Jump to content
Annons

Gitarr - V-amp 2 - Inställningar/Tips

Recommended Posts

nd00jan (oregistrerad)
Postat

Jag har V-amp 2 och jag är väldigt nöjd med den. Jag lyckas få till distade feta och tunga sound, men problemet är att de blir för grumliga. Vad jag skulle vilja ha är ett metal-sound som är fett, tungt, men även knivskarpt vasst i stil med Megadeth. Alltså, jag vill ha en klarare ljudbild så att riffen/ackorden kommer fram på ett bättre sätt. Jag lyckas få ett klarare sound men då blir det desto mindre dist istället.

Är det nån som har nåt tips på inställningar (presets, bank, övrigt) som ger ett rent vasst distat sound?

Om inte, så får jag väl ratta vidare till jag hittar nåt jag gillar.

Annons
Postat (redigerat)

Det finns ett gammalt knep:

Mindre dist

Upp med mellanregistret

Se till att vara så tight så att du kan dubba gitarrerna minst ett par gånger för varje gura.

Man tror att man skall spela in gitarren som man själv hör den när man lirar i t ex replokalen men aj så fel det kan bli. Läs mer här, exempelvis:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=45984

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33715

Sedan är det ett faktum att en stor del av hur det låter sitter i dig själv som gitarrist. Bra utrustning är ett plus förstås men det förra blir inte mindre sant för den sakens skull.

Redigerat av Hellpig
Postat

Vet iofs inte vilken gitarr du har, men om du kör humbuckers kan det blir mindre grötigt ljud om du provar en Fender eller liknande med singlecoil-mickar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.