Jump to content
Annons

Nån som kör imac och pt?


kelmi

Recommended Posts

Har nu funderat på att gå över till mac och har då tittat lite på en 24" imac 2,66Ghz. Ett alternativ är också ett egetbygge med i7 system o så vidare och alternativen ligger i runt samma prisklass.. Vill köra PT8 och därför lutar det lite mot imac just nu men finns det nåt jag borde tänka på? Tex FW...vad är det för kvalitet på chippet? Har nämligen en gammal mbox och då skulle jag ha en FW port fri för extern harddisk men läste nånstans att imacens fw port kanske inte skulle vara nåt att ha...

Finns här nån som kör en ny imac och mbox(1) + PT8?

Nåt annat jag borde tänka på med tanke på imac?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
PT8 funkar väl i XP också... ?

jo men inget vidare(antar jag...eller iallafall har PT tidigare varit jävligt bortskämt med pc setups) och har under åren haft så mycket problem med PT(7.4->) i pc miljö så nu tänkte jag en gång för alla göra slut på "blue screen of death" 😳

Har dessutom haft väldigt positiva erfarenheter av mac + pt i allmänhet..

Link to comment
Dela på andra sajter

jo men inget vidare(antar jag...eller iallafall har PT tidigare varit jävligt bortskämt med pc setups) och har under åren haft så mycket problem med PT(7.4->) i pc miljö så nu tänkte jag en gång för alla göra slut på "blue screen of death" 😳

Kör du Windows 98 fortfarande? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

PT kräver att man har Texas FW chip för att vara en supportad platform. Inga intel imac har levereras med Texas FW chip. Finns det möjligen några imac som har express card eller pci(e) platser? Då kan man trycka i ett kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta innebär att det bara finns en Mac som är "supportad" av Digidesign; Mac Pro.

det är exakt dethär jag varit lite tveksam över...det har alltid pratats om hur bra pro tools rullar i typ mac som mac...men sen finns det endast en supportad modell...

därför sku ja villa veta om nån har erfarenheter av denna typ av setup...

låter nog skummt...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

GA kort tror jag kör med TI chipset, lite osäker på dom nya men mina P35-DS3R och EP45- DS3 har det. Har testat osx på båda med mycket gott resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Glömde att det handlade om PT och Digidesign som jag dessvärre inte har testat men hänger det bara på TI chipset så finns det ju alltid en PCI slot till ett PCI FW kort på dom flesta moderkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Detta innebär att det bara finns en Mac som är "supportad" av Digidesign; Mac Pro.

Det har funnits andra modeller tidigare. Tex macbook pro. Och macbook pro fungerar fortfarande på de modeller som express card slot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur klarar sig nyare g5 power macs mot tex imac24 2,66?

Sett att man får dem ganska billigt men är det bara skräp sen?

Alla icke-Intel-macar är relativt billiga då det är en utdöende plattform i o m att nya program snart inte går att köra på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm...cubase 5 sku också vara ett atraktivt alternativ på en imac24"...hört att det rullar på utav bara fan...

och när man dessutom har en bakrund i cubase så är det i stort sett skit samma vilken väg jag går...Sku man slippa hardware restriktioner på samma gång me 😄

edu versionen är ju nere på typ 270€(€ in finland 😛 ) nu har ja för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase rullar inte speciellt bra på OSX, men du kan köra windows på din imac om du vill köra cubase.

hmm....har hört på nåt håll att d skulle rulla på bra...hmm...kanske de menade via windows då...:/

nåväl...bra att jag iallafall inte har nån brådska så ja hinner fundera igenom alla alternativ...

Dom är ju i slutändan ganska lika PT,Logic o Cubase...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu ser det ut som om jag åker och köper en imac 24" 2.66 nästa vecka 🙂 Och efter allt detektiv arbete på nätet har jag kommit till att jag skiter i att updatera till PT8 och istället skaffar logic och kör det med min gamla mbox..verkar ju jävligt läckert!! Ett mer mångsidigt alternativ för mina behov helt enkelt. Nån som köpt logic eller liknande på ebay? Från uk sku man ju få ganska billigt från en del firmor...

Antagligen blir det att installera windows på maskinen också för vissa små behov...har alltid hört att xp home är bätre för musik men har det stor betydelse ifall man hittar en pro version billigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ser det ut som om jag åker och köper en imac 24" 2.66 nästa vecka 🙂 Och efter allt detektiv arbete på nätet har jag kommit till att jag skiter i att updatera till PT8 och istället skaffar logic och kör det med min gamla mbox..verkar ju jävligt läckert!! Ett mer mångsidigt alternativ för mina behov helt enkelt. Nån som köpt logic eller liknande på ebay? Från uk sku man ju få ganska billigt från en del firmor...

Antagligen blir det att installera windows på maskinen också för vissa små behov...har alltid hört att xp home är bätre för musik men har det stor betydelse ifall man hittar en pro version billigt?

Låter super!! 😛

Skulle inte våga handla genom ebay. Fraktan blir väl samma som att köpa nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter super!! 🙂

Skulle inte våga handla genom ebay. Fraktan blir väl samma som att köpa nytt.

njaa...hittade t.ex en som blir över 100€ (ca 1000kr väl) billigare med frakt..

Och bra feedback hade dom me...oO

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jassåå...min imac 24" 2.66 anlände igår... Mitt logic anländer först om en vecka så körde in windows i bootcamp för att testa lite cubase sx3 projekt som jag har sparade... Det är ju löjligt hur lätt projekten rullar nu 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jassåå...min imac 24" 2.66 anlände igår... Mitt logic anländer först om en vecka så körde in windows i bootcamp för att testa lite cubase sx3 projekt som jag har sparade... Det är ju löjligt hur lätt projekten rullar nu 😛

Grattis!

Har samma Imac som du och är mycket nöjd. Kör PT 8 som flyter på bra! Ska installera Logic snart (vart tar all tid vägen) på Imacen.

Som sagt Imacen är grym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ser det ut som om jag åker och köper en imac 24" 2.66 nästa vecka 😛 Och efter allt detektiv arbete på nätet har jag kommit till att jag skiter i att updatera till PT8 och istället skaffar logic och kör det med min gamla mbox..verkar ju jävligt läckert!!

Mbox "1:an"? Min funkar sisådär sedan 10.5.

Digidesigns CoreAudio-stöd är inte lika bra som det direkta stödet för Mbox i PT LE. Men samtidigt tycker jag också att Logic är en skönare väg att gå än PT.

Nån som köpt logic eller liknande på ebay?
Med Logic 9 strax bortom horisonten, så skulle jag inte rekommendera ebay. Har du köpt i butik finns det ändå en liten förhoppning om att du kan vara god för en fri uppdatering senare.
Antagligen blir det att installera windows på maskinen också för vissa små behov...har alltid hört att xp home är bätre för musik men har det stor betydelse ifall man hittar en pro version billigt?
XP Home och XP Pro har ingen större betydelse. XP Home räcker för dina behov, men får du tag på ett billigt XP Pro så är det ingen nackdel...
Link to comment
Dela på andra sajter

Mbox "1:an"? Min funkar sisådär sedan 10.5.

Digidesigns CoreAudio-stöd är inte lika bra som det direkta stödet för Mbox i PT LE. Men samtidigt tycker jag också att Logic är en skönare väg att gå än PT.

Med Logic 9 strax bortom horisonten, så skulle jag inte rekommendera ebay. Har du köpt i butik finns det ändå en liten förhoppning om att du kan vara god för en fri uppdatering senare.

XP Home och XP Pro har ingen större betydelse. XP Home räcker för dina behov, men får du tag på ett billigt XP Pro så är det ingen nackdel...

Jep...snart får man väl se hur bra digidesigns core audio fungerar me mboxen...hoppas någorlunda ändå... Nästa inköp blir väl antagligen en ny interface iallafall...2 kanaler räcker inte riktigt alltid till :/ Men köper nog inte flere digidesign interfaces nånsin 🙂

Men det här var altså en helt oöppnad logic studio 8 som jag bestälde...o skitbilligt dessutom.. Nåväl...får se...fastän updatering till 9 i nåt skede kommer på fråga blir det totala priset antagligen mindre iallafall 😄

Har använt xp home tidigare utan större problem och köpte nu också home av en polare för en öl 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...