Jump to content
Annons

För er med hörselskador!


ericsson91 (oregistrerad)

Recommended Posts

ericsson91 (oregistrerad)

Hej!

Nu är det så att jag och några skolkamrater håller på med ett litet arbete om hörselskador bland musiker. Jag ska göra en liten undersökning innehållande 7 frågor till dig som hörselskadad musiker.

Här är frågorna:

1. Vad har du för problem?

2. Påverkar det ditt privatliv?

3. Påverkar det dig som musiker?

4. Vad hade kunnat göra för att förhindra din skada?

5. Känner du fler musiker med hörselproblem?

6. Finns det några bestämmelser för att förhindra hörselproblem?

7. Vad vill du ge för tips till unga musiker så att dom inte får problem med sin hörsel?

Alla får gärna svara ☺️ Oavsett om man står framför en 500 watts stärkare och öser på elgura på högsta volym varje helg eller om man sitter och myser med ett par hörlurar i hemmastudion och mixar acapella sång 😛

Jag vet att några av frågorna är ganska självklara men kan ju aldrig vara helt säker på att det är samma sak för alla.

Skulle vara jätte snällt om ni ville svara på frågorna och hjälpa oss andra att klara oss undan hörselskadorna 😄

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Nu är det så att jag och några skolkamrater håller på med ett litet arbete om hörselskador bland musiker. Jag ska göra en liten undersökning innehållande 7 frågor till dig som hörselskadad musiker.

Här är frågorna:

1. Vad har du för problem?

2. Påverkar det ditt privatliv?

3. Påverkar det dig som musiker?

4. Vad hade kunnat göra för att förhindra din skada?

5. Känner du fler musiker med hörselproblem?

6. Finns det några bestämmelser för att förhindra hörselproblem?

7. Vad vill du ge för tips till unga musiker så att dom inte får problem med sin hörsel?

Alla får gärna svara 😄 Oavsett om man står framför en 500 watts stärkare och öser på elgura på högsta volym varje helg eller om man sitter och myser med ett par hörlurar i hemmastudion och mixar acapella sång ☺️

Jag vet att några av frågorna är ganska självklara men kan ju aldrig vara helt säker på att det är samma sak för alla.

Skulle vara jätte snällt om ni ville svara på frågorna och hjälpa oss andra att klara oss undan hörselskadorna 🙂

Sådär, nu är jag mig själv igen.

1. Vad har du för problem?

Tinitus, såpass allvarlig att det krävs riktigt starkt ljud utifrån för att jag inte ska höra den.

2. Påverkar det ditt privatliv?

Inte direkt. Kan inte uppskatta tystnad riktigt möjligtvis.

3. Påverkar det dig som musiker?

Ibland kan det uppstå problem p g a ljudkänsligheten som kommer på köpet, men jag ser alltid till att ha öronproppar med mig.

4. Vad hade kunnat göra för att förhindra din skada?

Vet faktiskt inte. Har alltid varit noggrann med att ha proppar och se till att inte ha för starkt ljud. Mina gamla bandpolare kunde stå i replokalen år efter år helt utan proppar utan att uppleva några problem alls, så jag vet inte hur det hänger ihop.

5. Känner du fler musiker med hörselproblem?

Ja

6. Finns det några bestämmelser för att förhindra hörselproblem?

Ja, det finns väl rekommendationer för högsta ljudnivå på konserter och såntdär. Känns som om ni själva borde kunna hitta bättre svar på det genom att kolla med myndigheterna dock.

7. Vad vill du ge för tips till unga musiker så att dom inte får problem med sin hörsel?

Använd alltid öronproppar och se till att hålla volymerna på en sansad nivå. Har visserligen inte hjälpt för mig helt, men det sägs ju fungera. Antar att det hade varit mycket värre om jag inte använt proppar.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...