Jump to content
Annons

Digi003+factory eller RME fireface 800 + logic?


Thorsen

Recommended Posts

Hallå!

Nu är det dags att investera i ett nytt ljudkort och tanken är att köpa en fint ljudkort, och det är väl det frågan kommer till.

Har lajjat med båda programmen ett tag och är relativt nöjd med båda det blir väl att fördjupa sig i de senare när jag väl har inkaserat i de två alternativen jag nu ligger och väger emellan. Jag har tänkt att spela in mig hemma och möjligtvis mitt band och lite trummor om möjligheten finns. Jag är redan redo att spendera pengarna i den här klassen så det behöver nog inte diskuteras.

Det första alternativet är då ett Digidesign 003+ factory som verkar vara väldigt lockande!

Har testat det nya pro tools och läst på, det var riktigt kul och kändes skönt att jobba med. Så pro tools är ett häftigt alternativ men hur bra är igentligen omvandlarna i kortet, den frågan har jag googlat och letat på ett flertal forum men inte fått något bättre svar på. Vill inte spendera något som kanske låter lika bra som ett annat ljudkort som ligger flera

tusenlappar ner. Den fråga som också kretsar, om jag inte har fått allt bakom foten, är följande: kan man utvigda sina in/ut utan att behöva köpa ett till, annat, eller något från digidesign? Jag syftar inte på externa preamps då. Jag har läst att man endast kan ha ett digidesign kort "rullande" i taget, stämmer detta? För den som vet lite mer kanske kan presentera lite för- och nackdelar som jag missat?

Det andra alternativet är ett RME fireface 800 kort med logic

Har bara hört bra saker om detta kort men däremot så har jag hört lite sämre tillsammans med just logic. Jag sitter på en G5:a som skulle klara allt galant. Som sagt så var jag inne på RME:s forum och tittade och här var det då "ett par" trådar som visade ganska konstiga fel. Är detta som allt annat, att fel förekommer och det är inte mer med det och dessa två produkter fungerar utmärkt i genomsnitt med varandra?

800 ff ska också ha mycket bra omvandlare vilket är en stor fördel. Däremot lägger jag så mycket pengar på detta just nu så mina akustikproblem är något som kommer komma senare. Just nu har jag bara provosoriska lösningar med mattor etc. vilket fungerar ok.

Mer roliga för- och nackdelar med denna lösning? Jag känner att detta kanske är den mest flexibla lösningen där jag inte låser mig någonstans.

Är det så att det är värt att köra på ett digidesign003+factory kort? Priset blir ungefär desamma. Det är 15+ jag leker med i alla fall.

Jag ser hellre att jag får en utförlig beskrivning på för- och nackdelar än att jag får ett "välj det här...".

Tackar så mycket på förhand!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemen med RME (FW) och Mac beror troligtvis på de nyare FW-kretsarna (Agere/Lucent) som sitter i vissa Macar:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Ag...mp;aq=f&oq=

men de stationära har fortfarande TI (Texas Instruments). Om du har en stationär dator så skulle jag satsa på ett internt kort (för lägsta möjliga latency och minimal CPU-belastning). Om man inte behöver kunna köra PT så tycker jag att valet är enkelt (RME + valfri omvandlare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag kan inte riktigt förstå varför alla pratar om latency hit och dit. Jag har ett 003 rack och är kalas nöjd. Brukar spela in från 10 kanaler och fler. Jag har ingen märkbar latency, inte för människans sinnen iaf. Sen kan du med program mäta men varför bry dig om det om du inte märker något när du spelar?

Ska jag vara ärlig så tror jag inte att det kommer att märkas något på dina mixar om du använde RME-kortet eller 003'an. Det är så mycket annat som spelar roll på den här nivån.

Välj kort efter det program du ska köra. Jag ville köra PT så jag köpte 003 (som även fungerar med logic, men inte tvärs om.)

Om du vill så kan jag skicka lite inspelningar jag gjort med mitt 003, skicka ett pm så snackar vi där!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får uppfattningen om att du inte har spelat in så mkt tidigare. Och då känns det som 003an är lite overkill.

Kan själv skarpt rekommendera Presonus Firepod http://www.thomann.de/se/presonus_firepod.htm

Billig och låtar kanon! Vill du sen ha fler än 8 kanaler så kan du köpa en till och koppla ihop dem!

Och om du vill spela in trummor och sånt så behöver du även en uppsättning mickar och kablar samt stativ. Vilket går på några tusenlappar. Och vipps är 15k inte så mkt pengar.

Redigerat av Distadgurka
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har igentligen inte spelat in så länge utan det här är lite av en dröm och något jag sparat till så ofantligt länge till med ett heltidsjobb som skift på Donken och blivit tvungen att bo hemma för den dåliga lönen(det är helt förfärligt).

Jag har läst en massa information på internet och köpt ett flertal böcker om det. Det är bara praktiken och den sitter långt fram i fingrarna och är ivrig att komma ut och börja pröva mig fram med all teori!

Jag skulle inte säga att jag inte har några erfarenheter. Jag skulle mera säga att jag har en del inspelningserfarenheter, men då är det inte jag som spelar in. Utan i sådana fall har det varit när mitt lilla band spelat in demos i studion runt hörnet, får man säga.

Det blir lite av ett äventyr, typ som när man köper sin första verkligen dyra gitarr, och jag vill utvecklas lite med det. Istället för att köpa något budget grej som jag inte kommer

tycka om bara för att, just det ja, det är budget, så lägger jag pengar på det. Jag är en total geargeek så jag tänker nog satsa dessa pengar på det för att jag vill åstadkomma mycket.

Jag har inget emot att lägga pengarna och har redan tänkt på det i ett år så ändra mig nu, det tänker jag inte göra! Inget illa menat men jag vet redan vad jag ger mig in på! 😛

Jag SKA göra det här och jag ska bli bra på det om jag ska sitta så dag ut och dag in så då känner jag att det är lika bra att satsa på något bättre än lite sämre!

Det är bara vad jag känner men jag föredrar att gå tillbaka till ämnet!

Mikrofoner finns det lite av redan och trumsättet var väl i senare period, för det kan jag ingenting om alls! Tackar gud för mjukvara där. Först och främst, för stunden alltså, är det till för gitarrer, något litet humoristiskt projekt med en quintet bestående av killar, bas och ja som tidigare sagt sång.

Tackar ändå för att jag fick lite feedback på det hela och det är mycket möjligt att det är värt att gå ned i prisklass och köpa lite extra prylar till!

Kan man få en lite mer utförlig beskrivning på firepodden? Jag har läst både bra och sämre saker om den. Hur fungerar den med mac och logic?

Tackar på förhand!

Redigerat av Thorsen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...