Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

jag har aldrig anvÀnt firewire förut men nu köpt mig ett fireface 400 och för att vara pÄ sÀkra sidan lyder min frÄga som sÄdan:

Har hört att man ska passa sig för att koppla ur kabeln medans kort/dator Àr igÄng....

GÀller detta endast om 6-pins anvÀnds dÄ den matar ström...

I sÄna fall, rÀcker det med att ljudkortet Àr avstÀngt eller bör man Àven stÀnga av datorn?

Mvh - Jocke

Annons
Postat
  Jutti sa:
Hej,

jag har aldrig anvÀnt firewire förut men nu köpt mig ett fireface 400 och för att vara pÄ sÀkra sidan lyder min frÄga som sÄdan:

Har hört att man ska passa sig för att koppla ur kabeln medans kort/dator Àr igÄng....

GÀller detta endast om 6-pins anvÀnds dÄ den matar ström...

I sÄna fall, rÀcker det med att ljudkortet Àr avstÀngt eller bör man Àven stÀnga av datorn?

Mvh - Jocke

Du ska ha datorn avstÀng dÄ du kopplar i/ur, oberoende av 4- eller 6-pinnars. Lika bra att Àven ha ljudkortet avstÀngt tycker jag.

(SÄ stÄr det iaf i min ljudkortsmanual.)

Postat
  oioioi sa:
Du ska ha datorn avstÀng dÄ du kopplar i/ur, oberoende av 4- eller 6-pinnars. Lika bra att Àven ha ljudkortet avstÀngt tycker jag.

(SÄ stÄr det iaf i min ljudkortsmanual.)

Hoppsan, jag brukar dĂ„ o dĂ„ plugga in och ur min 4-pins fw ur laptopen, eftersom jag anvĂ€nder datorn till annat Ă€n musiken, och dĂ„ vill man sitta nĂ„n annanstans o tex skriva. Har ett Echo Audiofire 2. Än har jag inte sett nĂ„gra problem med det.

Vad kan hÀnda enligt din manual oioioi om det stÄr nÄt om det?

//daniel

Postat
  DanielK sa:
Hoppsan, jag brukar dĂ„ o dĂ„ plugga in och ur min 4-pins fw ur laptopen, eftersom jag anvĂ€nder datorn till annat Ă€n musiken, och dĂ„ vill man sitta nĂ„n annanstans o tex skriva. Har ett Echo Audiofire 2. Än har jag inte sett nĂ„gra problem med det.

Vad kan hÀnda enligt din manual oioioi om det stÄr nÄt om det?

//daniel

Min manual sÀger

"IMPORTANT: Do not connect or disconnect bus-powered M-Audio, or 3rd party FireWire devices

while your computer is running (i.e. no “hot-plugging”). Make all FireWire cable connections while the

computer is powered off.

Reports have come to our attention of isolated problems when hot-plugging IEEE 1394

(aka “FireWire”) devices, including, but not limited to devices of the M-Audio FireWire family.

Hot-plugging refers to making connections to1394/FireWire ports while one or more of the

devices (including the computer) are still powered on. There have been rare occurrences when,

after hot-plugging, either the FireWire peripheral or the host computer’s FireWire port are rendered

permanently inoperable.

Please consult the Knowledge Base in the Support section at www.m-audio.com for updates on this

important issue."

http://www.m-audio.com/images/global/manua...610_UG_EN01.pdf

Postat

Hoppsan, nu ser jag termen "bus-powered", det betyder nog att 4-pinnars gÄr bra att koppla i/ur Àven med datorn pÄslagen. Eller?

Postat

Ja, sÄ borde det ju vara...

Tack för svaren förresten... 😄

Postat

Jo det Ă€r det som Ă€r det konstiga, det ÄR gjort för hotplugging, men ljudkortstillverkarna verkar tycka annorlunda. Jag skulle tippa att det beror pĂ„ att de eller fw-korttillverkarna frĂ„ngĂ„tt standarden pĂ„ nĂ„got sĂ€tt i snĂ„lhetsiver. Satt och felsökte en kompis m-audio-kort och dĂ€r lyckades jag provocera fram en blue-screen genom att hotplugga (tĂ€nkte mig inte för). Taskiga drivrutiner/hĂ„rdvara om ni frĂ„gar mig.

/Andreas

DieHard (oregistrerad)
Postat
  YogSothoth sa:
Satt och felsökte en kompis m-audio-kort och dÀr lyckades jag provocera fram en blue-screen genom att hotplugga

Vad menas med det? 😉

Postat

Jag vet inte de bakomliggande orsakerna men mina leverantörer har alltid sagt att datorn skall vara avstÀngd nÀr firewire kopplas i eller ur. De har bara sagt saker som att det kan hÀnda otrevliga saker. PÄ skolan har vi externa firewirediskar. Vid ett par tillfÀllen har firewiresladden till dessa kopplats ur medans ett musikprojekt varit igÄng. Ett par gÄnger gick det bra. En gÄng ville firewiredisken inte hittas av datorn. Jag kommer inte ihÄg exakt hur vi löste det men vi hade ett helsicke i ett par dagar med att felsöka, ringa runt och en massa problem - för att inte nÀmna oron för att en massa material var borta. Till slut löste vi det, kommer inte riktigt ihÄg hur, men det projekt som hade varit igÄng nÀr eleven drog ur kabeln fick vi aldrig att fungera igen.

Postat (redigerat)
  DieHard sa:
Vad menas med det? đŸ˜Č

Ledsen för fikonsprÄket, hela datorn hÀngde sig alltsÄ efter att jag förhastat pluggat ur ljudkortet med strömmen pÄ. Det borde inte intrÀffa om drivrutinen till kortet och operativsystemet Àr vÀlskrivna. Vet inte om det var XP eller drivrutinen som var boven hÀr, skulle tippa att bÄda hade sin del i saken.

PoÀngen Àr att man inte bör hotplugga firewire-enheter i onödan. Enligt standarden och teorin skall det gÄ utmÀrkt, men i praktiken verkar det inte som att alla tillverkare bryr sig om att följa standarden till punkt och pricka. Det Àr synd tycker jag, det verkar ju gÄ med USB, varför inte med FW? Till följd av det rekommenderar en del (de flesta?) tillverkare att man inte hotpluggar firewire-enheter. Personligen tror jag att det bara Àr vissa kombinationer av kontrollerkort och utrustning som har problem, men tillverkarna tar det sÀkra före det osÀkra.

PS. Hittade en förklarande sida med lite mer info. Det Àr alltsÄ den fysiska 6-pinnars kontakten som kan orsaka problem med kortslutning om man pluggar in den snett. Hoppas dom löst det i den nya kontakten. 4-pinnarskontaken borde inte ha samma problem (gissar jag) iom att den bara har signalstiften och ingen strömförsörjning.

PS2 Mer info

/Andreas

Redigerat av YogSothoth

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.