Jump to content
Annons

Trummix, Soundreplacement, sampling och triggning


Ullpapn

Recommended Posts

Hej!

jag studerar Ljudsättare vid Karlstads universitet, mitt projektarbete behandlar olika knep inom mixning av trummor till Hårdrock.

jag har labbat mycket med det drumagog bl.a., men har inte tillräckligt mycket info för att kunna skriva en ordentlig A-uppsats med bakomliggande info och dyl.

Det jag är ute efter är bra information som behandlar ämnet på både ett ackustiskt, fysikaliskt om möjligt osv. all info är av intresse

Mina frågeställningar till arbetet är:

Vad är fördelarna och nackdelarna med triggning, sound replacement och sampling?

Vad är fördelarna och nackdelarna med distortion på trummor?

Stort tack på förhand

MVH

Tim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

jag studerar Ljudsättare vid Karlstads universitet, mitt projektarbete behandlar olika knep inom mixning av trummor till Hårdrock.

jag har labbat mycket med det drumagog bl.a., men har inte tillräckligt mycket info för att kunna skriva en ordentlig A-uppsats med bakomliggande info och dyl.

Det jag är ute efter är bra information som behandlar ämnet på både ett ackustiskt, fysikaliskt om möjligt osv. all info är av intresse

Mina frågeställningar till arbetet är:

Vad är fördelarna och nackdelarna med triggning, sound replacement och sampling?

Vad är fördelarna och nackdelarna med distortion på trummor?

Stort tack på förhand

MVH

Tim

Stor fördel med soundreplacement är både arbetet före, går exempelvis använda triggmickar, man behöver inte sitta och rikta mickrofoner och dylikt,

Link to comment
Dela på andra sajter

Stor fördel med soundreplacement är både arbetet före, går exempelvis använda triggmickar, man behöver inte sitta och rikta mickrofoner och dylikt,

mjo fullt medveten om detta har som sagt använt mig av både soundreplacement och triggning ett antal gånger.. det jag är ute efter är böcker och hemsidor som går djupare in på ämnet

Link to comment
Dela på andra sajter

mjo fullt medveten om detta har som sagt använt mig av både soundreplacement och triggning ett antal gånger.. det jag är ute efter är böcker och hemsidor som går djupare in på ämnet

Tycker inte det är ett direkt djupt ämne. Triggning är ett bra verktyg, men det är många som mer eller mindre missbrukar triggar.

Ingenting slår en riktig trumma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det är ett direkt djupt ämne. Triggning är ett bra verktyg, men det är många som mer eller mindre missbrukar triggar.

Ingenting slår en riktig trumma.

Du skulle bli förvånad över hur många av dina skivor hemma som låter som vanliga trummor men är soundreplaceade trummor.

och man kan gräva ner sig hur djupt som hällst i sådanahär ämnen

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle bli förvånad över hur många av dina skivor hemma som låter som vanliga trummor men är soundreplaceade trummor.

och man kan gräva ner sig hur djupt som hällst i sådanahär ämnen

Ja men det är ju skillnad på ljud och ljud. När man verkligen hör att det är samplade trummor och man hör hur sampleljudet avslutas och börjas om i ett fill. Då är det ju fail. Det låter inte bra helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...