Jump to content
Annons

Min gitarr låter som en bas! hjälp


sosper

Recommended Posts

jag har en Line 6 spider III 30w och jag försöker skruva o ändra på gitarren och förstärkaren, men jag tycker att sträng 6-5- och 4 låter alldeles för ljust så att det nästan gör ont i öronen, men samtidigt så låter sträng 1-2 och 3 som en bas o då har jag Chrunch det jag tycker mest om o köra.. vet inte om det är nödvändigt men jag har en Schecter telecaster pt deluxe om någon undrar. någon som vet vad det kan vara? tack MVH Alex 😆

post-21876-1243366693_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lägg upp ljudexempel så är det lättare att hjälpa dig, sosper.

jag laddade up nu det blev en lite lång pause men jag har ingenting bra att spela in med, bara kör med mikrofon så det blir svårt o förstå eftersom min mikrofon absolut inte tar in all bas.. och sen så är det nog svårt för er o hjälpa jag är nog bara dålig på hantera rattarna men sänker jag treble så blir det bas höjjer jag blir det som andra alternativet.. hoppas mitt ljud fungerade att ladda up nu 😆

test_alex.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju skruvar på sidan av mikrofonerna på gitarren - sänk ner vid de högsta strängarna så avståndet till strängarna ökar genom att skruva på skruvarna. Hjälper det då?

jag har båda rattarna på högsta, går de förklara hur jag ska göra? är den översta ratten på dom tre mörka strängarna (1-2 och tre) och den undre till (4-5 och 6)? har ingen aning 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att laxlaxlax menade rattarna på gitarren. De ska stå på så mycket det går "med-klockan".

MVH Daniel

jaha okej, men jag har inte bytit mina strängar på kanske 5 månader och dom är fulla med smuts det är nog det som förstör ljudet för gitarren lät inte så dåligt för 5 månader sen det kan väl stämma?

sen har jag en fråga till jag har lite smuts på min halls också, om man inte gör rent halsen ofta kommer inte all smuts gå o ta bort sen då? eller MÅSTE jag ha medel eller nått? jag har väl aldor halls eftersom det är en telecaster, kan jag göra rent med trasa o vatten bara o köpa nya strängar? 😆 MVH Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Ja, det kan vara strängarna om de är riktigt skitiga. Börja med att byta dem.

Medans du gör de, så kan du ta citronolja(finns att köpa på närmaste musikaffär) som du kan rengöra greppbrädan med. Förutsatt att du har ett visst träslag på greppbrädan som jag inte kommer ihåg just nu 🤪 .

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att laxlaxlax menade rattarna på gitarren. De ska stå på så mycket det går "med-klockan".

Nej, jag menade skruvarna PÅ mikrofonerna som justerar hur långt ifrån strängarna de är. Såhär:

pickup_height.jpg

Där pilarna är går det att skruva.

Är ni med mig nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag menade skruvarna PÅ mikrofonerna som justerar hur långt ifrån strängarna de är. Såhär:

pickup_height.jpg

Där pilarna är går det att skruva.

Är ni med mig nu?

japp 😆 men jag tror personligen att det kan vara strängarna ska byta när jag får pengar så får vi se 😆)) tack så mycket för hjälpen hörrni! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
jaha okej, men jag har inte bytit mina strängar på kanske 5 månader och dom är fulla med smuts det är nog det som förstör ljudet för gitarren lät inte så dåligt för 5 månader sen det kan väl stämma?

Gör det till en vana att torka av strängarna varje gång du spelat klart för dagen. Då kommer de att hålla sig fräschare längre. Ju mer du spelar desto oftare får man byta strängar. Har aldrig haft strängar i 5 månader. Men är det riktigt dyra strängar med lång livslängd så....

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det till en vana att torka av strängarna varje gång du spelat klart för dagen. Då kommer de att hålla sig fräschare längre. Ju mer du spelar desto oftare får man byta strängar. Har aldrig haft strängar i 5 månader. Men är det riktigt dyra strängar med lång livslängd så....

Hej Diehard

Själv har jag aldrig bytt strängar förutom när de går av. Det går det också. Förklara gärna logiken i att dammet och smutsen gör att han får för mycket ljud ur sina ljusa strängar.

Ha det bra

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha okej, men jag har inte bytit mina strängar på kanske 5 månader och dom är fulla med smuts det är nog det som förstör ljudet för gitarren lät inte så dåligt för 5 månader sen det kan väl stämma?

sen har jag en fråga till jag har lite smuts på min halls också, om man inte gör rent halsen ofta kommer inte all smuts gå o ta bort sen då? eller MÅSTE jag ha medel eller nått? jag har väl aldor halls eftersom det är en telecaster, kan jag göra rent med trasa o vatten bara o köpa nya strängar? 😄 MVH Alex

Visst påverkar slitna strängar men inte så stort.

Halsarna på många elgitarrer de har en förmåga attt leva fan ett tag innan de sätter sig.

Inställiningen på gitarrhalsen har gett med sig så därför får du nu den här bomsiga dämpade basklangen på sträng E och A, det är säkert.

Microduk + lite vatten + droppe YES gör susen och så tar du för vana att ha tex en microduk tillhands som du torkar av svett och annat göj med efter var spelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej Diehard

Själv har jag aldrig bytt strängar förutom när de går av. Det går det också. Förklara gärna logiken i att dammet och smutsen gör att han får för mycket ljud ur sina ljusa strängar.

Ha det bra

Det var inte det jag menade. Men han verkar aldrig rengöra dem och det är en god vana göra det för livslängden och kvaliteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst påverkar slitna strängar men inte så stort.

Halsarna på många elgitarrer de har en förmåga attt leva fan ett tag innan de sätter sig.

Inställiningen på gitarrhalsen har gett med sig så därför får du nu den här bomsiga dämpade basklangen på sträng E och A, det är säkert.

Microduk + lite vatten + droppe YES gör susen och så tar du för vana att ha tex en microduk tillhands som du torkar av svett och annat göj med efter var spelning.

vad menar du med att halsen har gett med sig? 😛 jag ska börja göra rent mina strängar o bräda efter varje spelning =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...