Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en PRS Tremonti SE som behöver intoneras, men dÄ upptÀcker jag att det Àr ett "fast stall" och verkar inte finnas nÄt sÀtt att göra det pÄ?

Jag kan ju knappast vara den första som har det hÀr problemet sÄ om nÄgon har nÄn lösning hade det varit mycket upskattat!

Om det nu Àr sÄ att de helt enkelt inte gÄr, kan man bestÀlla nytt stall och byta ut hela paketet kanske?

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Det Àr klart det gÄr skruva pÄ det. Aldrig hört talas om ett fast stall som det inte gÄr skruva pÄ. De sitter dÀr bakom som pÄ de allra flesta fasta stall. Fast pÄ min Schecter Blacjack sitter de pÄ insidan. Men det beror pÄ det Àr string through.

Postat

Hej, jag lÀste lite om denna gitarr ganska nyligen.

OvanpÄ stallet sitter tvÄ stora skruvar, som justerar höjden pÄ stallet. Precis bakom dessa, alltsÄ pÄ baksidan av stallet, sÄ sitter det tvÄ smÄ hÄl. Tror det Àr en liten sexkantsnyckel som passar i dessa tvÄ hÄl. Dessa skruvar du pÄ för att flytta vardera sida antingen sÄ att strÀnglÀngden blir kortare eller lÀngre. Du kan dock inte intonera varje strÀng för sig utan mÄste förlita dig pÄ dessa tvÄ skruvar och fÄr sÄledes hitta en "gyllene medelvÀg" mellan alla strÀngar. Den goda nyheten Àr dock att deras stall redan Àr "intonerat" strÀng till strÀng nÀr du kör vanliga strÀngset. T.ex 011-049 eller 010-046 eller 012-052 osv... Du behöver dÄ bara justera den "globala" strÀnglÀngden sÄ att sÀga.

Kör du udda strÀngar, eller spunnen g-strÀng sÄ kan du fÄ lite problem.... nackdel med det stallet tyvÀrr.

Postat

ahh, DÄ förstÄr ja precis!

Ska ge mej in pÄ de med en gÄng, jÀttetack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.