så det är svårt) och ändrat namn på låten 😆 (jag kommer antagligen fortsätta att göra tre låtar på samma tema där detta får vara outrot)

Gamla versionen finns här (om du vill jämföra)

------------------------------------------------------------------------------------------

Fick ingen feedback på min förra version men lyssnade en del själv och gjorde en rad ändringar i hela låten. Den är nu mer uppbyggd som en "klassisk" låt och har lite nya partier. Samt sång.

Osäker här och var och all konstruktiv kritik är mer än välkommen. Danke.

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jao.. jag ville back to basics med denna låt.. Inte så mycket tjafs 😆

[edit] Har en svag känsla av att det alltid är en människa som hoppar in i mina låtar och röstar en 1:a... folk som gör det får ju gärna ge lite kritik 😆

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite murket, i början. tror basen har för mycke kräm runt 250Hz kanske?

Trummorna va inge vidare, å vocalsen hörs otydligt.. Kan inte sätta fingret på så mycket, de är ingen vidare mix tycker jag, men låten gillar jag som fan!

Fyra för materialet

två för mixningen

blir en trea. Bra låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är en mycket bra låt!

Men sången är aldeles för låg, och så behövs det en hel del skärande med eq´n.

Känns som om hela mixen skulle behöva mer topp!

Och försöka att få bort lite av "bumligheten"...hmm

Men som sagt, en otroligt skön låt! Och go och relax sång

Link to comment
Dela på andra sajter

Kasnke ska skippa hela introdelen.. Har försökt ge alla instrument eget utrymme ordentligt men ska kålla över basen.. Nu när jag lyssnar har ni nog rätt..

Vill inte mixa för mycket bara, jag vill ha kvar "live" känslan om man får urtycka det så..

Tack för kritiken!

[edit] Har svårt att fixa överdrivet mycke bättre mix med mina grejor dock.. Inspelningen är ju rätt kass till och börja med..

Ska se om jag kan höja sången på sina ställen. Vill dock att leadsången i versen ska ligga "bakom" körerna... Att den inte ska ligga på dom.

[edit2] trummorna är samplade, jag gör allt själv och kan inte spela in trummor i mitt lilla rum.. Alltså jag har amatörutrustning 20000000.. Så se trummorna mer som att jag bara har något där för sakens skull... När/om det blir band nån gång i framtiden så blir det ju ändring 😉

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! Känns väldigt färdig. Gillar det mesta, stämmningen, sången och gitarren.

tack. jag satt just och lyssnade igenom den igen och tyckte att den inte alls var så färdig som jag tyckte när jag la ut den hehe.. Måste fixa till början och början på första versen. Sen ligger en del av rösterna på tok för lågt faktiskt.. och basen skramlar.. 😏

Jag kanske överreagerar 😉

[edit] dessutom en grym jävla volymhöjning i refrengen. Sen låter ju hela låten som ett långt jävla outro nu. Buhuuuu 🙁 jaja fixar till imorgon

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var skevt och bra, versen med körerna är riktigt snygg. Kanske är det bara jag, men i första versen hörs baskaggen nästan inte alls? I refräng och vers2 är det däremot inga problem. Rytmgitarren är väldigt dov, men jag antar att det är ganska medvetet. Skulle vilja höra den tydligare i reffen dock.

Röstmässigt tycker jag det påminner om Turin Brakes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm det var väldigt långt intro, men det kanske ska vara så. Jag väntade att nån skulle börja sjunga på basen/gitarren som var i början. Det skulle ha varit skönt och sen stegra låten....

Det är väldiga volymändringar

Vet inte om arrangemanget är så bra, det är svårt att greppa låten på något sätt. Fråga mig inte hur 😏

Jobba på ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela låten är är egentligen ett lång outro. Fan, jag ska fortsätta jobba nu. Ska lägga på lite efekter och se vad jag kan göra åt volymändringarna.

Jag måste antagligen sänka hela ljudet i refrängen, tar jag upp det i versen kommer jag få en jävla massa brus.

Det är bara en gitarr i början faktiskt.

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, skön låt!

Mixen gillar jag inte. Kan du inte jobba mer med trummorna även om du steppar in dom i gridedit? Gitarren blir lite tveksamma äventyr ibland?

Styr upp, koncentrera. Från A till B med en logisk utveckling.

Många plus dock. Gillar stilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, skön låt!

Mixen gillar jag inte. Kan du inte jobba mer med trummorna även om du steppar in dom i gridedit? Gitarren blir lite tveksamma äventyr ibland?

Styr upp, koncentrera. Från A till B med en logisk utveckling.

Många plus dock. Gillar stilen.

Ska variera trummorna lite på nå vänster ja.

Måste fixa bättre trummor i refrengen. Den blev lite väl lam nu kanske..

Fast låten handlar ju om att somna om så man mpåste kunna sova till den annars är den meningslös.

Exakt var är gitarrerna tveksamma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm det var väldigt långt intro, men det kanske ska vara så. Jag väntade att nån skulle börja sjunga på basen/gitarren som var i början. Det skulle ha varit skönt och sen stegra låten....

Det är väldiga volymändringar

Vet inte om arrangemanget är så bra, det är svårt att greppa låten på något sätt. Fråga mig inte hur 😉

Jobba på ...

mm låten är fortfarande lite svåprgreppad. Vet inte riktigt vad som saknas.. ska undersöka saken lite nogrannare.

Dels beror det väl på att inget är panorerat. kan inte göra det just nu då jag inte kan höra resultatet. Sen är allt lite dovt eller?.. jag kankse bara irrar.

[edit] sätter mig å jobbar lite

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...