Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad skulle det göra för skillnad, bättre eller sämre, om jag byter min nuvarande PC mot en äldre Mac?

Jag tycker själv att min PC fungerar bra, och att det skulle vara vettigt att lägga pengar på ett DSP-system

istället (se inlägg från mig på "Ljudkortssidan") men det finns professionella musiker i min omgivning som talar

varmt om Mac. Idag arbetar jag mest med Ableton Live, och pluggarna (både effekt- och instrument-) tar mycket

kraft från processorn. Jag kör dessutom en hel del Audio med sångstämmor och gitarr.

Jag hade Mac tills för 6 år sedan då kraven från barnen blev för stora, och spelutbudet på Mac

var noll på den tiden. Än så länge har vi 1 dator med två operativsystem (Windows XP Pro). Hemdator på det

ena, studio på det andra.

PC Spec.

AMD Athlon 64 X2

Dual Core Processor 3800+

2.01 GHz, 3,00 GB RAM

Mac Spec.

G5, PPC-processor

1.8 GHz, 512 Mb RAM

Annons
Postat

Jag gissar att de professionella musiker i din omgivning som talar sig varma om mac gör det mycket på grund av två (samverkande) anledningar:

• De är själva mac-användare och utgår ifrån sina egna erfarenheter när de rekommenderar dator.
  • Inom den professionella sfären är mac ett mycket starkt varumärke. Så till den grad att det (inom den professionella sfären) är lätt att få för sig att inget annat alternativ finns.

Jag har jobbat med mac och pc parallellt under flera års tid. Ofta är det vilket som vad jag använder. Ibland har jag varit tvungen att arbeta med mac eftersom materialet är inspelat i Logic. Ibland har jag hittat bättre lösningar i pc-världen (jag föredrar till exempel Wavelab och Sound Forge framför Peak och Waveburner.

Som Gilbert skriver är det i elfte timmen att skaffa mac utan intelprocessor. Nästa OS X kommer inte fungera på dessa äldre burkar. Frågan är om kommande Logic kommer göra det. Om du vill vara kompatibel med andra (mac och pc-användare) står valet snarare mellan en ny pc och en intelbaserad mac.

Postat
Jag gissar att de professionella musiker i din omgivning som talar sig varma om mac gör det mycket på grund av två (samverkande) anledningar:

• De är själva mac-användare och utgår ifrån sina egna erfarenheter när de rekommenderar dator.
  • Inom den professionella sfären är mac ett mycket starkt varumärke. Så till den grad att det (inom den professionella sfären) är lätt att få för sig att inget annat alternativ finns.

Jag har jobbat med mac och pc parallellt under flera års tid. Ofta är det vilket som vad jag använder. Ibland har jag varit tvungen att arbeta med mac eftersom materialet är inspelat i Logic. Ibland har jag hittat bättre lösningar i pc-världen (jag föredrar till exempel Wavelab och Sound Forge framför Peak och Waveburner.

Som Gilbert skriver är det i elfte timmen att skaffa mac utan intelprocessor. Nästa OS X kommer inte fungera på dessa äldre burkar. Frågan är om kommande Logic kommer göra det. Om du vill vara kompatibel med andra (mac och pc-användare) står valet snarare mellan en ny pc och en intelbaserad mac.

OK. Ponera att jag kan köpa en iMac 24tum med Intelprocessor, 2.96 GHz, 4 GB Ram snuskigt billigt.

Skulle jag vara betjänt av det jämfört vad jag har idag?

Postat
OK. Ponera att jag kan köpa en iMac 24tum med Intelprocessor, 2.96 GHz, 4 GB Ram snuskigt billigt.

Skulle jag vara betjänt av det jämfört vad jag har idag?

Jag läser i ditt första inlägg att du tycker din nuvarande dator fungerar bra. Tycker du ska köra vidare på den.

Om det inte är så att du planerar börja jobba i Logic eller något annat program som kräver OSx.

Postat
Jag läser i ditt första inlägg att du tycker din nuvarande dator fungerar bra. Tycker du ska köra vidare på den.

Om det inte är så att du planerar börja jobba i Logic eller något annat program som kräver OSx.

Håller med. Alt. att du bygger ny burk om du behöver mer kraft (förutsatt att du inte planerar att byta till Logic varför man nu skulle vilja göra det... 🙂 )

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Jag skulle bygga en ny bruk med nya i7 processorn och se till att jag köper hårdvara som fixar båda plattformarna 🙂 .

Postat

Det låter vettigt, men om jag nu behåller mitt system, vad kan jag då göra för att processorn inte ska gå på knäna?

Jag funderar på ett DSP-system, men undrar om det finns något som gör att jag kan köra "gamla" vst-pluggar på DSP:n

tillsammans med sådana som ingår.

Ni kan se mina funderingar här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=63904

Postat (redigerat)
Det låter vettigt, men om jag nu behåller mitt system, vad kan jag då göra för att processorn inte ska gå på knäna?

Jag funderar på ett DSP-system, men undrar om det finns något som gör att jag kan köra "gamla" vst-pluggar på DSP:n

tillsammans med sådana som ingår.

Ni kan se mina funderingar här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=63904

Som du skriver är det din CPU som går på knäna. Åtgärden bör därmed, enligt mig, vara att uppgradera moderkort och processor och välja en processor från Intel. Kolla upp vilken/vilka CPU:s som är optimerade för Ableton Live och lägg krutet där det behövs istället för att köpa en utgående Mac eller satsa massor av pengar på DPS-kraft. Du är tvungen att själv hålla koll på kompatibilitet mellan dina gamla datorkomponenter (ljudkort, hårddiskar, grafikkort, nätverkskort et.c) och det nya moderkortet. Finns säkert de här på forumet som kan hjälpa dig en bra bit på vägen om du inte fixar det själv. Tyvärr tillhör inte jag en av de då jag bytt plattform och inte har stenkoll på Windows/PC längre...

Liten hjälpande hand på vägen, Specar för Albeton Live 8

Windows: 1.5 GHz Pentium 4 or Celeron compatible CPU or faster (multicore CPU recommended), 1 GB RAM (2 GB recommended), Windows XP or Windows Vista, Windows compatible sound card (ASIO driver support recommended), DVD-ROM drive, QuickTime recommended

EDIT: Fann en tråd om UAD-kort (DSP-kort) som du kanske finner intressant och mer komplett än vad jag skrev: https://www.studio.se/index.php?showtopic=63703

Redigerat av Implasticyde

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.