Jump to content
Annons

Bygga hörlursförstärkare


rampitsch

Recommended Posts

Hej

Har nyss kommit hem efter några hårda dagar med spexet (teater där publiken styr handlingen).

Har haft en del problem med orkesterns medhörning, med alldeles för mycket rundgång. Har insett vad lösningen på problemet är, nu återstår bara att bygga lösningen.

Orsaken till rundgången var att stråkarnas mikrofoner tog in för mycket, och skapade rundgång.

Nu vill jag bygga mikrofonsplitters till hela orkestern, istället för en högtalare som medhörning ska alla få varsitt par lurar.

Det jag egentligen vill bygga är något i stil med Behringer HA400. Dock ska jag ha XLR in och ut, så jag kan skarva vidare.

Är det någon som har vettiga byggbeskrivningar till något liknande, eller kanske tom vet vilken drivkrets som är vettig att använda?

Vill inte bara bygga en passiv låda med splitter i, då orkestern gärna vill ha lite drag i lurarna.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Tacksam för alla förslag 🥰

MVH Johann Rampitsch

KTH, S-byggnad

KVSIF - S-spexet

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Billigaste / enklaste lösningen är att hitta ett begagnat slutsteg. Koppla sen in lurarna med ett motstånd framför så att det blir lagom volym. Prova med 600 Ohm. Lägger du sen till en pot i serie så kan varje musiker få sin egen volymkontroll. Just det här med att ta ut signalen från slutsteget och lägga på ett motstånd är hur det ser ut i nästan alla vanliga förstärkare med hörlursuttag.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigaste / enklaste lösningen är att hitta ett begagnat slutsteg. Koppla sen in lurarna med ett motstånd framför så att det blir lagom volym. Prova med 600 Ohm. Lägger du sen till en pot i serie så kan varje musiker få sin egen volymkontroll. Just det här med att ta ut signalen från slutsteget och lägga på ett motstånd är hur det ser ut i nästan alla vanliga förstärkare med hörlursuttag.

// Gunnar

Så du menar att det skulle räcka med att ta en klent slutsteg (en vanlig s.k. förstärkare, som man kan hitta på loppis för någon hundring) och på högtalarutgången lägga på ett 600 ohms motstånd samt en vridpotentiometer i serie så har man det grejat?

Vad ska det i sådant fall vara för värde på potentiometern? 10 kilo?

Fungerar det där så kan man ju tom justera bas/diskant om man så önskar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftet med monitorn i orkesterdiket är att orkestern ska kunna höra sig själva.

Eller jag kanse missuppfattatde dig? 🙂

Jag har aldrig varit med om att en symfoniorkester behöver monitorer. I sånt fall är det dåligt dukat.

Nu var det ju iofs inte det du frågade efter men se bara till att de som har förstärkta instrument hör sig själva bra med sina respektive förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig varit med om att en symfoniorkester behöver monitorer. I sånt fall är det dåligt dukat.

Nu var det ju iofs inte det du frågade efter men se bara till att de som har förstärkta instrument hör sig själva bra med sina respektive förstärkare.

Tror att det är bäst att jag förklarar hur orkestern fungerar i detta sammanhang, avviker väll lite ifrån gängse normer tror jag.

I orkestern finns det 9 medlemmar, som tillsammans spelar 10 instrument.

Trummor, piano, aukustisk gitarr, 2 elgitarrer, saxofon, trumpet, 2 fioler samt en bas är de instrument som i nuläget används av orkestern.

I orkesterdiket finns det inte en enda förstärkare. Trummorna och pianot är av synth-variant, och signalerna ifrån dessa skickas direkt till upp till ljudmixern. Fiolerna förses med varsin mikrofon som skickas upp till ljudmixern, liksom blås. För gitarrer och bas används linebox, och för elgitarrerna varsin distpedal. Från ljudmixern fördelas ljudet ut i högtalarna mot pubilken, samt i de två monitorerna, en till skådis på scen som sjunger, samt en till orkesterdiket.

Det är den monitor-högtalaren i orksterdiket som jag vill ersätta med hörlursförstärkare/splitter.

Hoppas att alla hänger med, om inte, fråga på 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Okej nu är jag med! 😛

Vill ändå slå ett slag för att alla ska kunna höra sig själv bra akustiskt! Att få en bra monitorlyssning på de instrument du beskriver är jättesvårt. Jag skulle satsat på att bara få ut de instrument som är digitala. ( eltrummor osv)

Håller med dig, det bästa är om alla hör sig själv utan medhörning.

Men i de fall det inte går, för att lokalen är utformad på ett sådant vis (i detta fall sitter orketsern nära högtalarna för publiken, är en liten lokal) och blir överröstade.

Så åter till min fråga; Är det någon som har några praktiska byggtips?

I avvaktan på Trombonistens förslag om en vanlig stärkare, någon som har pysslat med kretsen LM4808?

Känns enkel att bygga med och inte så mycket plock runtom, samt liten, så man får ned den i en fin låda.

//Rampitsch

Redigerat av rampitsch
Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att jag inte svarat.

Det funkar alldeles utmärkt med en helt vanlig hifi-stärkare. Man behöver bara kolla upp lite med spänningar och impedanser. Jag brukar bara köra på med lite lagom motstånd utan att räkna för mycket tills det blir lagom. Här är ett exempel på en som räknar lite grann.

http://sound.westhost.com/project100.htm

Jag brukar ta fram mina gamla kunskaper i Ohms lag och sen grovräkna.

Kommer du ihåg Ohms lag och P = U*I så är det rätt lätt att räkna. En hörlur drar kansk 0,1W vid mellan 30 och 600 Ohm (det finns massa varianter, ibland kan man läsa sig till det på datablad, ofta inte. Mät inte med en Ohm-meter, vi talar impedans inte resistans).

Varje musiker vill nog ha sin egen volym. Clas Ohlsson har små "volymburkar" som du kan prova, annars är det en lagom stor pot per pers i en låda som gäller.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53265708

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53254605

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21901106

0,1W och 30 Ohm ger knappt 2 volt, vid 600 ohm blir det cirka 7 V.

En effektförstärkar ger kanske 50 W i 8 Ohm. Det blir då cirka 20V. Dra ner till en 10-del blir då lämpligt. Det innebär att en 50W-s förstärkare för nån hundralapp på loppis lätt drar runt 10 hörlurar.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att jag inte svarat.

Det funkar alldeles utmärkt med en helt vanlig hifi-stärkare. Man behöver bara kolla upp lite med spänningar och impedanser. Jag brukar bara köra på med lite lagom motstånd utan att räkna för mycket tills det blir lagom. Här är ett exempel på en som räknar lite grann.

http://sound.westhost.com/project100.htm

Jag brukar ta fram mina gamla kunskaper i Ohms lag och sen grovräkna.

Kommer du ihåg Ohms lag och P = U*I så är det rätt lätt att räkna. En hörlur drar kansk 0,1W vid mellan 30 och 600 Ohm (det finns massa varianter, ibland kan man läsa sig till det på datablad, ofta inte. Mät inte med en Ohm-meter, vi talar impedans inte resistans).

Varje musiker vill nog ha sin egen volym. Clas Ohlsson har små "volymburkar" som du kan prova, annars är det en lagom stor pot per pers i en låda som gäller.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53265708

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53254605

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21901106

0,1W och 30 Ohm ger knappt 2 volt, vid 600 ohm blir det cirka 7 V.

En effektförstärkar ger kanske 50 W i 8 Ohm. Det blir då cirka 20V. Dra ner till en 10-del blir då lämpligt. Det innebär att en 50W-s förstärkare för nån hundralapp på loppis lätt drar runt 10 hörlurar.

// Gunnar

Joda, de formlerna sitter långt framme i panngloben, så det är inga problem, värre med resten 🙂

Men om jag fattar dig rätt kan jag då med de 50 watten fördela upp på 10 utgångar, och sedan räcker det med ett motstånd per "kanal" (per utgång till hörlur) som klarar de 0,1W som hörlurarna drar? Och värdet på motståndet ska vara såpass att det drar ned spänningen från 20V till runt 2V då... Har jag förstått dig rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Joda, de formlerna sitter långt framme i panngloben, så det är inga problem, värre med resten 😑

Men om jag fattar dig rätt kan jag då med de 50 watten fördela upp på 10 utgångar, och sedan räcker det med ett motstånd per "kanal" (per utgång till hörlur) som klarar de 0,1W som hörlurarna drar? Och värdet på motståndet ska vara såpass att det drar ned spänningen från 20V till runt 2V då... Har jag förstått dig rätt?

Japp. Funkar med ett motstånd. Eventuell vill du ha 2 motstånd per kanal och hörlur så du en spänningsdelare. 10 hörlurar = 20 kanaler = 40 motstånd i såna fall. Kolla upp vilka lurar du skall ha, och prova fram värden. Det är inte så himla blodigt noga faktiskt så länge varje person får sin egen volym. Gärna att det är liknande impedans i de olika lurarna, kan vara lite lurigt ;-) att få till det om några är på 8 ohm och några på 600 Ohm. Men återigen, det är inte så himla blodigt att vara noggrann.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Funkar med ett motstånd. Eventuell vill du ha 2 motstånd per kanal och hörlur så du en spänningsdelare. 10 hörlurar = 20 kanaler = 40 motstånd i såna fall. Kolla upp vilka lurar du skall ha, och prova fram värden. Det är inte så himla blodigt noga faktiskt så länge varje person får sin egen volym. Gärna att det är liknande impedans i de olika lurarna, kan vara lite lurigt ;-) att få till det om några är på 8 ohm och några på 600 Ohm. Men återigen, det är inte så himla blodigt att vara noggrann.

// Gunnar

Hmm, nu gör du mig lite förvirrad igen (verkar inte vara så svårt som du märker 🙂 )

Kruxet är att jag inte vet vilka lurar som kommer användas, eftersom det kommer variera från gång till gång. men med största sannolikhet kommer det att vara lurar typ "in ear" och sådana, så det hamnar väll runt 32 ohm gissar jag på.

Sedan kommer signalen jag skickar ned till hörlurarna vara mono, därmed behövs det bara 10 kanaler, och därmed blir det då 10 motstånd, eftersom jag lägger Häger och vänster lur på samma kanal. Ska jag addera värdena då (32+32 ohm) ?

Räknade lite på att jag ska använda lurar med 32 ohm, då blir det som du säger c:a 2V.

Om jag räknar på att steget har 50W, då ska jag använda ett motstånd på c:a 1 ohm per kanal, är jag på rätt väg då?

(20V och 8ohm ger 2,5A, och 2V med 2,5A ger 0,8 ohm)

Tacksam för all hjälp 🙂

//Rampitsch

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lite utanför frågan men jag är lite tveksam till att köra in-ear och inte kunna mixa ljudet individuellt i varje hörlur. Har använt mig av in-ear ca 1.5 år nu och tycker att det är jätte bra, låg volym så man inte har örontjut och sånt efter spelningar, dock så upplever jag mixningen av ljudet man har i lurarna som mycket känsligare än att ha ljudet i monitorer. Då man pluggar igen öronen verkar det som bli lite speciellt då man får mindre läck från akustiska instrument och utljudet mot publiken. Om man inte kan mixa lyssningen individuellt och har otur att spela nåt som inte ligger lågt i mixen så är det nog så där kul då man har svårt att höra sig. Har inte använt in-ear i orkester sammanhang utan rock och dansband men det borde väl inte vara nån större skillnad. En sak att tänka på är att många trådlösa in-ear system har en limiter som skall bergänsa ljudet om nåt går snett, det är nog inte så kul om man skulle få rundgång vilket säkert kan hända med otur om man också använder monitorer. Detta är mina personliga åsikter och erfarenheter av in-ear.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite utanför frågan men jag är lite tveksam till att köra in-ear och inte kunna mixa ljudet individuellt i varje hörlur. Har använt mig av in-ear ca 1.5 år nu och tycker att det är jätte bra, låg volym så man inte har örontjut och sånt efter spelningar, dock så upplever jag mixningen av ljudet man har i lurarna som mycket känsligare än att ha ljudet i monitorer. Då man pluggar igen öronen verkar det som bli lite speciellt då man får mindre läck från akustiska instrument och utljudet mot publiken. Om man inte kan mixa lyssningen individuellt och har otur att spela nåt som inte ligger lågt i mixen så är det nog så där kul då man har svårt att höra sig. Har inte använt in-ear i orkester sammanhang utan rock och dansband men det borde väl inte vara nån större skillnad. En sak att tänka på är att många trådlösa in-ear system har en limiter som skall bergänsa ljudet om nåt går snett, det är nog inte så kul om man skulle få rundgång vilket säkert kan hända med otur om man också använder monitorer. Detta är mina personliga åsikter och erfarenheter av in-ear.

Hej

Tanken att varje orkestermedlem individuellt ska kunna mixa ljudet i sina lurar är kittlande. Dock är det långt utanför budgeten och dessutom tror jag inte det skulle fungera i praktiken. Orkestermedlemmarna skulle få för mycket att fixa med, därtill att de inte är proffesionella spelare, utan mest gör det för nöjes skull.

Dock är tanken att ha 2 separata slingor på medhörningen. En kanal för stråk som har haft problem att höra sig själva i medhärningen tidigare, och en kanal för övriga. SKulle det bli problem tror jag att det går att lösa. För de aukustiska instrumenten är det ju bara att rycka ur en plugg ur örat så här man sitt eget instrument. Tanken är att inte ha någon övrig monitor bland orkestern, och därmed minskar risken för rundgång radikalt.

Eftersom det blir individuell volymkontroll tror jag att det kommer bli bra mycket bättre än det är idag.

En nyfiken fråga i sammanhanget; vad har du använt för system för medhörning via hörlurar, där du själv kan mixa ljudet?

Vilken prisklass ligger det i?

I övrigt är jag fortfarande tacksam ifall det finns fler förslag på hur jag ska bygga mina hörlurs-medhörningar 🙂

MVH Rampitsch

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tanken att varje orkestermedlem individuellt ska kunna mixa ljudet i sina lurar är kittlande. Dock är det långt utanför budgeten och dessutom tror jag inte det skulle fungera i praktiken. Orkestermedlemmarna skulle få för mycket att fixa med, därtill att de inte är proffesionella spelare, utan mest gör det för nöjes skull.

Dock är tanken att ha 2 separata slingor på medhörningen. En kanal för stråk som har haft problem att höra sig själva i medhärningen tidigare, och en kanal för övriga. SKulle det bli problem tror jag att det går att lösa. För de aukustiska instrumenten är det ju bara att rycka ur en plugg ur örat så här man sitt eget instrument. Tanken är att inte ha någon övrig monitor bland orkestern, och därmed minskar risken för rundgång radikalt.

Eftersom det blir individuell volymkontroll tror jag att det kommer bli bra mycket bättre än det är idag.

En nyfiken fråga i sammanhanget; vad har du använt för system för medhörning via hörlurar, där du själv kan mixa ljudet?

Vilken prisklass ligger det i?

I övrigt är jag fortfarande tacksam ifall det finns fler förslag på hur jag ska bygga mina hörlurs-medhörningar ☺️

MVH Rampitsch

Jag har använt ett JTS system med lurarna som följer med det, priset på det ligger nånstans runt 4000 kr om jag minns rätt. Dessa lurar http://www.thomann.de/se/the_tbone_ep_4.htm verkar vara samma som det som följer med JTS systemet, säkert inte världens bästa lur men den funkar, har varit sugen på att testa nån bättre lur men de kostar ju fört ett par tusen då. För att kunna mixa varje system separat kör vi varje system på en separata tappning på mixern en Yamaha 01V96. Har du inte tappningar på mixern så blir det väl tjorvigare då man måste splitta siganlen innan mixern och skicka en till nån form av monitor mixer och en signal till själva mixern. Mitt förslag är ju annars att köpa två eller tre billiga hörlursförstärkare tex denna http://www.thomann.de/se/millenium_hp_6.htm tre såna och du har 12 kanaler ut och klara dig på under en tusenlapp och slipper löda och greja på och får ett smidigt lite system. Annars så är det ju ganska kul att löda och göra saker själv så jag förstår om du vill exprimentera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt ett JTS system med lurarna som följer med det, priset på det ligger nånstans runt 4000 kr om jag minns rätt. Dessa lurar http://www.thomann.de/se/the_tbone_ep_4.htm verkar vara samma som det som följer med JTS systemet, säkert inte världens bästa lur men den funkar, har varit sugen på att testa nån bättre lur men de kostar ju fört ett par tusen då. För att kunna mixa varje system separat kör vi varje system på en separata tappning på mixern en Yamaha 01V96. Har du inte tappningar på mixern så blir det väl tjorvigare då man måste splitta siganlen innan mixern och skicka en till nån form av monitor mixer och en signal till själva mixern. Mitt förslag är ju annars att köpa två eller tre billiga hörlursförstärkare tex denna http://www.thomann.de/se/millenium_hp_6.htm tre såna och du har 12 kanaler ut och klara dig på under en tusenlapp och slipper löda och greja på och får ett smidigt lite system. Annars så är det ju ganska kul att löda och göra saker själv så jag förstår om du vill exprimentera.

Hej

Låter intressant med eran medhörning. Dock har ju inte våran mixer avtappning på det sättet, vad jag vet. Har ett Berhinger MX8000, ett kanonbord på alla vis.

Jo, det är ju det, är ju "tekniker", så tycker det är skoj att löda och fixa och göra något eget, som fungerar praktiskt. Dessutom är 4000:- en bra bit över budgeten. Har annars kikat på Behingers variant med en liten låda och 4 utgångar, riktigt smidigt.

Sen kommer ju det faktum att det i slutändan kommer bli översållat med kablar i orkesterdiket ☺️

//Rampitsch

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Nu börjar det lösa sig minsan.

Har nu slaktat en gammal stärkare som jag plockade ut nätdel och stärkardel ut, resten lämnade jag dahän (förförstärkare, radio mm).

Efter att monterat in nätdel + stärkaredelen i en egen fin liten låda, och anslutit kontakter, fixat med lödningar, krympslang och gjort fint började jag med lådorna.

Har kommit fram till att ett värde på vridpotentiometern på 220kohm verkar bra, då kan jag tysta den nästan helt, men ändå få acceptabel förändring på vredet. För att inte få för hög volym och spräcka härlurar (och äron) sätter jag ett motstånd på 680ohm i grunden.

Återkommer med bilder och slutresultatet sedan, ifall någon skulle vara intresserad av detta tämligen gamla problem.

Speciellt stort tack till dig Gunnar - Trombonisten, som fick in mig på denna väg. Alltid kul att bygga, och fungerar det och kostar lite + återanvända gamla grejer är det ju bara + till protokollet.

Tills vidare.

MVH Rampitsch

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...