Jump to content
Annons

Trumprogramering...


antepop

Recommended Posts

Hej

Ett problem när man sitter och spelar in trummor är att det ofta kan bli statiskt och livlöst...

Hur gör ni när ni "programerar" era trummor.

Jag använder Logic och AD drums, men det är kanske inte det viktigaste utan mer hur ni gör för att få till ett sväng.

Jag vet att det finns färdiga "loopar" men man vill ju fixa så att det låter bra...¨

Jag spelar trummor så jag vet hur man gör när man spelar, men är sämre å få dom att låta som trummor.... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har ju 0-127 i velocity att laborera med.

Spela på knäna och notera skillnaden i intensitet/hårdhet mellan slagen. En hihat spelas t.ex sällan TATATATA med 127 i velocity på samtliga slag, på en 8-delshihat kan du testa typ 100-50-115-50. Alltså 100 på 1'an (ihop med bastrumman) 50 på 8-delen emellan, 115 på 2'an (ihop med virveln) och återigen 50 emellan.

(edit: kråkade som en stava)

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har Studio precis haft en skola om hur man skakar liv i programmerade trummor. Jag läste den och kan säga att han vet vad han pratar om och att hans arbetssätt och tips fungerar och praktiseras av fler i branschen. Han är Bornemark som , för övrigt, väl är skapare av något av trumprogrammen? I den skolan får Du många bra tips som hjälper Dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju 0-127 i velocity att laborera med.

Spela på knäna och notera skillnaden i intensitet/hårdhet mellan slagen. En hihat spelas t.ex sällan TATATATA med 127 i velocity på samtliga slag, på en 8-delshihat kan du testa typ 100-50-115-50. Alltså 100 på 1'an (ihop med bastrumman) 50 på 8-delen emellan, 115 på 2'an (ihop med virveln) och återigen 50 emellan.

(edit: kråkade som en stava)

Ja, detta ska jag testa, bra tips

Link to comment
Dela på andra sajter

StevenP (oregistrerad)

Yep, jevla skön video! Och glöm inte att undvika dödkvantisering! Finns en anledning till att det heter dödkvantisering... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Yep, jevla skön video! Och glöm inte att undvika dödkvantisering! Finns en anledning till att det heter dödkvantisering... 😛

Hur efiterar ni i logic?

Såg att det ser lite annorlunda ut i cubase...tänkte på videon..

Finns även det läget i Logic?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur efiterar ni i logic?

Såg att det ser lite annorlunda ut i cubase...tänkte på videon..

Finns även det läget i Logic?!

I logic så dubbelklickar du bara på midispåret med trummorna (eller markerar spåret och trycker cmd + 6), sedan väljer du "velocity tool", istället för "muspekare" (det finns en ikon där du kan välja muspekare, sax, velocity tool med mera...)

Sedan är det bara att trycka på det slag du vill ändra velocityn på och sedan dra den upp eller ner, beroende på om du vill att slaget ska vara hårdare eller lösare!

Finns säkert fler sätt, men sådär brukar jag göra och jag tycker att det funkar bra.

Redigerat av kim87
Link to comment
Dela på andra sajter

I logic så dubbelklickar du bara på midispåret med trummorna (eller markerar spåret och trycker cmd + 6), sedan väljer du "velocity tool", istället för "muspekare" (det finns en ikon där du kan välja muspekare, sax, velocity tool med mera...)

Sedan är det bara att trycka på det slag du vill ändra velocityn på och sedan dra den upp eller ner, beroende på om du vill att slaget ska vara hårdare eller lösare!

Finns säkert fler sätt, men sådär brukar jag göra och jag tycker att det funkar bra.

Tack för svaret 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

I det mesta av pop o rockmusik passar det alldeles utmärkt att "dödskvantisera". Sätt bastrumma och virvel 100%. Det är med hihat och ride Du skapar svänget i denna typ av musik. Rundgångar är en annan sak där man också får prova sig fram lite. Mitt "knep" när det kommer till det är att börja med att låta första och sista slag sitta 100% och sen laborera lite med de övriga slagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I det mesta av pop o rockmusik passar det alldeles utmärkt att "dödskvantisera". Sätt bastrumma och virvel 100%. Det är med hihat och ride Du skapar svänget i denna typ av musik. Rundgångar är en annan sak där man också får prova sig fram lite. Mitt "knep" när det kommer till det är att börja med att låta första och sista slag sitta 100% och sen laborera lite med de övriga slagen.

Ja och nej. Baskaggen får gärna ligga 100% kvantiserat tillsammans med basen, men virvlen kan "hänga" lite efter för att komma bort från den statiska känslan. Hihatten brukar ja spela in med klaviatur för att få rätt anslag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba manuellt både med kvantisering och velocity.

Var inte så jäkla noga, justera velocity manuellt för varje slag, på ett ungefär sådär. Tänk som en trummis, lägg hihatslagen som starkast när den ligger parallellt med bastrumma och virvel (förutom ev spökslag).

Stäng av kvantiseringen när du väl fått in grunden. Ta varje slag, flytta på det och lägg sen tillbaka det manuellt. Det kommer att hamna ungefär där det låg tidigare, men inte exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej. Baskaggen får gärna ligga 100% kvantiserat tillsammans med basen, men virvlen kan "hänga" lite efter för att komma bort från den statiska känslan. Hihatten brukar ja spela in med klaviatur för att få rätt anslag...

Ja och nej tillbaka! Börja som jag tipsat om. Om Du upplever att det låter statiskt så kan Du lajja lite med virveln så som Yllet tipsar om. Du blir dock förvånad över hur ofta det inte kommer att behövas. Ett tips till: I början upplever man själv att det låter statiskt, enbart pga att man själv vet att man rättat 100%. Kolla av med någon duktig musiker som inte vet detta. Tycker denne att det svänger så är det så! Ett annat tips för att motverka statisk feel är ju att ratta lite med velocityn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att om TS testar sig fram lite med de olika tipsen så kommer han komma fram till vad han tycker funkar bäst/är lättast/roligast osv 😉

Huruvida virveln skall ligga exakt på slaget eller inte beror ju lite på vad man spelar in för låt, tempo osv, men man kan ju utgå från att sätta virveln 100%. Märker man sedan att det känns lite trist eller vill ha mer "häng" "push" eller liknande så är det ju bara att dra den lite framåt eller bakåt. Det är ju inte "bara" virveln (eller trummorna heller för den delen) som skapar svänget i en låt.

Redigerat av kim87
Link to comment
Dela på andra sajter

StevenP (oregistrerad)
Har inte EZ en humanizerfunktion?

Den omfattar bara, så vitt jag vet, samplingarna för de olika slagen d.v.s den berör inte vart du sätter "plupparna" i piano rollen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...